Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Premiéra. Tarabus a Kostka se Barum Rally chlubí novým vozem

Antonín Tlusťák | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

28 2015
Oba už na oblíbené soutěži vystoupali na stupně vítězů, ve sbírce jejich úspěchů se vyjímá pohár za třetí místo. Také letos patří na Barum Czech Rally Zlín do širšího okruhu favoritů. Fanoušky zároveň vzrušuje jejich vzájemný souboj. Jaromír Tarabus i Tomáš Kostka poprvé v kariéře pojedou ve Škodě Fabii R5, která se na soutěžních tratích objevila teprve letos na jaře.

„Mira je natěšený, Tomáš je nabroušený, takže to bude zajímavý souboj,“ pousmál se trojnásobný vítěz Barumky Roman Kresta, který oba piloty dobře zná. Tarabusovi chystá vůz, Kostka je jeho švagr.

Stejně to vnímají oba závodníci. „Tomáš pro nás bude měřítkem,“ přisvědčil Tarabus, kterého naviguje Daniel Trunkát.

„S Mirou jsme na tom úplně stejně, pro diváky to bude aspoň napínavější,“ dodal Kostka, kterého na Barumce doplní bratranec Lukáš, jenž obvykle naviguje Slováka Martina Kočiho.

Ani jeden z rivalů zatím auto pořádně nezná. Tarabus první testovací kilometry sledoval jen jako divák, za volant jej nepustila bolavá záda. Auto proto ladil Kresta.

„Záda už jsou dobrá,“ uklidnil Tarabus, který dojel třetí v roce 2013. „Roman auto nastaví výborně, ale já se s ním potřebuju sžít a najezdit kilometry. Potřebuju vědět, kdy brzdit, jak řadit.“

Tarabus proto ještě na začátku tohoto týdne testoval. Stejně na tom byl Kostka, který využívá vůz ze stáje německého jezdce Nika Wallenweina. „Jsou to profíci, všechno bude v pohodě,“ nepochybuje Kostka, jenž skončil bronzový dokonce dvakrát. Loni a v roce 2012.

Srovnávat novou fabii s modelem S2000 nechtějí, protože toho v ní zatím moc nenajezdili. Ale i z pár kilometrů jsou jejich pocity pozitivní. Přitom je jim jasné, že musejí poněkud změnit způsob jízdy, protože model R5 využívá turbo.

„U dvoutisícovky jsem si musel hlídat motor, aby byl ve vyšších otáčkách, tady se tak hlídat nemusím,“ popsal osmatřicetiletý Tarabus.

„Z okruhů jsem zvyklý na turbomotory, fabie je pro mě ideální,“ připomněl si jednatřicetiletý Kostka, že je stále především okruhovým jezdcem. „Jen je potřeba si na ni zvyknout, je specifické. Chová se trošku jinak než ostatní auta.“

Jít do vrcholu sezony v novém voze, který navíc neznají, by někdo mohl považovat za risk. Zlínští závodníci to tak ale neberou. Právě naopak. „Kde jinde přijít s novým autem než na Barumce,“ ptá se Tarabus, který letos působí jako ambasador zlínské soutěže. „Nervóznější kvůli tomu nebudu. Naopak závodit před davy domácích fanoušků je výhodou.“

Pokud mezi oběma piloty může být rozdíl, pak ve vyježděnosti. Kostka letos testuje pouze na okruzích, má za sebou jediný ostrý závod. Před necelým měsícem vyhrál sprint ve Vyškově. Naopak Tarabus, jehož letošní prioritou je mistrovství Evropy, absolvoval čtyři soutěže. Nejlépe dojel pátý v Rakousku. „Naposled jsme závodili před dvěma měsíci, to je v pohodě,“ podotkl Tarabus.

„Bude to složité, přece jen test je něco jiného než ostrý závod. Ale snad to zvládneme,“ věří Kostka.

V jednom mají oba jasno. Pokud chtějí uspět, musejí se vyvarovat chyb. Konkurence ve Zlíně je vždy vyšší než na ostatních závodech mistrovství Evropy, o tuzemském šampionátu nemluvě.

„Samozřejmě chceme být co nejvýš, ale hlavně chci dojet až do cíle,“ podotkl Tarabus, který pojede Barumku už pošestnácté. „Hodně bude záležet na podmínkách. Na blátě a za deště to bude těžké, na druhou stranu na suchu budou všichni odvážnější,“ dodal.

„K bedně je to hodně daleko,“ poukázal Kostka, kterého čeká jubilejní desátý start na domácí soutěži. „Rozhodovat se bude až v neděli, kdy se jedou hodně těžké zkoušky.“







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze