Závod se vůbec nepovedl pilotům Red Bullu. Australan Webber skončil po kolizi ve druhé zatáčce, Němec Vettel dosáhl na jediný bod. V průběžném pořadí sice drží třetí a čtvrté místo, ale jejich šance na titul se začíná měnit v teoretickou.
závod jsme sledovali v on-line reportáži |
Když Jenson Button hovořil po kvalifikaci o dokonale připravené strategii a šanci svého týmu na vítězství, nemluvil do větru.
Barrichello začínal závod jako pátý, Button jako šestý a ještě v prvním kole se posunuli před chybujícího Kovalainena z McLarenu.
Poklidně kroužili za vedoucí trojicí, věda že zastávky v boxech jim přinesou posun vpřed. A přesně tak se stalo. Jakmile Hamilton, Räikkönen a Sutil zatočili do pit lane, šly brawny do vedení.
Pro palivo jeli Barrichello s Buttonem jen jednou, zatímco jejich největší soupeři dvakrát. To jim dalo v cíli bezpečný náskok. V posledním kole mohli ve zpětných zrcátkách sledovat, jak se Hamiltonův Mclaren rozbil o bariéru, a pak už mohl brazilský veterán vítězně zvedat ruce nad hlavu. V Monze potřetí.
Díky havárii Hamiltona stoupal s nimi na stupně vítězů Kimi Räikkönen, Němec Sutil s vozem Force India se po druhém místě v kvalifikaci musel spokojit se čtvrtou příčkou. Útěchou mu mohlo být snad jen nejrychlejší kolo závodu.
Porazit Räikkönena určitě nebylo pro mladého Němce nereálné, jenže Sutil při poslední zastávce v boxech porazil mechanika a ztratil tak důležité desetiny vteřiny.
Giancarlo Fisichella, který jel premiérový závod v týmu Ferrari, dokončil závod na devátém, prvním nebodovaném místě. O lepší umístění ho připravil start až ze 14. příčky.
Páté místo získal pro Renault dvojnásobný mistr světa Alonso, až za ním dojela zklamaná dvojka McLarenu, Kovalainen z Finska. Dva body si připsal Němec Heidfeld z týmu BMW-Sauber, který stále hledá kupce a jediný bod zbyl na Sebastiana Vettela, kterému by mohl titul přinést snad už jen několikanásobný propadák Brawnu.
Dalším závodem mistrovství světa 2009 je noční podnik v rovníkovém Singapuru. Pokud si jezdci Brawnu povedou za čtrnáct dní stejně úspěšně jako v Itálii, mohou všem soupeřům sebrat i teoretické šance na titul.
Brawn GP - návrat na výsluní
Krize střední části sezony zažehnána, problémy se zahříváním pneumatik definitivně vyřešeny. Tým BrawnGP odjíždí z Monzy se samými dobrými zprávami. A se čtvrtým double sezony. Poprvé byl však tím lepším pilotem Rubens Barrichello.
Jenson Button se vrátil na stupně vítězů po pěti neúspěšných závodech za sebou. Druhé místo vybojoval dokonce poprvé v sezoně.
Již od pátečních tréninků bylo zřejmé, že BrawnGP je zpátky. Jeho jezdci zajížděli jedny z nejlepších časů. Chvíli po kvalilifikaci se mohlo zdát, že to v závodě nebudou mít snadné, třetí řada za vozy se systémem KERS není ideální v boji o vítězství. Ale poté bylo zveřejněno množství paliva v nádržích jednotlivých vozů - brawny byly nejtěžší z celé první desítky.
Teoreticky jim mohl konkurovat jen čtvrtý na startu Kovalainen, který měl také hodně natankováno a měl zajet k mechanikům jen jednou. Jenže Fin nebývá v závodech příliš rychlý, neumí být dravý na startu a to se v závodě plně potvrdilo.
Jezdci Brawnu byli se stejným množstvím paliva minimálně stejně rychlí jako jejich největší soupeř Hamilton, takže výhoda jedné zastávky jim přinesla jasné vítězství. Ani v závěru nemuseli jet naplno a jen kontrolovali své pořadí.
Po posledním evropském závodu sezony se zdá, že o obou titulech je rozhodnuto. Red Bull má sice stále teoretickou šanci na tituly mezi jezdci i týmy, ale vzhledem k jeho současné výkonnosti a vzhledem k rychlosti Brawnu opravdu jen teoretickou.
Samozřejmě není jisté, že Brawn předvede stejně spanilou jízdu ve čtyřech dalších závodech. Okruh v Monze je nejen nejrychlejší v celém seriálu, ale také svým uspořádáním dlouhých rovinek a pár krátkých zatáček hodně netypický. Nastavení se Britům nemusí už za čtrnáct dní v Singapuru tak povést. Přesto nelze čekat nic jiného, než souboj o titul mezi Jensonem Buttonem a Rubensem Barrichellem.
Ferrari - lépe to nešlo
Není pochyb o tom, že Ferrari nemá v letošní sezoně nejrychlejší auto. Možná patří jen do lepšího středu pole. Přesto Kimi Räikkönen dokončil už počtvrté za sebou na stupních vítězů. I když tentokrát měl dvojité štěstí.
Kvalifikaci zvládl Fin standardně výborně a začínal ze třetího místa. V nádrži měl víc benzinu než oba soupeři před ním, a tak se mohl dokonce chvíli těšit z vedoucí pozice. Ale ve skutečnosti by byl rád za jakékoliv umístění na stupních vítězů.
Na rychlého Hamiltona neměl, stejně jako na brawny. Navíc si musel hlídat záda, kde se mu blížil Adrian Sutil. Ke druhé zastávce zajížděli těsně za sebou a Räikkönenovi nevyšel výjezd ze stání. Chtěl vyrazit příliš brzo, cuknul s vozem a musel znovu šlápnout na brzdy. Ztratil více než vteřinu. To mělo Sutilovi stačit na posun před něj.
Jenže mladý Němec pokazil zastávku ještě víc. Brzdil moc pozdě, porazil mechanika a ztratil ještě více času než Räikkönen. Ferrari si mohlo oddechnout - navzdory problémům si jel Fin pro čtvrté místo.
A to měl přijít ještě další posun vpřed - Hamilton ze třetího místa v posledním kole havaroval. Räikkönenovi spadlo do kola už nečekaných šest bodů. "Lépe to nešlo," přiznal Kimi na tiskové konferenci.
Jeho nový týmový kolega Fisichella podobné štěstí neměl. Těžko mu lze něco vyčítat - auto Ferrari je nejen pomalejší na rovinkách než to, které měl v poslední době k dispozici ve Force India, ale také má zcela jinak rozmístěny všechny systémy a ovladače na volantu. Navíc má systém KERS, pohyblivé klapky na předním křídle... Prostě vymoženosti, jenž jsou pro Itala absolutní novinkou.
Z tohoto pohledu jsou jeho deváté místo v cíli a desátý nejrychlejší čas závodu úspěchem. Dobrý základ pro další čtyři závody, které ho ještě v rudém kokpitu čekají.
Force India - stále ve formě
Co naznačil Fisichella v Belgii, Sutil v Itálii potvrdil. Outsider letošní sezony má v současnosti jeden z nejlepších monopostů formule 1 a rychlé okruhy jako Spa nebo Monza mu vyloženě sedí. Pro německého pilota je čtvrté místo nejlepším umístěním kariéry, ale určitě nešlo o náhodu nebo štěstí.
Adrian Sutil byl v kvalifikaci druhý a jako jediný stačil Hamiltonovi na McLarenu. Povedl se mu start, a propadl se jen za rychlého Räikkönen. Škoda. Pokud by za sebou Fina udržel, ten by se už s největší pravděpodobností před něj do cíle nedostal.
Závod byl pro šestadvacetiletého Němce poměrně jednotvárný. Sledoval zadní křídlo Kimiho Räikkönena a přá si, aby Fin, a lépe i Hamilton před ním, udělal chybu. Stalo se až při druhé zastávce v boxech ve 38. kole, zároveň však přišlo i zaváhání Sutila při dobrzďování do stání. K posunu vpřed mu tak pomohla jen havárii v samém závěru Velké ceny, které se dopustil Brit Hamilton.
Sutil po zásluze vybojoval prvních pět bodů sezony. A doufá, že do konce roku ještě nějaké přidá.
Jeho nový týmový kolega Liuzzi se předvedl na domácí dráze ve výborném světle. V kvalifikaci stačil všem a vyrazil do závodu ze sedmého místa s poměrně plnou nádrží. I v závodě si vedl výborně a vypadalo to na umístění někdě těsně za Räikkönenem a Sutilem.
Jenže nevydržela technika. Ve 23. kole odešel navrátilci motor. Přišel tak o jisté body, ale ještě bude mít v roce 2009 další čtyři možnosti. Výkonné auto má dost - v nejvyšší absolutní rychlosti opět na Force India nikdo neměl.
McLaren - problémem jsou jezdci
Není sporu o tom, že McLaren dokázal koncem sezony dostat auto na úroveň nejlepších. A není sporu o tom, že s Räikkönenem nebo třeba Alonsem v kokpitu by měl bodů víc. Kovalainen je pomalý, Hamilton dělá chyby.
Britský mistr světa vyhrál v sobotu kvalifikaci a těšil se na boj o vítězství. Jel dobře a rychle, jenže na neustále zrychlující brawny kvůli handicapu jedné zastávky v boxech neměl. O třetí místo ho však mohla připravit jen technická závada nebo havárie.
A ta bohužel pro McLaren přišla chvíli před cílem. Na výjezdu z první části sekce Lesmo nezvládl Hamilton řízení a rozmlátil monopost o bariéru. Nic se mu nestalo, jen ze třetího místa bylo rázem až dvanácté.
Jeho týmový kolega Kovalainen zklamal. Po kvalifikaci byl čtvrtý, navíc měl v nádrži víc paliva než všichni jezdci před ním. Seděl v nejtěžším autě se systémem KERS. Ale ani to mu nepomohlo.
Na startu o nic neposkočil. Naopak. Všichni soupeři ho jeden po druhém předjížděli. Nejdříve Barrichello, pak Button, po něm Liuzzi a nakonec i Alonso. Poté se finský pilot chytil, držel tempo a až do cíle se před něj nikdo další nedostal, naopak díky nehodě týmového kolegy se posunul vpřed.
Vzhledem k okolnostem jsou vtři body spíš neúspěchem. Pokud chce Kovalainen závodit s vozem McLarenu i v sezoně 2010, musí bezpodmínečně přidat.
Výsledky Velké ceny Itálie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 1h26:21,706 |
2. | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | +2,866 |
3. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +30,664 |
4. | Adrian Sutil | Německo | Force India | +31,131 |
5. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +59,182 |
6. | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | +1:00,693 |
7. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:22,412 |
8. | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | +1:25,427 |
9. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari | +1:26,856 |
10. | Kazuki Nakadžima | Japonsko | Williams | +2:00,000 |
11. | Timo Glock | Německo | Toyota | +2:43,925 |
12. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
13. | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | +1 kolo |
14. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
15. | Romain Grosjean | Francie | Renault | +1 kolo |
16. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +2 kola |
17. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Force India | +30 kol |
18. | Jaime Alguersuari | Španělsko | Toro Rosso | +33 kol |
19. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +37 kol |
20. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +52 kol |
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Jenson Button | Velká Británie | Brawn GP | 80 |
2 | Rubens Barrichello | Brazílie | Brawn GP | 66 |
3 | Sebastian Vettel | Německo | Red Bull | 54 |
4 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 51,5 |
5 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 40 |
6 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 30,5 |
7 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 27 |
8 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 22,5 |
9 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 22 |
10 | Heikki Kovalainen | Finsko | McLaren | 20 |
11 | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | 20 |
12 | Timo Glock | Německo | Toyota | 16 |
13 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 12 |
14 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Ferrari, Force India | 8 |
15 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 8 |
16 | Adrian Sutil | Německo | Force India | 5 |
17 | Sébastien Buemi | Švýcarsko | Toro Rosso | 3 |
18 | Sebastién Bourdais | Francie | Toro Rosso | 2 |
Nejrychlejší kolo: Adrian Sutil - 1:24,739
Pořadí mistrovství světa:
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Brawn GP | Velká Británie | 146 |
2 | Red Bull | Rakousko | 105,5 |
3 | Ferrari | Itálie | 62 |
4 | McLaren | Velká Británie | 47 |
5 | Toyota | Japonsko | 38,5 |
6 | Williams | Velká Británie | 30,5 |
7 | Renault | Francie | 20 |
8 | BMW Sauber | Německo | 20 |
9 | Force India | Indie | 13 |
10 | Toro Rosso | Itálie | 5 |