Už dnes na truckerský festival naladí spanilá jízda městem. „Projížďka tahačů Mostem bude velká show,“ slibuje ředitel okruhu Jiří Volecký. Víc než pětitunová monstra z autodromu vyrazí v 15.40, ve čtyři zaparkují na 1. náměstí, kde je připraven doprovodný program i autogramiáda pilotů. V pět šup zpět do depa.
Vedení okruhu pro fandy připravilo zajímavostí víc, na polygonu budou driftovací speciály anebo jízda v bugině. „A veřejnosti zpřístupníme i Grid Walk,“ pustí ředitel Volecký diváky z paddocku na startovní rošt chvíli před vypuknutím závodu.
Doplňkové podniky automobilů Renault, Kia, krasavců Porsche či exhibice formule GP2 Veroniky Ciché budou předkrmem před hlavním chodem v podobě tahačů. Mají klasický scénář: v pátek volné tréninky, v sobotu i v neděli kvalifikace, hlavní klání a hendikepový závod se startem v obráceném pořadí nejlepších.
Maďar Kiss (MAN) je neohroženým vladařem šampionátu, titul obhajuje a má o 71 bodů víc než stříbrný Adam Lacko z Buggyry. Třetí Hahn (MAN) za Lackem zaostává o 21 bodů, čtvrtý David Vršecký z roudnické stáje je za Němcem o 27 punktů.
Czech Truck Prix 2015Program: Pátek Volné tréninky 11.30-18.00 Sobota Kvalifikace tahačů 10.10 Hlavní závod 13.00 Hendikepový závod 16.40 Neděle Kvalifikace tahačů 10.00 Hlavní závod 13.55 Hendikepový závod 17.05 Vstupné Svah 60 - 350 Kč (tři dny 1 400) paddock 100 - 870 (tři dny 490) Děti do 130 cm zdarma |
„Konkurenci máme velikou, Kiss a Hahn jsou rychlí, ale my jim dokážeme konkurovat. Chceme v Mostě vyhrát,“ přeje si Robin Dolejš, technický ředitel Buggyry. Před rokem v Mostě po jednom zlatu shrábli Lacko i Vršecký. „Z toho, co se k nám zatím doneslo, chystají Kiss a Hahnem ofenzivu s cílem připravit Adama o průběžné 2. místo. Stejně jako v minulosti nemáme s přijetím téhle výzvy sebemenší problém,“ sdělil Vršecký na webu své stáje.
Jenže právě on má trable, kvůli operaci kolena se pohybuje o berli. „První den to nějak jde, v neděli ráno dostanu injekci. Zbytek víkendu úřaduje adrenalin,“ popisuje matador Vršecký; jako náhradník je za něj připravený pilot dálkových rallye Martin Kolomý. „Jenže pak by nejspíš vyžadoval nějakou kompenzaci, třeba společnou jízdu v kamionu. Proto Most odjedu, i kdybych si měl vzít berli do kabiny,“ řehní se Vršecký.
Roudnický tahač Buggyra „žere“ i 200 litrů na 100 kilometrůCo ještě spotřebuje? Motor Jeho životnost je pět závodů. „Vydrží tak 2,5 tisíce kilometrů. Pak je potřeba vyměnit,“ tvrdí technický ředitel Buggyry Robin Dolejš. „Zrovna na Most je nový.“ Olej se mění až s motorem, který používá Buggyra vlastní. Označení má Gyrtech Race Power MK14-3EC, objem 12 500 ccm, výkon 1 200 koní, točivý moment 6 000 Nm. V Mostě si jede pro vítězství David Vršecký, za ním Adam Lacko a Jochen Hahn. Pneumatiky Podle pravidel je jedna sada na závodní den, tedy šest kusů, ráno se losují. „Když se guma zničí, můžete žádat o jinou. Každý pilot má žolíka na výměnu,“ tvrdí Dolejš. Pneumatika má klasický kamionový rozměr 315/70. „Může stát kolem 500 euro za kus.“ Čili jedno obutí vyjde zhruba na 82 tisíc korun. Plasty Kolize mezi trucky baví fanoušky, méně už mechaniky. Mají pak práci navíc, musí měnit kompozitové díly. „Na každé auto jsou připravené kompletní dvoje plasty. Exponované díly máme dokonce víckrát. Když auto startuje do závodu, mělo by vypadat jako nové,“ zní buggyrácké přikázání. Nafta Palivo není běžné, jaké koupíte u stojanů. „Jeho složení je strašně tajné,“ usmál se Dolejš. „Buggyra sice může jet na normální naftu, ale my používáme speciální s různými přísadami. Musí však odpovídat pravidlům. Cena? Se všemi přísadami odhadem 50 korun za litr.“ Spotřeba Na víkend si Buggyra doveze tisíc litrů nafty. „Na závod, který měří 35-40 kilometrů, máme stolitrovou nádrž. A téměř ji vyčerpáme; tankovat víc, zbytečně bychom tahali kila navíc a byli pomalejší,“ líčí Dolejš. Spotřeba tedy může být 150 až 200 litrů na 100 km, na některých okruzích i víc! Brzdy Opotřebení je velké. „Brzdové kotouče nám vydrží jen jeden den, pak se mění,“ prozrazuje Dolejš. „Protože jsou chlazené vodou, brzy popraskají a hrozí nebezpečí, že se utrhnou.“ Brzdové destičky mají o fous delší životnost. „Máme jedny na víkend.“ Zajímavé je, že brzdy používá každý pilot Buggyry jiné: Lacko má od Meritoru a Vršecký od Knorru. „Mají rozdílné požadavky, Vršecký je chce tvrdší, Lacko měkčí.“ Voda Brzdy jsou chlazené vodou, „žízeň“ tahače je obrovská. „Na jeden závod potřebujeme 220 litrů vody, to není málo,“ podotýká technický ředitel. Voda se samozřejmě lije i do chladiče. „Ale tam neubývá, potřeba je 37 litrů.“ |