Tenis, stejně jako jiné profesionální hrátky, se stal především obchodem se zábavou. Světem, v němž je hranice mezi sportem a divadlem stále méně zřetelná. Burzou, odkud stejně jako z Wall Street vycházejí vítězové i poražení s jasným účtem.
JE TO HOLLYWOOD
Mezi stovkou nejlépe placených sportovců světa za rok 2000 figuruje pět žen. Všechny jsou tenistky. S 11 miliony dolarů, když sečteme turnajové a reklamní výdělky, se na 22. místo dostala Švýcarka českého původu Martina Hingisová. S deseti miliony následují Ruska Anna Kurnikovová a Američanka Venus Williamsová. Se 7,5 milionu Serena Williamsová a se 6 miliony další Američanka Lindsay Davenportová.
Ženský tenis, donedávna v těžké krizi, zažívá zlaté časy. Polovina devadesátých let tomu ani trochu nenasvědčovala. Kariéru ukončila Martina Navrátilová, na pomezí mezi hraním a koncem se potácely permanentně zraněná Steffi Grafová, slávou zkažená Jennifer Capriatiová i atentátem zasažená Monica Selešová. Chyběly osobnosti, které by oživily ztrátový podnik.
Naštěstí pro tenis brzy vyrostla nová generace, která v sobě spojila sportovní umění se vzezřením filmových hvězd. Švýcarská reprezentantka Hingisová se pro média stala císařovnou
zpod Alp, Williamsovy zafungovaly na trhu jako Popelky z černošského ghetta a Kurnikovová zase představovala oživenou panenku Barbie.
Ke všemu koupila práva na ženský tenis skoro za sto milionů dolarů hollywoodská společnost Regency Enterprises. Její šéf Arnon Milchan produkoval filmy jako Pretty Woman s Julií Robertsovou nebo L.A. Přísně tajné.
"Chci spojit sport se zábavním průmyslem, zasadit tenisové hvězdy a jejich zápasy do filmových kulis a herce přivést na tenisové tribuny," vyhlásil muž narozený v Izraeli.
Epizodní role, kterou dostala Kurnikovová v jednom filmu s Jimem Carreym, byla jen začátkem.
NENÍ NUTNÉ VÍTĚZIT
Počet přímých diváků ženského okruhu WTATour loni překročil čtyři miliony. Letos turnaje hlásí desetiprocentní nárůst sledovanosti oproti loňsku. Jejich celková dotace už překročila čtyřicet milionů dolarů.
"Když najdete někoho, kdo hraje tenis jako Navrátilová a vypadá jako Marilyn Monroe, máte vyhráno," poznamenal Mark McCormack, zakladatel IMG, nejmocnější marketingové agentury světa, která dělá manažera sestrám Williamsovým, londýnským filharmonikům i papežovi.
Hrát tenis jako Navrátilová ani není podmínkou. Dosvědčuje to příklad Kurnikovové, která si na kurtě přijde k necelé desetině peněz, jež ovšem díky svému vzhledu vydělá reklamou.
McCormack, od kterého Kurnikovová prchla ke konkurenčnímu Octagonu, odhaduje hodnotu jejích smluv na patnáct milionů dolarů ročně. Projevuje se tu "syndrom Agassi".
Charismatický Američan ani nemusel vyhrávat nebo být aspoň v první stovce světového žebříčku, aby mu dál běžel desetiletý kontrakt od Nike na sto milionů dolarů a další výnosné smlouvy.
"Na někoho, kdo ještě nevyhrál turnaj, vydělává Anna obrovské peníze," poznamenal McCormack o dvacetileté Kurnikovové, ale dodal: "Je to ovšem otázka nabídky a poptávky. Když Madonna odzpívá pár koncertů a přijde si na deset milionů dolarů, tak se tomu už nikdo nediví."
Williamsovy držel donedávna otec jako režisér jejich kariér zkrátka, ale sotva je předal do rukou IMG, sklízí tolik peněz, že je ani nestačí počítat. Vedle 40 milionů dolarů od Reeboku pro Venus je tu sedm milionů dolarů pro obě sestry za reklamu na žvýkačky Wrigley's. K ní se Williamsovy dostaly jako první sportovkyně v 87leté historii firmy.
Za další miliony propagují kosmetiku, telekomunikační společnost, platební karty i minerální vodu, která je podle reklamního sloganu "o 800 procent lepší" než normální tekutina, protože ji při tréninku pijí právě zázračné sestry.
Vliv Williamsových přesahuje hranice sportu - letos se sestry objevily i v jednom z dílů kresleného seriálu o Simpsonových.
Vydělávat se ovšem dá i po sestupu z vrcholu. Bývalá tenisová královna Grafová se sice na tenise objevuje už jen jako přívěsek Andre Agassiho, ale nedávno podepsala smlouvu s německým pivovarem, jehož nealkoholické pivo a "pivo-limo" směs Radler bude propagovat. Má jí to vynést přinejmenším 1,4 milionu marek (téměř 25 milionů korun).
Navrátilová se teprve po skončení kariéry dostala k reklamám pro japonskou automobilku a americký časopis. Její věčná rivalka Chris Evertová se zase dala na podnikání. Vlastní tenisové centrum se svým jménem a od letoška vydává populární americký měsíčník Tennis.
US OPEN VEDE
Nevydělává se ovšem pouze bušením do míče a pózováním s plechovkami od fazolí. Tenisový artikl je byznysem od chvíle, kdy se jménem francouzského tenisového mušketýra Reného Lacosta byl spojen emblém krokodýla.Například značku Roland Garros dnes nese devadesát produktů - oblečení, hodinky i automobily.
Výrobky se jménem francouzského letce, dnes tenisového areálu, se začaly prodávat roku 1987.Dnes jejich obrat ve čtyřiceti státech světa dělá dvě miliardy franků. Z prodeje licence na značku Roland Garros má její vlastník, francouzská tenisová federace, ročně 24 milionů franků.
Ještě se někdo diví, že Francie může vychovat sedmnáct tenistů, kteří se letos na French Open objevili v hlavní soutěži mužské dvouhry? Rostoucí tenisový prodej nehlásí jen Evropa.
V USA se loni prodalo skoro o deset procent více tenisových raket a míčů než v roce 1999.Letošní odhad prodeje zní na 260 milionů dolarů.
Zda za to mohou Williamsovy, inspirující menšiny, těžko říci, ale například v Brazílii je to jasné. Za poslední dva roky tam vzrostla spotřeba tenisáků o dvacet procent - určitě díky příkladu Gustava Kuertena, první jihoamerické jedničky světového žebříčku a dvojnásobného šampiona pařížské antuky.
I dotace grandslamových turnajů rostou každým rokem. Kurs udává nejbohatší z nich, US Open - letos na přelomu srpna a září nabídne tenistům 15,8 milionu dolarů, z toho šampionům obou dvouher také rekordních 850 000 dolarů. US Open ční v dotaci o více než tři miliony před staroslavným Wimbledonem a milionová odměna pro vítěze dvouher je jen otázkou času.
Loňské US Open podle jedné studie přineslo ekonomice New Yorku asi 420 milionů dolarů. Na místě vidělo turnaj 606 000 diváků, finále dvouhry žen vysílala televize poprvé v historii v nejsledovanějším čase a rovněž internetová adresa www.usopen.org zaznamenala unikátní návštěvnost.
MUŽI V OHROŽENÍ
Také v tenise se však najdou červená čísla, hlásající ztrátu. Mužský okruh turnajů ATP se sice loni honosil rekordní dotací 65 milionů dolarů, ale čekají ho krušné časy. Švýcarská marketingová společnost ISL vypověděla ATP desetiletou smlouvu, podepsanou v roce 1999 na 1,2 miliardy dolarů. ISL se vzdala marketingových práv na největší turnaje takzvané Série mistrů, neschopna utáhnout nadsazený projekt, který v miliardových sférách nemohl mít návratnost.
"Turnaje ATP se neprodávaly tak, jak jsme čekali," přiznal Roland Haefali z komunikačního oddělení ISL pro agenturu Reuters. Ke krachu přispělo i to, že dříve všude viditelné mužské turnaje se přestěhovaly téměř výlučně na kanály placené televize.
Hrozí ATP, na rozdíl od vzkvétající ženské WTA Tour, krach? Šéf ATP Mark Miles to popírá, velké turnaje jsou prý do roku 2002 zajištěny díky významným předplatbám a bankovním garancím ze strany ISL. Mluví se o odstupném pro ATP ve výši 150 milionů dolarů. Pro rok 2003 se však musí najít noví mecenáši.
Budou jimi zřejmě i tenisoví diváci. Jako každým rokem se na turnajích zdraží bagety, svetry i vstupenky. Aby bylo na stále rostoucí výplaty tenistů, žádaných herců moderní doby.