Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Švédská rallye zahajuje sezonu MS, jak si povede Prokop?

Martin Prokop | foto: ČTK

11 2010
Ford, nebo Škoda? Další výzva čeká o víkendu při startu mistrovství světa v rallye ve Švédsku na český vůz Škoda Fabia S2000. Ford zvítězil v premiéře nového vozu Fiesta S2000 v Monte Carlu v prvním díle seriálu Intercontinental rallye challenge zásluhou Mikko Hirvonena.

Vozy z Mladé Boleslavi kontrovaly pěti místy v elitní desítce a dvěma na stupních vítězů. Který z vozů S2000 bude úspěšnější v prvním podniku mistrovství světa?

Pro vozy S2000 vznikl nový šampionát SWRC, který odstartuje Švédskou rallye. Je trochu paradoxní, že v českém voze nesedí žádný český jezdec. Naopak. Loňský juniorský mistr světa Martin Prokop si pro svou budoucnost vybral právě kokurenční Ford Fiesta S2000.

Jihlavský jezdec se netajil tím, že by rád usedl do Škody, ale český tým se chce orientovat spíše na seriál IRC. Budoucnost proto Martin Prokop spojil s Fordem. Šel do rizika, nová Fiesta S2000 nebyla vyzkoušená. Nevědělo se, jak je na tom oproti konkurenci.

"Před startem Rallye Monte Carlo jsem byl trochu nervozní. Stál jsem v cíli první rychlostní zkoušky a čekal. V momentě, kdy jsem viděl čas Mikko Hirvonena jsem ale věděl, že rozhodnutí jet s fiestou je správné," řekl Prokop.

Se švédskou soutěží už má několik zkušeností. Rád by útočil na nejvyšší příčky. "Vím, že to bude těžké. Skandinávští piloti tady jsou hodně rychlí. Určitě ale nepojedeme žádnou údržbu. Chceme skončit co nejlépe," dodal Prokop.

Velkým favoritem na vítězství je švédský jezdec Patrik Sandell. Stejně jako v loňské sezoně pojede s vozem Škoda Fabia 2000, který připravuje tým Rakušana Raimunda Baumschlagera. Loni začal sezonu v mistrovství světa produkčních vozů (PWRC) výborně. Vyhrál v Norsku i na Kypru a celkově skončil na čtvrtém místě. O třetí místo přišel až na závěrečné Britské rally.

"Chceme zúročit loňské zkušenosti a získat titul. Věřím si," řekl před startem doma Sandell. O výměně vozu nepřemýšel. "Jsem rád, že mohu znovu spolupracovat s týmem Raimunda Baumschagera, který má výbornou úroveň. Proto jsem o změně vůbec neuvažoval," uvedl Švéd.

Další fabii bude řídit norský pilot Eyvind Brynildsen. U nás je dobře známý z účasti na Bohemia rallye. "Chceme jet od začátku na vítězství, žadná taktika," prohodil Nor. Je mu však jasné, že to nebude vůbec jednoduché.

Výhodou může být jeho účast na Mountain rallye Norway. Měl by být rozjetý. "Největšího soupeře vidím v Patriku Sandellovi. Zná dobře rychlostní zkoušky, je tu doma," myslí si Nor. Nemá oproti konkurenci tolik zkušeností s tratěmi mistrovství světa. Přesto chce patřit k nejlepším. "Naším cílem je vyhrát mistrovství. Věřím, že to bude dobrý rok, který nás zase posune dále," neskrývá ambice Brynildsen.

I dalšího účastníka SWRC čeští příznivci dobře znají. Je jím bývalý tovární jezdec Škody Motorsport Janne Tuohino. V poslední době toho moc neodjel. Naposledy byl loni ve Finsku vyloučený, proto je jeho návrat překvapením. Pojede s vozem Ford Fiesta S2000. Právě ve Švédsku zajel v roce 2004 svůj nejlepší dosavadní výsledek v mistrovství světa. Ford Focus WRC tehdy dovezl na čtvrtém místě.

"I když jsem v mistrovství světa tři roky pravidelně nestartoval, je pro mě návrat velkou motivací," těší se Tuohino. Na svůj návrat se připravoval hlavně po fyzické stránce, protože vůz se k týmu dostal až v polovině ledna. "Pracoval jsem hodně na své kondici. Vrátil jsem se dokonce i k oblíbenému motokrosu. Doufám, že na sezonu budu dobře připravený," dodal finský jezdec.

Portugalský pilot Bernardo Sousa loni bojoval v mistrovství produkčních aut s vozem Fiat Punto S2000. Pro letošní sezonu přechází také do SWRC. Řídit bude Ford Fiesta S2000. Poprvé ho testoval minulý týden v Anglii. "S výběrem auta to bylo těžké. Peugeot i Škoda mohou rozhodně bojovat o vítězství, což dokazují výsledky IRC. Rozhodl jsem se ale pro fiestu a po prvních jízdách cítím, že je to skvělé auto," řekl Sousa.

Do závodu jde s jasným cílem dojet. "Mám nový tým, nové auto, spolujezdce, takže půjde také o to se sehrát. Kdybych skončil do pátého místa, bude to parádní začátek sezony," přeje si Portugalec.

Všechny značky, které nasazují vozy S2000, jsou velmi vyrovnané. Rozhodují většinou jezdecké schpnosti. "Je to výhoda oproti šampionátu WRC. Když máte dostatek zkušeností a jste rychlý, můžete pomýšlet na nejvšší příčky. Ve WRC nemáte šanci, pokud nesedíte v továrním voze," poukázal na rozdíl Sousa.

Ve Švédsku určitě promluví do boje o vítězství také jezdci, kteří nejsou přihlášeni do šampionátu SWRC. Zejména Per-Gunnar Andersson a Andreas Mikkelsen budou na sněhu hodně rychlí. Mezi přihlášenými figuroval také tovární jezdec týmu Škoda Motorsport Juho Hänninen, který se nakonec z účasti omluvil.

Startující v kategorii S2000 ve Švédské rallye


*Janne Tuohino (Finsko) - Ford Fiesta S2000
*Bernardo Sousa (Portugalsko) - Ford Fiesta S2000
*Martin Prokop (Česko) - Ford Fiesta S2000
*Eyvynd Brynildsen (Norsko) - Škoda Fabia S2000
*Patrik Sandell (Švédsko) - Škoda Fabia S2000
Andreas Mikkelsen (Norsko) - Ford Fiesta S2000
Michal Solowow (Polsko) - Peugeot 207 S2000
Per-Arne Sääv (Švédsko) - Škoda Fabia S2000
Per Gunnar Andersson (Švédsko) - Škoda Fabia S2000

* jezdci označení hvězdičkou jsou přihlášení do šampionátu SWRC

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze