Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Nikdy jsem se necítil lépe. Chci do nejlepší šestice, tvrdí Jakub Smrž

Jakub Smrž opět pojede mezinárodní mistrovství Velké Británie, letos však poprvé na motocyklu BMW, | foto: Petr Lundák, MF DNES

20 2016
Nový tým, nový motocykl, nové výzvy. Českobudějovický 32letý závodník Jakub Smrž bude v letošní sezoně působit znovu ve známém šampionátu. „Zůstávám v British Superbike, což je mezinárodní mistrovství Velké Británie a bez nadsázky nejkvalitnější národní šampionát Superbiků,“ říká Smrž, člen Smiths Racing BMW, který nově osedlá motocykl BMW S1000 RR. A jako první podnik ho čeká okruh v Silverstone, kde se bude závodit od 8. dubna.

Co si má laik představit pod pojmem Superbike? Na jakých motocyklech závodíte?
Jsou to čtyřtaktní motorky o objemu tisíc kubíků pro čtyřválce a dvanáct set kubíků pro dvouválce. Pravidla jsou samozřejmě složitější v různých národních sériích. Většina lidí asi zná světové závody MotoGP. Na rozdíl od nich vycházejí motocykly v Superbike víceméně ze sériových motorek.

Takže bych si mohl váš motocykl běžně koupit?
V podstatě ano. Ale ve finále před závody na stroji hodně věcí změníme a předěláme. Základ motorek máme však stejný jako s těmi běžně prodávanými a homologovanými.

Jakub Smrž (32 let)

Budějovický závodník osedlával motocykly už od dětských let. Šest let strávil v mistrovství světa silničních motocyklů, stejně jako ve WSBK. Tady stál dokonce šestkrát na stupních vítězů. Nyní jezdí profesionálně na mistrovství Velké Británie superbiků. Pokud nezávodí a netestuje, pracuje v rodinné firmě v Českých Budějovicích. Tady také vystudoval gymnázium v Jírovcově ulici. S partnerkou Kateřinou mají dceru a syna. Baví ho i jiné sporty. Jeho bratr Matěj, který je také závodníkem, s ním pracuje v rodinné firmě.

V čem jsou Superbiky jiné než závody v MotoGP?
Jsou daleko vyrovnanější. Tím, že motorky jsou si sobě podobnější a není to tady až tolik rozdělené na tovární a horší týmy. Jeden víkend můžete být v Superbiku první a další víkend třeba desátý. Na rozdíl v MotoGP je to dané, tam se míchají karty jen mezi prvními týmy.

Kolik závodů vás v nadcházející sezoně čeká?
Máme dvanáct závodních víkendů. S tím, že britský šampionát má jedno specifikum. Prvních devět závodů se boduje klasicky a prvních šest nejlepších jezdců, kterým se navíc ještě přidají nějaké body, po těchto devíti víkendech jede ve zbylých třech závodech o titul. Všichni mají snahu dostat se mezi první šestku, protože pak i ten šestý má velkou šanci získat titul. Dalo by se říci, že je to takové play-off, které známe třeba z hokeje.

Loni vám sezona moc nevyšla, že?
To ano, ani nevím, na jakém celkovém místě jsem dojel. Půlku sezony jsem musel vynechat kvůli zraněné ruce. Měl jsem nezaviněný pád, kdy mě jeden ze soupeřů zezadu sestřelil v tréninku. Odjel jsem vlastně jen tři závody, kdy se nám vůbec nedařilo a měli jsme problémy s motorkou. Na konci sezony jsem stihl už jen tři závody, pokaždé jsem v nich dojel do desátého místa.

A jaké máte cíle na letošní ročník?
Těžko teď můžeme mluvit o konkrétních ambicích. Člověk pořádně neví, jak jsou na tom ostatní. Ale už máme za sebou testy ve Španělsku, kde bylo všechno v pořádku. Z toho mám dobrý pocit, po fyzické i psychické stránce jsem byl z testování nadmíru spokojený. Asi jsem se snad nikdy necítil lépe, takže doufám, že bude reálné zasáhnout právě do zmiňované nejlepší šestice.

Takže vám nový motocykl zatím vyhovuje?
Ano, sedí mi. Poprvé pojedu na motorce BMW. Velkou část kariéry jsem jezdil na dvouválcových Ducati a teď to bude čtyřválec, což je hodně zásadní rozdíl. Když bych vzal dva stroje od stejné značky ze dvou týmů, tak budou jiné. A já vlastně pojedu na úplně jiné koncepci motorky. Celé je to však o tom, jak zaprvé daný stroj člověku sedne, a zadruhé, jak potom přistupujete k práci s týmem a komunikujete s mechaniky.

Z německého šampionátu k vám přestupuje váš mladší bratr Matěj, který také pojede na BMW.
Po dlouhých letech v Německu se nám podařilo bráchovi sehnat angažmá. Samozřejmě, že hodně lidí vidí hned to, že budeme závodit s Matějem jen my dva a proti sobě. Ale tak to není, pro nás to bude naopak výhoda. On s britským šampionátem nemá tolik zkušeností jako já. I když bude pořád jezdit Superbiky, tak v Británii si bude muset zvyknout na výrazné omezení elektroniky na motorce. Třeba zákaz používání kontroly trakce (omezování prokluzu kol, pozn. red.). Úplně nejzásadnější novinkou pro Matěje budou tamní tratě, které jsou hodně odlišné od klasických evropských okruhů.

Čím?
Když to řeknu laicky, tak ty evropské jsou poměrně rovinaté v kombinaci se zatáčkami. Kdežto v Británii je minimum rovinek, a když už tam jsou, tak jsou stejně křivé. Já tomu říkám křivinka. Tamní tratě jsou opravdu hodně náročné, členité a špatně se tam orientuje.

Motocykloví závodníci Jakub (vlevo) a Matěj Smržovi .

Motocykloví závodníci Jakub (vlevo) a Matěj Smržovi .

Musíte se trať velice dobře dopředu naučit?
Chce si okruh výborně najet. A vědět, kde je jaké úskalí. Protože když máte sérii zatáček bez rovinky a vy si do té první najedete blbě, tak jedete blbě i celou pasáž. Jezdím v Británii už čtyři roky a pořád ještě na některých tratích si nejsem jistý v kramflecích.

Jezdíte tedy po klasických starých závodních okruzích?
To ano. Téměř všechno v Anglii vzniklo z letišť, nebo jsou to parky, Cadwell Park, Donington Park a podobně. Přijedete někam do lesa a tam je trať. Jezdíme také na okruzích, kde bývala Formule 1, což je třeba Silverstone či Brands Hatch. Mým nejoblíbenějším okruhem je ale paradoxně nizozemský Assen, kde jsem jel i mistrovství světa. Ten mi sedí. A naopak se mi moc nelíbí třeba takový nestandardní Cadwell Park, kde se dokonce skáče.

Při závodech motocyklů můžete i skákat?
Myslel jsem si, že ne, ale dá (směje se). Je to úplně jiný pocit, ale ten okruh je celkově hodně úzký. Kdybyste tam poslal většinu kluků ze světové špičky z mistrovství světa, tak vám řeknou, že to není normální. Za začátku jsem si to myslel taky, ale je pravda, že v Cadwell Parku je parádní divácká atmosféra.

Takže budete bratrovi asi ze začátku hodně radit.
Jasně, my máme s bráchou parádní vztahy. Všechno děláme společně, přes zimu trénujeme pod vedením Dana Fekla, i teď spolu vedeme naši firmu. Pro nás je to výhoda, že budeme závodit spolu, ať už z logistických důvodů, protože budeme na okruhy jezdit spolu. Další věc je, že přímo při závodních víkendech si navzájem dokážeme poradit.

Už mezi vámi probíhají nějaké sázky o to, kdo koho nakonec porazí?
Nemáme potřebu závodit mezi sebou, spíš je to o tom, abychom si dokázali pomoci a uměli porážet ostatní. V Británii je obrovská konkurence, do závodu vystartuje i třicet lidí a jezdí se docela ostře, takže pro něho to bude ze začátku těžší. Každý bod bude pro Matěje úspěch, takže kdyby dojel třeba dvacátý, nebude to neúspěch.

S bratrem vedete i motocyklovou Smrž akademii, ve které hledáte kluky a holky, které by bavilo jezdit motocyklové závody. Jak to funguje?
O akademii se stará hlavně náš táta. Je to, řekněme, škola pro malé závodníky, takže stačí vzít dítě a přijet k nám na nábor. Ten bude příští sobotu. My se tam snažíme děti naučit jezdit na motorce, ale bereme to všeobecně. Aby se uměly celkově hýbat, sportovat, aby znaly pravidla provozu. Zájem o akademii je veliký, jezdíme na závody a také se už můžeme pochlubit vlastními odchovanci, kteří přecházejí do větších závodů i do ciziny.

Máte nějaký motoristický sen?
Doufám, že se s bráchou ještě nějaký čas v motorsportu udržíme. Teď je ale pro mě hlavní, abych podával co nejlepší výkony na závodech. Každopádně se to všechno točí okolo motorek, které mě pořád hodně baví. Do budoucna pak máme jako sen postavit si svůj závodní tým. Ale to je ještě daleko.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze