Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Startuje MS silničních motorek. S třemi Čechy, novou třídou a králem Rossim

Lukáš Pešek | foto: Radek Miča, MAFRA

8 2010
Mistrovství světa silničních motocyklů startuje do 62. sezony, jejíž součástí opět bude brněnská Grand Prix České republiky. V seriálu by měli pravidelně jezdit tři čeští jezdci. Jakub Kornfeil je přihlášen ve třídě do 125 ccm, Karel Abraham a Lukáš Pešek v nové třídě Moto2.

Sedmnáctiletý Kornfeil si prvních pět startů připsal loni díky divokým kartám a v mistrovství světa zatím nebodoval. Zkušenosti ve stopětadvacítkách v předchozí sezoně začal sbírat také o několik měsíců starší Lukáš Šembera, ale v září 2009 při exhibičním závodě pitbiků nešťastně havaroval a od té doby se léčí z vážného zranění páteře.

Nejzkušenějším českým zástupcem v MS je čtyřiadvacetiletý Pešek. Mezi elitou debutoval při GP České republiky 2002, o čtyři roky mladší Abraham při GP Španělska 2005. V posledních dvou letech oba jezdili ve třídě čtvrtlitrů a loni v ní se shodným ziskem 74 bodů obsadili 14. a 15. místo.

Zůstali daleko za předsezonními očekáváními, která zahrnovala útok na první desítku a v některém závodě i přiblížení se stupňům vítězů. Abraham byl v roce 2009 nejlépe dvakrát šestý, Pešek třikrát sedmý.

Dříve oba závodili s apriliemi, nyní si budou muset zvykat na zcela jiné motocykly. Pešek pojede na moriwaki, Abraham osedlá stroj značky RSV2.

Místo dvoutaktního motoru budou využívat čtyřtaktní agregát Honda. Jeho obsah narostl z 250 na 600 ccm a výkon by měl dosahovat 150 koní. O téměř 40 kg se zvedla i váha.

Motor mají mít všichni závodníci Moto2 zcela stejný a přidělovat se bude losem. Jeho životnost bude asi 1500 km. Po třech závodech jej týmy vrátí a obdrží nový. V případě nesouhlasu s nalosovaným motorem bude možné složit 20.000 eur a říci si o jiný. Mechanici mohou na motocyklu měnit elektroniku, spojku a výfuk, zbytek je zaplombovaný.

Použít se smějí jen pneumatiky Dunlop, stejně tomu bude i ve stopětadvacítkách. Jezdci královské kategorie MotoGP oproti tomu budou závodit výhradně na pneumatikách značky Bridgestone.

Loňská dramatická sezona dospěla k rozuzlení až v samém závěru. Dva závody před koncem se z titulu ve třídě do 125 ccm radoval Španěl Julián Simón, který se do nejslabší třídy vrátil po dvou letech ve čtvrtlitrech. Za jeho úspěchem stojí stáj bývalého čtyřnásobného mistra světa Jorgeho "Aspara" Martíneze.

Týden po Simónovi slavil už svůj devátý titul italský miláček davů Valentino Rossi. Po průjezdu cílem si oblékl tričko s nápisem "Nejlepší polévka je ze starých slepic" a při ruce měl i živou slepici v přilbě a také devět vajíček.

"Říkáme tomu 'gallina vecchia'. V Itálii totiž máme pořekadlo, že ze starých slepic se dělá dobrá polévka, ale už nesnášejí vajíčka," řekl Rossi. "Mně je třicet, ale dneska jsem snesl další vajíčko a už jich mám celkem devět."

O titulu ve dvěstěpadesátkách se rozhodovalo až v posledním závodě. V něm ještě mohl vedoucího Hirošiho Aojamu předstihnout Marco Simoncelli, ale upadl. Japonskému motocyklistovi se tak vyplatil návrat k Hondě, k níž odešel po třech letech u KTM.

Motocyklové závody typu Grand Prix vznikaly už v první čtvrtině 20. století, tehdy však dominovala Tourist Trophy. Již před druhou světovou válkou vzniklo mistrovství Evropy, které po válce Mezinárodní motocyklová federace (FIM) změnila v mistrovství světa. Jeho první ročník se uskutečnil v roce 1949.

Seriál závodů se tehdy skládal z Tourist Trophy a GP Belgie, Itálie, Nizozemska, Severního Irska a Švýcarska. Se svými automotodromy se posléze připojovaly další země a v roce 1976 padla za oběť vyřazování přírodních okruhů ze šampionátu i Tourist Trophy. Závodilo se v kubaturách do 125, 250, 350 a 500 ccm a také na sajdkárách.

Později se přidala ještě nejslabší třída do 50 ccm. Na počátku 80. let byly zrušeny padesátky a také pro Čechy díky Františku Šťastnému tak úspěšné třistapadesátky. V roce 1996 z MS vypadly sajdkáry. Nejsilnější třída se od roku 2002 nazývá MotoGP. Používají se v ní motory do 800 ccm, které za dva roky nahradí silnější agregáty s obsahem 1000 ccm.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze