"Ovšem v dějinách bylo méně koní mnohokrát. Pamatuji si ročník 1993. Tehdy jich startovalo devět a došel jen Rigoletto," říká Miroslav Petráň, předseda pardubického Dostihového spolku.
Důvodů pro méně početné startovní pole je víc.
"Tvrdé dráhy byly letos pro koně mor," říká dostihový trenér Čestmír Olehla.
Suché letní počasí totiž bránilo v tréninku.
"Ne každý má umělou cvalovou dráhu jako Josef Váňa, který si na ni svými úspěchy vydělal," říká Petráň. "Menší trenéři si nemohou dovolit cvalovku z gumových ústřižků. Musí trénovat v přírodě a ta byla letos krutá."
Zdeněk Matysík proto nepustí na start Longara. "Kvalifikoval se, ale kvůli tvrdé půdě nemohl tolik napracovat," říká. "Raději půjde menší dostih. Nelze jít Velkou za každou cenu."
Ač nižší počet koní na startu šéfa dostihového spolku Petráně netěší, oceňuje rozvážnost, s níž trenéři a majitelé šetří koně.
"Jsem rád, že lehoučce zranění koně nestartují. Jinak by mohlo dojít ke smrtelným zraněním, čemuž se bráníme mnoho let," vysvětluje Petráň.
"Je to důkaz, že majitelé a trenéři přemýšlejí úplně jinak než za socialismu. Tehdy rozhodovalo něco úplně jiného. Velká byla tak prestižní závod, že do ní klidně poslali zraněného koně. Třeba před pár lety by Hastavena předseda JZD určitě na start poslal."
Čestmír Olehla, trenér vítězů Železníka i Registany, však koně se zraněnou zadní nohou ze startovní listiny rázně vyškrtl.
Má i další důvody, proč je podle něj na startu letos méně koní.
"Blíží se generační výměna. Maskul nebo Decent Fellow jsou staří pardálové na vrcholu kariéry," říká Olehla. "Jsem dost zvědavý, kdo se objeví za rok."