"Trať křižuje železniční přejezd, v minulých letech docházelo k určitým konfliktům. Proto začínáme dřív," vysvětlil Jaroslav Bachner, člen organizačního štábu.
Posunutý start je jedinou změnou nejstaršího závodu horských kol v Česku. Na cyklisty čeká náročná trať o délce 115 km, jejíž převýšení je 3200 m. "Nejnáročnější je začátek," naznačil Bachner.
Začátek, to je prvních 27 km k úvodní vrcholové prémii na Kelčském Javorníku ve výšce 864 m n.m. Závodníci vyjedou z Holešova na vrch Poschlá, pak následuje sjezd do Rusavy, výjezd na Hostýn, sestup do Chvalčova a přes Tesák trať pokračuje až ke Kelčskému Javorníku.
Ale ani zbytek trati není jednoduchý, jsou na něm ještě 2 vrcholové prémie. Cíl je v Žopech, vítěz získá prémii 10 tisíc korun. Nejlepší bikeři atakují v drsném závodě hranici 5 hodin. Rekord vytvořil předloni Ivan Rybařík, který za ní zaostal pouze o 2 vteřiny.
"Letos pojede zase a věřím, že rekord znovu zkusí vylepšit," předpokládá Bachner.
Závod absolvují také amatérští bikeři, kteří tvoří největší část startovního pole. Nejsou pochopitelně tak rychlí jako elita, chtějí především maraton zvládnout. Mají na to jedenáctihodinový limit.
"Zhruba deset procent účastníků se do něj nevejde," podotkl Bachner. "V minulosti jich bývalo víc. Ale v posledních letech se většina účastníků vrací a už dobře ví, do čeho jde."
Na startu náročného závodu nebudou scházet ani atraktivní tandemy. Pořadatelé počítají, že trať absolvuje 5 dvojic.
"Z vlastní zkušenosti vím, že na tandemu to není jednoduché. Na rovinách a při jízdě do kopce jsou rychlejší, ale sjezdy jsou složitější. Tandem je dlouhý a těžko se ovládá," popsal Bachner úskalí jízdy ve dvojici.