Spor: Národní formule vs. Charouz

Brno - Nad domácím okruhovým šampionátem po čase vzplál spor. Opět se týká Národní formule, kategorie, která snoubená s formulí Ford tvoří Divizi 3 a je po letech oživením mistrovství. Oč jde? Divize 3 má jasné regule - na start se mohou postavit vozy Národní formule do 1400 ccm a formule Ford do 1600 ccm. Žádný jiný monopost. Manažer Tomáše Engeho a Jaroslava Janiše, závodník amatér a organizátor různých závodů Antonín Charouz ovšem chce do posledního dvojzávodu nasadit své vozy formule BMW Junior. Je z toho hrozba bojkotu ze strany jezdců.

Prohlášení jezdců Národní formule sdružených pod koordinátorem série Josefem Křenkem působí sice poněkud dogmaticky, ovšem po zjištění všech okolností je jim třeba dát za pravdu.

Ve svém dokumentu, který rozeslali médiím, sdělují své obavy z toho, že Charouz zneužije postavení své agentury BPA jakožto pořadatele Podzimní ceny Brna k tomu, a že  proti platným řádům povolí start svých dvou až čtyř formulí BMW Junior v Divizi 1. "Pokud se tak stane, všichni závodníci Národní formule na start nenastoupí a finálový dvojzávod uspořádáme jindy," má jasno šéf Národní formule Křenek.

Antonín Charouz se hájí svými argumenty, jenže neříká pravdu, když tvrdí: "Formule Ford je v Divizi 3 volnou formulí do 1600 ccm, takže se do ní může přihlásit kdokoli s příslušným monopostem, tedy i mými BMW. " Jeho formule sice mají objem motoru jen 1200 ccm, jenže háček je v něčem jiném.

Federace automobilového sportu v dubnu schválila propozice, podle nichž v Divizi 3 mohou startovat výhradně a pouze Národní formule a formule Ford. "Je to tak," prohlásil šéf okruhové komise FAS Gerhard Ittner. "Spor je úplně zbytečný, protože pan Charouz nemůže svá auta do Divize 3 prostě nominovat. Ani jako pořadatel závodů v Brně."

Ittner míní, že oba sokové by se neměli na dálku hádat a raději sednout k jednomu stolu. "Pan Křenek udělal kus práce, když oživil malou českou formuli, která tady v takové podobě roky chyběla. Míchání formulí různých parametrů navíc není nikdy ku prospěchu závodů. Jsem rád, že Národní formule i celá Divize 3 má letos výbornou úroveň, a že je především ideální příležitostí za dostupné peníze pro začínající mladíky," uvedl Ittner.

Jak spor dopadne, ukáže až samotná Podzimní cena Brna o příštím víkendu. Antonín Charouz pro motorsport.idnes.cz nakonec uvedl: "Možná se na to vykašlu, nestojí mi to za to." Za sporem je samozřejmě obchod. Charouz vlastní moderní formule, které ve svém týmu nasazoval v Německu, ale tam nedávno skončil. Křenek si zase chce uchovat tvář Národní formule, kterou s vozy i mnoho let starými, ale funkčními, pracně vybudoval.

"Zanedlouho v Brně bude zasedat okruhová komise a tam budeme řešit příští sezonu. Jsem rád, že Divize 3 má vždy plný startovní rošt a přináší kvalitní sport, ovšem pokud pan Charouz dokáže do Česka přitáhnout dostatek formulí BMW Junior, komise by se určitě nebránila vypsání této samostatné kategorie v roce 2003. Naopak, bylo by to ku prospěchu šampionátu," dodal šéf okruhové komise FAS Gerhard Ittner.

Co ještě povědět? Asi tolik, že pokud by se pánové Křenek a Charouz skutečně sešli a dohodli, mohla by Divize 3 být napřesrok ještě poutavější než dosud. Samozřejmě v případě jasné dohody v řádech, cenách, kompletní spolupráci. Formule BMW Junior se jezdí jako rámcový závod elitního mezinárodního šampionátu cestovních vozů DTM, Divize 3 je zase živou vodou českých okruhů. Proč nespojit síly?


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž