Toyota Corolla, Ford Focus či Škoda Octavia doplněná těmito kouzelnými písmeny totiž působí na příznivce rallye stejně lákavě jako rozkvetlá louka na včelí roj.
Včem je kouzlo vozů s trvalým pohonem všech kol a turbomotory o výkonu tří stovek koní označovaných znalci rallye za formuli 1 tohoto sportu? Bývalý tovární pilot mladoboleslavské Škodovky Emil Triner říká, že to nejdůležitější není na první pohled vidět. "Hlavním trumfem jsou elektronicky řízené diferenciály. Ty se starají o to, aby neprokluzovala kola a auto jelo neustále co nejrychleji kupředu," vysvětluje Emil Triner.
Řízení pohonu má na starosti speciální počítač, který ovládá hydraulický systém. Ten pak přes diferenciály označované jako aktivní bleskově upravuje přenos výkonu na jednotlivá kola. "S trochou nadsázky se dá říci, že vozu WRC stačí jedno kolo na pevném povrchu a už pojede dál. Běžný automobil by se v tuto chvíli ani nehnul z místa," srovnává jezdec.
Stovka za čtyři a půl vteřiny
O vynikající akceleraci se stará také přeplňovaný motor, disponující ve velkém rozsahu otáček obrovskou hodnotou točivého momentu, zhruba 560 Nm - to je parametr zhruba trojnásobný oproti běžnému autu s dvoulitrovým motorem. Speciál Škoda Octavia WRC o pohotovostní hmotnosti 1260 kilogramů díky tomu zrychlí z nuly na sto kilometrů v hodině za 4,5 vteřiny, jiné značky uvádějí údaj ještě nižší 3,6 až 3,8 vteřiny.
Další výhodou je šestistupňová převodovka s postupným řazením rychlostí označovaná jako sekvenční. Řadí se buď mechanicky pákou na podlaze, ovšem nepohybuje se s ní jako v sériovém automobilu ve tvaru písmene H, ale jen dozadu a dopředu, nebo elektronicky pomocí joysticku. Ten bývá umístěn třeba na volantu, jak je tomu u Peugeotu 206 WRC, nebo vedle něj.
"Sekvenční skříň řadí bleskově, oproti klasickému H se díky ní získá k dobru vteřina na kilometru rychlostní zkoušky. Těch má česká soutěž okolo dvou set a podniky mistrovství světa dvakrát tolik. A to už je vidět," prohlašuje Triner.
Při přeřazení se nepoužívá spojka. Její pedál jezdec sešlápne jen při rozjezdu. Jakou rychlost má zařazenou, mu signalizuje displej na přístrojové desce. Ovšem tím vymoženosti "wéercéček" nekončí. Vynikající jsou také brzdy s kotouči o průměru téměř 400 milimetrů. "S nimi se vůz zastaví doslova na pár metrech," konstatuje pilot.
Nové přijde na dvacet milionů
Mimořádné jízdní vlastnosti nejsou zadarmo. Jen sám pohonný systém (bez motoru) pro Škodu Octavia WRC, dodávaný britskou firmou Prodrive, přijde na čtyři a půl milionu českých korun. Celé auto pak stojí několikanásobně více. "Nové WRC přijde na nejméně dvacet milionů a je jedno, jaké je značky. Výjimkou je Toyota Corolla, která stojí jen 15 milionů, ale třeba o peugeotech se říká, že jsou ještě dražší," tvrdí Jan Vaškovič, který mediálně zastupuje zlínskou stáj JM Engeneering disponující několika vozy WRC.
Vozy vznikají výhradně v továrních stájích a do soukromých rukou se dostávají až jako ojeté. "Cena ojetého speciálu se pohybuje od osmi po třeba osmnáct milionů korun. Například dva roky staré Subaru Impreza WRC přijde na 12 milionů," říká Vaškovič.
Posádky, jež startují třeba v českém mistrovství, si nejčastěji speciály WRC pronajímají od několika málo týmů, které je mají ve vlastnictví. Cena za pronájem se odráží od počtu kilometrů rychlostních zkoušek, které vůz při rallye absolvuje. Ostrý kilometr přijde asi na 175 eur (5600 korun), ovšem v ceně je kupříkladu zahrnut zvláštní benzin nutný pro jeho provoz. Jeden litr speciálního paliva přijde v tuzemsku zhruba na 210 korun českých.
Spotřeba octavie WRC v rychlostní zkoušce je podle údajů Škody Motorsport 65 litrů na sto kilometrů. Při jízdě mezi zkouškami klesá spotřeba na 20 litrů. Tovární týmy při mistrovství světa používají výhradně palivo se 102 octany značky Elf, které je pro světové podniky schválené Mezinárodní automobilovou federací FIA. Jeho cena je přibližně jedno euro za litr plus poplatky v zemích, kde se soutěž koná.
Do programu WRC se zatím přihlásilo devět automobilek. Dvě značky - Toyota a SEAT - se už nezúčastňují mistrovství světa. Přesto jejich speciály Corolla respektive Cordoba startují v řadě zemí. Tovární týmy si nejčastěji pro stavbu speciálů WRC vybírají vozy nižší střední třídy, což je případ Škody Octavia či Fordu Focus. Důvod je zřejmý - pro automobilky představují obchodně důležité modely a pro reklamu je dobré, když se sportovní speciál jmenuje shodně s běžným automobilem.
Václav Pech s vozem Ford Focus WRC může o víkendu v Příbrami získat titul mistra republiky. |