Druhý projel cílem domácí Velké ceny Felipe Massa a završil tak triumf Ferrari. Italská stáj nečekaně po Poháru konstruktérů od zeleného stolu získala i titul mistra světa.
Räikkönen se před Massu posunul díky pozdější druhé zastávce v boxech. Ať už se jednalo o taktiku Ferrari nebo ne, tak brilantně provedenou změnu na vedoucí pozici nemohou komisaři FIA napadnout. Kdyby Räikkönen dojel druhý, z titulu by se navzdory sedmé pozici radoval Hamilton.
Pokud si někdo ve startovním poli titul zasloužil, byl to právě Kimi Räikkönen. Řadu let je považován za nejrychlejšího jezdce seriálu a dvakrát mu titul unikl smolně v posledním závodě. V sezoně 2003 nestačil na Michaela Schumachera, o dva roky později nestačil na Fernanda Alonsa.
V osmadvaceti letech se konečně dočkal a stal se nástupcem krajanů Keke Rosberga a Miky Häkkinena, který mu obzlášť v začátcích kariéry hodně pomáhal a kterého nahradil před pěti lety v týmu McLaren. Räikkönen ve své první sezoně u Ferrari nakonec nasbíral 110 bodů a šampionát vyhrál o jediný bod před oběma piloty McLarenu.
Tichý Fin vyhrál nejdramatičtější ročník za posledních 21 let, navíc zcela nečekaně z celkového třetího místa před posledním závodem na Interlagosu.
Definitivně mu ale naděje na titul vzaly technické problémy, které způsobily jeho pomalou jízdu od šestého kola. Spadl až na osmnácté místo, a přestože byl v závěru hodně rychlý, výše než na sedmou pozici proklouznout nemohl.
Fernando Alonso potřeboval k celkovému triumfu při vítězství Räikkönena dojet na druhém místě, ale od startu na obě ferrari neměl. Jezdil až o vteřinu na kolo pomalejší časy a bojoval o třetí místo s Polákem Kubicou. Alespoň to zvládl úspěšně. Kvůli nižšímu počtu druhých míst skončil v šampionátu až třetí za kolegou z McLarenu Hamiltonem.
Po skvělém výkonu získal konečnou devátou příčku v mistrovství světa Nico Rosberg z týmu Williams. K nejlepšímu umístění sezony mu pomohl skvělý předjížděcí manévr v samém závěru, kdy se protáhl před Kubicu z týmu BMW-Sauber.
Ferrari - dokonaný finiš
Skvělým závěrem šampionátu putuje do Ferrari po Poháru konstruktérů i titul mistra světa. Nakonec jim triumf v soutěži týmů náleží právem - McLaren by po pokaženém závěru prohrál také Pohár konstruktérů, i kdyby ho Mezinárodní automobilová federace FIA ze soutěže nebyla vyloučila.
Kimi Räikkönen vyhrál tři z posledních čtyř závodů. I když v Brazílii mu pravděpodobně Massa jedoucí z pole position vítězství daroval, nikdo si nedovolí tvrdit, že Fin získal titul mistra světa nezaslouženě.
Massovi se příliš nepovedl start a zblokoval hned za ním jedoucího Hamiltona. Räikkönen se ale nepokusil využít situace, neriskoval a spokojil se s druhým místem. Věděl, že pokud bude potřeba, pustí ho týmový kolega do vedení. Massa to slíbil už po Velké ceně Japonska, v které ztratil i teoretickou možnost na titul mistra světa.
Velká cena Brazílie se jela v rudých barvách. Třetí Alonso na vozy ferrari neměl. Nejlepší je ten, kdo má na konci sezony nejvíce bodů, a to jsou v sezoně 2007 Ferrari a Kimi Räikkönen. Fin vyhrál šest velkých cen - nejvíce ze všech. Nedostatek emocí nahrazoval koncentrovanou jízdou v každém okamžiku. Titul je ve správných rukou.
McLaren - je po nadějích
Dva závody před koncem sezony měl Hamilton náskok na Kimiho Räikkönena sedmnáct bodů. A kdyby náhodou neuspěl on, měl britský tým v záloze dvojnásobného mistra světa Fernanda Alonsa, který byl pět bodů před Finem.
Ale Alonso dojel pouze druhý a třetí a Hamilton po chybách svých i nedostatcích techniky získal ve dvou velkých cenách pouhé dva body. Propadák McLarenu byl stvrzen rychlostí monopostů, které na Ferrari koncem roku prostě nestačily.
Týmu nepřidaly ani vnitřní spory. Když po Velké ceně Číny řekl jeho šéf Ron Dennis, že McLaren nepojede proti Ferrari, ale proti Alonsovi, vůbec netušil, jak rád by po závěrečném závodě byl, kdyby mu titul přinesl alespoň nenáviděný Španěl, s kterým od léta nepromluvil ani slovo. Takto dál McLaren čeká na celkový triumf od dob Miky Häkkinena a sezony 1999. Jde o nejdelší pauzu bez titulu v jeho novodobé historii.
Nováček Hamilton v závěru sezony i v neděli v Brazílii ukázal, že není tak dokonalý fenomén, jak tvrdila britská média. V Číně příliš agresivní jízdou zničil pneumatiky, v Brazílii chyboval hned po startu. Na titul si bude muset ještě počkat. Ve dvaadvaceti letech má spoustu času. Víc než všichni jeho letošní soupeři.
Na Interlagosu vylétl v prvním kole z trati, když neustál útok Alonsa. Ale i s tímto problémem by páté místo potřebné k titulu vybojoval. Ale v šestém kole klesl kvůli technické závadě na 18. místo. Problémy s autem ho trápily až do cíle, přesto se protáhl na sedmou pozici. Asi nejnešťastnější sedmou pozici v jeho životě.
Alonso si pohodlně dojel pro třetí místo a na stupních vítězů se překvapivě nejvíce radoval on. Titul sice neobhájil, ale nemá ho ani jeho letošní úhlavní sok Hamilton, ani tým McLaren, který mu poslední týdny dával najevo, že o něj nestojí a rád by se ho zbavil.
Williams - návrat do formy?
Nico Rosberg, který se po celou sezonou snažil svou výjimečnou rychlostí komplikovat život favoritům, si to nejlepší nechal na závěr. Na čtvrtém místě ještě v letošní sezoně nedokončil. Mladý Němec je jedním z nejžhavějších zboží přestupového trhu formule 1.
V celkovém pořadí mu patří devátá příčka hned za osmi zástupci čtyř nejsilnějších týmů. Svými výkony navíc významně pomohl Williamsu ke čtvrtému místu v Poháru konstruktérů.
Při Velké ceně Brazílie se po výborně zvládnuté kvalifikaci držel celý závod na bodech a na závěr si nechal možná vrchol svého letošního snažení. V přímém souboji si poradil s oběma jezdci BMW-Sauberu. Navíc útok na Kubicu si nechal až na zcela poslední kolo letošního mistrovství světa.
Nezklamal ani Japonec Nakažima, kterého čekal premiérový závod v mistrovství světa. Po výborně zvládnutém závodě slavil desáté místo. Na trati sice nechyboval, ale v boxové uličce ano. Při první zastávce přejel místo určené k zastavení a srazil dva mechaniky. Oba museli být posléze ošetřeni ve zdravotnickém centru na okruhu.
BMW-Sauber - stovka se povedla
Sice jen o bod, ale cíl splněn. Německá stáj překonala hranici sta získaných bodů za letošní sezonu formule 1. Příští rok by už měla vítězit, pokud bude její pokrok pokračovat dosavadním tempem.
V Brazílii Heidfeld s Kubicou nijak nezářili, ale spolehlivě a neměnným tempem si dojeli pro páté a šesté místo. V závěru nestačili na nečekaně rychlého Rosberga, přesto nemusí být zklamaní. Sezona se jim povedla.
Kubica zvolil na Interlagosu strategii tří zastávek, Heidfeld dvou, ale výsledný čas byl téměř stejný. Polák skončil o místo lépe, protože využil souboje Heidfelda s Rosbergem a po jejich zaváhání proklouzl hbitě vpřed.
V konečném pořadí patří zástupcům BMW-Sauberu stejné pozice, jaké si vyjeli v Brazílii. A zcela zaslouženě.
Renault - nepovedený konec nepovedené sezony
Závěrečný závod byl odrazem celé sezony. Ze strany francouzského týmu totálně nepovedené. Z pozice nejlepší stáje padl Renault po odchodu Alonsa až na čtvrté místo a jen díky vyloučení McLarenu skončil v Poháru konstruktérů třetí. Na vině je nejen přestup mistra světa, ale i špatně zpracované údaje z aerodynamického tunelu, které způsobily výkonnostní propad.
Z počátku roku se hledal nováček Kovalainen, který naopak v druhé polovině sezony exceloval. Opačnou křivku výkonnosti ukázal Giancarlo Fisichella. Udržet si místo pro příští sezonu nebude mít jednoduché.
V Brazílii prožil tým totální katastrofu. Oba jezdci kolidovali v prvních kolech závodu. Fisichella se po návratu na dráhu z únikové zóny u Sennova esíčka střetl s nešťastným Japoncem Jamamotem. Fin Kovalainen musel po střetu v první zatáčce pro nové přední křídlo do boxů, vrátil se do závodu, ale ve třetí zatáčce havaroval a efektní demolicí svého monopostu ukončil premiérovou sezonu ve formuli 1.
Toyota - bída a zmar
Jediný bod z finále sezony je pro Toyotu úspěchem. Letošní sezona byla stejně nepodařená jako předchozí a jediným světlým bodem pro nejúspěšnější automobilku na trhu osobních vozů posledních let byly právě výkony Jarna Trulliho. Zejména jeho skvělé kvalifikační jízdy.
V konečném pořadí Toyota alespoň porazila regionálního konkurenta číslo jedna Hondu. Ale jen díky tomu, že ta byla ještě horší. Prohra s Red Bullem a debakl s Williamsem, kterému dodává motory, jsou lepším odrazem letošní výkonnosti Toyoty.
V Brazílii Trulli udržel kvalifikační umístění na bodech a Ralf Schumacher se tradičně trápil na hranici nejlepší desítky. Na víc auto s příliš konzervativní aerodynamikou nemělo.
Red Bull - nenaplněné ambice
Od auta Adriana Neweyho se čekalo víc, ale chyběla spolehlivost a někdy překvapivě rychlost. To potvrdil i závod na Interlagosu. Mark Webber se po vynikající kvalifikaci držel v nejlepší pětce i v závodě, ale už ve 14. kole se kvůli technické závadě, jako už mnohokrát v sezoně, loučil.
David Coulthard odjel svůj vysoký standard a to tentokrát na body těsně nestačilo. Red Bull předsezonní cíle nesplnil, ale příští rok může získat s autem Adriana Neweyho to, co mu chybělo letos - spolehlivost a stabilní výkony na všech tratích.
Výsledky Velké ceny Brazílie:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 1h28:15,270 |
2. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +1,493 |
3. | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | +57,019 |
4. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1:02,848 |
5. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1:10,957 |
6. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:11,317 |
7. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | +1 kolo |
8. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
9. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
10. | Kazuki Nakajima | Japonsko | Williams | +1 kolo |
11. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +1 kolo |
12. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +2 kola |
13. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +2 kola |
14. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | +3 kola |
15. | Adrian Sutil | Německo | Spyker | +28 kol |
16. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +31 kol |
17. | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | +36 kol |
18. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +37 kol |
19. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +51 kol |
20. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +67 kol |
21. | Sakon Jamamoto | Japonsko | Spyker | +69 kol |
22. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +69 kol |
Konečné pořadí:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 110 |
2 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 109 |
3 | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | 109 |
4 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 94 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 61 |
6 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 39 |
7 | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | 30 |
8 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 21 |
9 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 20 |
10 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 14 |
11 | Alex Wurz | Rakousko | Williams | 13 |
12 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 10 |
13 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 8 |
14 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 6 |
15 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 6 |
16 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 5 |
17 | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 4 |
18 | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | 3 |
19 | Adrian Sutil | Německo | Spyker | 1 |
Pohár konstruktérů:
Závod jsme sledovali on-line ZDE.
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 204 |
2 | BMW Sauber | Německo | 101 |
3 | Renault | Francie | 51 |
4 | Williams | Velká Británie | 33 |
5 | Red Bull | Rakousko | 24 |
6 | Toyota | Japonsko | 13 |
7 | Toro Rosso | Itálie | 8 |
8 | Honda | Japonsko | 6 |
9 | Super Aguri | Japonsko | 4 |
10 | Spyker | Nizozemsko | 1 |