Oficiálně vůbec poprvé si zařádili na okruhu pod hradem Hněvín, který by příští rok rádi začlenili do svého mistrovství republiky. "Chceme se dostat do povědomí lidí v Česku," vysvětluje Aleš Síla, který trénink v Mostě organizoval z pověření Drift Klubu.
Drift je mladá a atraktivní motoristická disciplína v jízdě kontrolovaným smykem. Proslavil ji zejména třetí film ze čtyřdílné série Rychle a zběsile s podtitulem Tokio drift, kde se smykem závodilo v garážích nebo serpentinách. Drifteři ovšem tenhle snímek považují za trikovou pohádku. A zdůrazňují, že oni jezdí na okruzích, a ne tajně ve městě.
V Česku se závodí už několik let, teprve dva roky je však vypsané oficiální mistrovství republiky. Letos se zápolilo na parkovišti v Kopřivnici, na pražském Strahově a na letištích v Mimoni a v Milovicích.
"Ale kvůli divákům chceme na okruhy," tvrdí Síla. "Těch zarputilých fanoušků driftů, kteří to nemají spojené s tuning srazem, je pět set až tisíc. Což je hodně málo na to, že tomu jezdci dávají takové úsilí. Vždyť je to mnohem náročnější než klasické okruhové závody."
Čeští drifteři mají za vzor Německo, Maďarsko a Polsko, kam chodí až pět tisíc lidí. "Ale než se to dozvědí, musí nás vzít okruhy na milost," prosí Síla. "Pak už drift možná bude mít takový ohlas, že to dokážeme udělat jako v Japonsku, kde je to nejoblíbenější motoristický sport."
Právě trénink v Mostě, z kterého byli drifteři unešení, může být zlomem. "Vyšlo to excelentně. Kluci dokázali, že na to mají. Že zvládnou spojit zatáčky a udělat show pro lidi. Promotérovi jsme ukázali, že to za určitý čas umíme zajet a že bychom se vešli mezi velkou soutěž jako trucky nebo Octavia Cup."
Jeden z pilotů Stanislav Rydlo vyprávěl: "Jsem z Mostu nadšený. Oproti těm parkovištím, kde jezdíme, to tady bylo nejméně v dvojnásobné rychlosti. Bylo to o adrenalinu i o strachu. Vždyť jsem auto trhal i při 140 kilometrech za hodinu."
Podle Síly drifteři zatím čelí v Česku nedůvěře. Přirovnává to k začátkům snowboardů, které nechtěli pouštět na svah, protože prý ničí stopu. "A to samé se říká o profesionálních drifterech. Lidi mají pocit, že driftování znamená stát na fleku, gumovat a ničit asfalt. Jenže s tím my nemáme nic společného!"
Drift, to je vzrušující podívaná. "Čas se nikdy neměří, my jezdíme na krásu, rychlost a plynulost driftu."
Nejdřív je kvalifikace. Ve slidu (smyku) musí pilot co nejplynuleji obkroužit určené body. "Při posuzování jízdy rozhodčí bodují jezdce podobně jako při krasobruslení."
Druhá část je tandem battle. Ve vyřazovacím pavouku závodí vždy dva jezdci proti sobě. "První má povinnost jet zatáčku co nejlíp, ten za ním ho musí kopírovat, lepit se na něj, nejlépe ho i předjet - což se ve většině případů nestane. Ale hodnotí se to, jak ho tlačí," líčí Síla. "Ve druhé jízdě se to otočí."
V českém šampionátu převažují vozy BMW, v menšině jsou nissany a mazdy. Objevila se i jedna toyota a porsche. Aby šlo driftovat, musí mít automobil zadní náhon. Kdo vůbec závodí? "Většinou nadšení kluci, kteří mají autodílny a vydělají si na to rukama. Postaví si káru, mazlí se s ní. Je jich 60 procent a jezdí na špici, mají k tomu cit a vztah. Zbytek si auto koupí," přibližuje Síla. Tvrdí, že časem se to změní: "Nakonec to bude o šoférech a týmech."
Král "smykařů": Nehoníme se po městě, ale sportujeme
Stanislav Bezouška je králem českých drifterů, jenže i on po dvouhodinovémtréninku na mosteckém autodromu zhluboka vydechoval. "Jsem úplně vyřízený, vyšťavený, total," odfrknul si 27letý dvojnásobný český šampion v závodech v kontrolovaném smyku.
Za Interwand Drift Team jezdí on i jeho bratr Ladislav, oba krotí oranžového krasavce BMW E30. Spolu provozují autoservis a jsou z Dobřejovic u Prahy.
Proč vás Most tak unavil?
Je to náročnější než na parkovištích, kde jezdíme. Tam auto dostaneme do smyku v rychlosti 60 až 80 km/h, na okruhu kolem stočtyřicítky. Zatáčky jsem v Mostě prolétl rychlostí tak 120 až 130, některé mimo vyznačený úsek i 160. Už se všichni těšíme, až budeme moct divákům ukázat, že na okruzích je to velmi zábavná podívaná.
Nepřevrátí se auto ve smyku?
Kdepak. Má přizpůsobený podvozek na drifty. Musí být co nejtvrdší, aby se nenaklánělo. Když je dráha širší a máte silný vůz, klidně můžete driftovat i ve dvoustovce.
Jak se vůbec dělá smyk?
Technik je víc, Japonci je mají pojmenované. U nás se nejvíc používá zatažená ruční brzda. Když má auto dost výkonu, dá se rozhodit i tak, že se přidá plyn a vůz začne sám driftovat. Používají se i pedály. Trhne se volantem, dupne na brzdu. Anebo se škubne volantem a přidá plyn.
Jaký je pocit, když driftujete?
Trošku adrenalinu a respektu. Po pár kolech se otrkáte a pouštíte to bez potíží. Já se snažím jet agresivně, aby mi pořádně hulila kola a lidem se to líbilo. Kouř je baví víc než kvílení gum nebo jízda bokem.
Někdy prý mají pneumatiky životnost jen 15 minut. Je to tak?
Strašně záleží na povrchu. Když jsem v Mostě driftoval ve všech zatáčkách na okruhu, vystačily my nové gumy na dvě kola. Je to drahý koníček. Spousta pilotů proto jezdí na ojetých z pneuservisu, na kterých zbylo trochu vzorku.
Je pro driftery kultem akční film Rychle a zběsile?
Spíš se tomu směju. Většinou to jsou efekty. Některé věci se dají udělat, ale museli hodně aut rozbít a sešrotovat. Jestli se tomu někdo snaží přizpůsobit, je to blbec. Možná diváci alespoň drift zaregistrovali. Ale stejně většina neví, co je driftování. Vypadá jinak než ve filmu. Nejsme raubíři, kteří se honí v provozu, po městech a vesnicích. My závodíme, sportujeme. Na okruzích.
Proč nemáte japonské auto?
V Čechách, a vlastně všude, jsou dvě vrstvy drifterů. Ti, co jezdí s bavorákem, a ti, co s Japonci. Já mám BMW v srdci, navíc ho můžu sestavit snadněji než japonské auto.
Je driftování nebezpečné?
Ty brďo, není. Začátečník ale nemůže jít hned na okruh, lepší je parkoviště, letiště. A ani já neřídím natolik dobře, abych si mohl zkusit zajet mistrovství světa. Na okruhu musíte být vyježděný, odhadnout, v jaké rychlosti a kolik metrů před zatáčkou zatáhnout za ručku.
Jaký byl váš první drift?
V polském fiatu před 12 lety na sněhu. Odmalička mě bavilo jezdit smykem. Nikdy by mě ale nenapadlo, že budu řídit takové auto, že bude šampionát a už vůbec, že budu dvojnásobným mistrem. Proč jsem nejlepší? Nebojím se, jdu do toho na plný plyn, pustím tam, co to jde. A vychází mi to.