Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Smrž přesedlal na Aprilii a před Brnem si věří

Jakub Smrž | foto: Radek Miča, MAFRA

8 2010
Nedostatek nových náhradních dílů a série technických problémů už několikrát připravila Jakuba Smrže o lepší umístění. Ale o víkendu v Brně by měl začít nový příběh - z problémové Ducati přesedlal na tovární Aprilii.

Jakuba Smrže, nejúspěšnějšího českého motocyklistu, pronásledovala posledních pár závodů v seriálu Superbike smůla, za kterou částečně mohly problémy s dodavatelem dílů na jeho motocykl.

Problém byl v náhradních dílech, možná i v penězích

Smrž se už od závodu v Kyalami drží na třináctém místě průběžné klasifikace seriálu Superbike. Jenže zatímco po Kyalami ztrácel na dvanáctého Brita Shanea Byrnea jeden bod, před Brnem je to šestatřicet bodů.

Začátek Smržovy neblahé série se datuje od závodu na Miller Motorsport Parku. V první jízdě měl problém s vačkou, v druhé jízdě ho vyřadila porucha motoru a prasklý řemen.

Pak následoval dvakrát nulový bodový zisk na závodech v italském Misanu. V kvalifikaci si vyjel desátou pozici, ovšem v prvním závodu skončil hned v prvním kole a v druhém zajel do boxů rovněž. Podruhé za sebou tak nezískal ani bod. Příčinou druhého kolapsu byla spojka, pak i problémy s elektronickým řazením.

Informace, že Smržův tým měl vážné problémy s technikou, prosakovaly už nějakou dobu a koneckonců je potvrdil i sám jezdec, když si po závodě novinářům stěžoval na přístup Ducati.

"Čekal jsem ze Salt Lake City a Misana víc než čtyři nuly za sebou. Bohužel jsme ale za posledních šest týdnů nedostali od Ducati žádné nové díly. To se stále víc projevuje na životnosti motorky," stěžuje si Smrž.

Jenže proč vázl přísun nových dílů, už tak jasné není. Motoristické servery spekulovaly, že dodávky nepřicházely kvůli dluhům Smržovy stáje B&G Ducati vůči mateřské továrně Ducati.

Smrž však bez bližších podrobností tvrdil, že v týmových penězích na sezonu problém nebyl. "U továrny Ducati byly nějaké peněžní resty z minulosti a ona nám materiál prostě nechtěla dát," uvedl v rozhovoru pro server motorkari. cz.

Ale v tomtéž rozhovoru odmítl komentovat i spekulace o tom, že by dojezdil sezonu na jiné značce motocyklu. Týden poté však oficiálně oznámil přestup k továrně Aprilia. Jeho tým dostal pro Smrže k dispozici do konce sezony motocykl Aprilia RSV4 1000 Factory.

Kromě samotného motocyklu bude mít Jakub Smrž k dispozici i testovací tým techniků Aprilia Racing, kteří se podílejí na vývoji motocyklu pro tovární tým Aprilia Alitalia Racing. Ačkoliv brněnský okruh nepatří mezi Smržovi nejoblíbenější, letos by pro něj měl být zlomem v sezoně a odrazovým můstkem k lepším výsledkům.

Seriál Superbike

Seriál vznikl v roce 1988 jako alternativa k dnešnímu MotoGP. Je jednoznačně druhým nejprestižnějším seriálem, například ve Velké Británii je dokonce oblíbenější než MotoGP.

Největší rozdíl mezi oběma šampionáty je v závodních strojích. Zatímco v MotoGP jezdí prakticky tovární prototypy zásadně odlišné od běžných motocyklů, podmínkou v seriálu Superbike je motocykl založený na běžném modelu, který si může kdokoliv koupit.

Superbike jsou pro týmy výrazně levnější než prestižní MotoGP, zjednodušeně řečeno v nich jde méně o peníze. Jezdci jsou však na upravených sériových motocyklech schopní dosahovat podobných časů jako špičkoví jezdci nejznámějšího světového šampionátu.

Jezdci mezi oběma seriály přecházejí. Častější jsou přestupy starších jezdců, často bývalých šampionů, do Superbike. A i opačným směrem míří jezdci. MotoGP si vyzkoušela například legenda seriálu Troy Bayliss (o jeho možném návratu čtěte na protější straně) nebo šampion sezony 2007 James Toseland. Po dvou letech se letos vrátil k Superbike. Nejznámějším bývalým závodníkem MotoGP v seriálu Superbike je Max Biaggi.

Nejúspěšnější značkou motocyklů, kterou jezdci v seriálu sedlají, je italská Ducati. Z dvaadvaceti šampionů jich na "dukatce" sedělo třináct.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze