Rozhodujícím pro budoucnost páru byl víkendový závod v Miami. Na něm nová posádka obsadila slibné osmé místo. Poslední, finálovou, rozjížďku dokonce vyhrála!
Na středeční tiskové konferenci spokojená Lenka Šmídová oznámila světu: "Domluvily jsme se, že budeme pokračovat. Baví nás to a máme šanci kvalifikovat se na olympijské hry."
Jak se nový pár rodil? Na začátku celé anabáze bylo zrušení třídy Evropa jako olympijské disciplíny. Lenka Šmídová proto hledala partnerku po dvouposádkovou loď třídy 470. Vybrala si Američanku Elizabeth Kratzigovou.
Šmídová i celý svaz si uvědomovaly, že jdou do rizika. Počítaly však s tím, že se pro Kratzigovou podaří získat do OH 2008 české občanství. "Novela zákona o občanství se však zdržela natolik, že je již jasné, že to Elizabeth nestihne," vysvětlil důvod konce sehrané dvojice předseda svazu Karel Bauer.
Slova o riskování však odmítá. "Risk to nebyl," vysvětluje. "Lenka v kategorii začínala, potřebovala zkušenou kolegyni, která jí na lodi vyškolí. Nyní již zkušenosti má sama a může naopak své poznatky předávat dál. Navíc Elizabethin proces zisku českého občanství se nezastavil. Až jej získá, bude mít na lodi označení CZE a určitě přinese českým příznivcům ještě spoustu radosti.
Těžké začátky
Šmídová však musela řešit dilema. Nová partnerka nebo návrat na jednoposádkovou loď, konkrétně do olympijské třídy Laser Radial? "Chtěla jsem zůstat ve čtyřistasedmdesátce," vzpomíná na dobu nedávno minulou. V polovině prosince jsem oslovila Veroniku, kterou jsem znala jako soupeřku."
Veronika Fenclová se rozmýšlela delší dobu. "Rozhodnutí bylo těžké," přiznává Fenclová. "Trvalo mi přes měsíc. Ale vždycky jsem chtěla třídu 470 jezdit, ale dříve nebylo s kým. Nakonec jsem kývla a v Miami mě to opravdu bavilo."
Do závodu v Americe nastoupil pár po necelých dvou týdnech společného tréninku. "Však se nás také soupeřky bály," smála se při vzpomínce Šmídová. "Není přece jenom obvyklé, nastoupit po dvanácti dnech tréninku do ostrého závodu. Ostatní posádky měly strach, abychom jim nezavařily na startu nebo jsme do někoho z nich nenabouraly."
Závod však skončil nad očekávání dobře. Osmé místo celkově, výhra v poslední jízdě. "Postupně jsme se zlepšovaly," chválí kolegyni Šmídová. "V té poslední jízdě navíc foukal příznivý vítr, což nám hodně pomohlo, mohly jsme se zaměřit na techniku a spolupráci."
Pro Fenclovou byl křest ve 470 dost těžký. Nezvyklá pohybu na lodi měla během chvíle tělo poseté množstvím modřin. "Nejtěžší ale bylo začít mluvit," nemyslí na nepohodlí Fenclová. "Lenka mě do toho pořád nutila, bylo to ze začátku náročné. Navíc do mě pořád hustila nové a nové informace."
Srovnat svoji bývalou a současnou loď podle ní nejde. "Je tam jiný úhel pohledu na vítr, na vodu, připadala jsem si jako totální začátečník." Nakonec však ovládání lodě zvládla více než obstojně. "Veronika je klidná, ani při počátečních problémech či nezdarech neznervózněla, hodně mě překvapila," ještě jednou Fenclovou pochválila Šmídová.
Olympijské ambice
Hned první start prokázal, že olympijská ambice nemusí být jen tajným snem. "Společně nás to baví a myslím, že máme šanci se kvalifikovat," říká Šmídová. Do Číny je však cesta ještě dlouhá. A na kvalifikaci jsou pouze dvě příležitosti.
"Kvalifikace má dvě části," vysvětluje Šmídová. "Na olympiádě pojede šestnáct lodí. Prvních deset se jich kvalifikuje letos v červenci na mistrovství světa v Portugalsku, zbylé posádky na dalším mistrovství v lednu 2008."
S ohledem na umístění v první desítce hned při premiéře mohou české jachtařky vzhlížet k mistrovství s nadějí. "Ze světové desítky v Miami chyběly pouze Švédky," připomíná Šmídová. Sama ale ví, že práce obě čeká více než dost.
"Musíme zapracovat na souhře a technice, musíme se také naučit pořádně vyladit loď před závodem," shodně plánují. "Cíl je před námi jediný: pořádně závodit a trénovat, abychom se na olympiádu kvalifikovali. V Číně se pak může stát cokoli."