Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Tři sporné verdikty proti Skotům. Co říkají ragbyová pravidla?

OFSAJD. Jihoafrický sudí Craig Joubert ukazuje, že skotský pilíř Jon Welsh hrál v odsajdu a že nařizuje trestný kop pro Austrálii. Sporný verdikt rozhodl v poslední minutě čtvrtfinále MS ragbistů. | foto: Reuters

19 2015
Craig Joubert je jihoafrický mezinárodní ragbyový rozhodčí, který nenávidí skotské národní mužstvo. Ironická charakteristika známého sudího, která se na chvíli objevila na jeho profilu na Wikipedii, ukazuje, kam až sahá sporný verdikt při čtvrtfinále mistrovství světa.

Poprvé na letošním ragbyovém šampionátu, který hostí Anglie, se víc mluví o rozhodčím než o ragby. Především média a experti z řad bývalých ragbistů spustili tvrdou kritiku.

„Smrtelná krádež.“ „Ostuda, která křičí.“ „Krutý svět.“ To jen výběr z titulků skotských médií.

„Joubert by už nikdy neměl pískat mezinárodní zápas. To, když po utkání rychle opustil hřiště, aniž by si potřásl s hráči rukou, bylo to nejhorší, co jsem v ragby viděl,“ zuřil legendární skotský zadák Gavin Hastings.

Skotsko prohrálo s Austrálií čtvrtfinále světového šampionátu trestným kopem v poslední minutě, který podle všeho nařízen být neměl.

Hráči i trenér Vern Cotter se vášně spíš snažili tlumit. „Většina otázek se týká rozhodčích, ale já sudí nejsem. Nemám k tomu co říct.“

1. sporný verdiktTrestný kop, ale pouze mlýn za předhoz

Nebyli si totiž jistí, ragby je sice jednoduchá hra, ale má složitá pravidla. Proto povzdech zničeného skotského kapitána Craiga Laidlawa „proč si Joubert nevyžádal pomoc videorozhodčího“, jehož houfně na sociálních sítích následovali experti byl tak trochu mimo.

Joubert si totiž pomoc videorozhodčího v této konkrétní situaci vyžádat nemohl.

„Protokol, kdy se může zeptat videorozhodčího, je přesně určený. Jde o situace při nebo před položením pětky a při nebezpečné hře. V tomhle případě ani jedna z těchto situací nenastala, on se nemohl zeptat a poté se vrátit k předhozu,“ vysvětluje český mezinárodní rozhodčí Tomáš Tůma.

Joubert špatně posoudil ofsajd Skotů, stalo se to daleko od brankoviště, takže Australané v tu chvíli ani neměli možnost pětku položit. A o nebezpečnou hru rovněž nešlo.

Fotogalerie

Jihoafričan, který je dlouhodobě považován za elitního sudího, odpískal úmyslný ofsajd, protože zřejmě přehlédl teč australského hráče.

„Nemusel ji vidět, to se bohužel stává. A pak samozřejmě byl verdikt špatný, já bych nařídil mlýn za předchozí předhoz. O ofsajd se nejednalo, protože po předhozu hrál austraulský hráč a až pak skotský. Pokud by australský hráč mezi dvěma Skoty míč nezasáhl, pak by to samozřejmě trestný kop za ofsajd byl,“ poznamenává Tůma.

Nemohl Joubert uplatnit pravidlo o neúmyslné teči australského hráče, pak by ofsajd odpískal správně. “Mohl, ale co jsem měl možnost vidět, tak australský hráč chtěl míč chytit, čili hrál vědomě,“ tvrdí Tůma.

Australská útoková spojka Bernard Foley trestný kop proměnil a Austrálie čtyřicet vteřin před vypršením normální hrací doby otočila skóre z 32:34 na 35:34.

2. sporný verdiktSražení po odkopu, proč nejednal videosudí?

Nebylo to poprvé, co Joubert skotský tým poškodil. Těsně před autovým vhazováním, po němž padl osudový verdikt, pustil sražení Sturta Hogga po odkopu, kdy do něj naběhl Drew Mitchell.

„Podle mě to byla velká chyba. Navíc tuto situaci měl avizovat videorozhodčí. Ale samozřejmě nevím, jak byli domluvení,“ podotkl Tůma. Pokud by sudí situaci posoudili správně, Skotové by měli výhodu trestného kopu a s největší pravděpodobností by vyhráli.

Hogga v tu chvíli zřejmě doběhl jeho čin ze zápasu v základní skupině proti Jižní Africe, kdy po odkopu a následném drobném kontaktu teatrálně upadl. Sudí Nigel Owens mu také řádně vyčinil.

3. sporný verdiktÚmyslný předhoz? Přísné posouzení

V úvodu druhé poločasu šel proti Skotům i další sporný verdikt. Křídelník Sean Maitland se snažil zachytit přihrávku do křídla, míč chytil jednou rukou, ale neudržel ho. Po konzultaci s videorozhodčím bylo rozhodnutí následující: úmyslný předhoz, trestný kop a žlutá karta pro Maitlanda.

Proč si vyžádal konzultaci s videem? A proč trestný kop a žlutá karta?

Bylo to v situaci, z níž Austrálie mohla skórovat a došlo k porušení pravidel, proto se Joubert spojil s videorozhodčím. A zároveň předhoz posoudili jako úmyslný, protože došlo ke zmaření nadějné akce. Pak musela žlutá karta následovat.

„Podle mě Maitland míč úmyslně nesplácl, ale snažil se míč zachytit a hrát. Podle mě se o úmyslný předhoz nejednalo, i v tomto případě bych nařídil mlýn za předhoz,“ zdůraznil Tůma.



Témata: čtvrtfinále, ragby




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze