Opravdového Dakaru? Hlavní město Senegalu nechá rodák z Heřmanova Městce tisíce kilometrů na východ, přesto má nejslavnější rallye světa Dakar stále ve svém názvu.
"Dakar je Dakar, a proto by měl končit tradičně u Růžového jezera," říká konzervativec a šestinásobný vítěz mezi "kamioňáky" Karel Loprais.
Jednapadesátiletý Macháček by s ním zásadně nesouhlasil.
Kdyby se letos jelo tak jako vždy v Africe, dost možná by zůstal doma. "Za poslední dobu jsem neslyšel lepší zprávu než to, že se Dakar stěhuje do Jižní Ameriky. Bude to nultý ročník, nová lokalita a pro mě úplně nová motivace," těší se dobrodruh na poušť Atacama a další lahůdky.
"Dobře, nebudou tam takové pouště jako v Africe, bude chybět písek, jenže koho ještě ty duny bavily? Navíc je to bezpečnější a nejen kvůli teroristům." Přesunutí dakarské rallye do Argentiny a Chile jako by Macháčka pokropilo živou vodou.
V Africe čtyřikrát triumfoval v kategorii čtyřkolek a před rokem se na start rallye chystal podle svých slov zřejmě naposled a s cílem bavit se. Soutěž se však z bezpečnostních důvodů nekonala, a Macháček se tak vrátil zpět domů výrazně dříve, než měl v plánu.
"Kdyby se letos jelo opět v Africe, tak bych zřejmě nestartoval. Tohle je ale nový začátek Dakaru, nová výzva. Můžeme se tam setkat s tím, že stroje, které byly připraveny pro Afriku, už nebudou platit. Pro mě je to ale hlavně velká výzva překonat na čtyřkolce další území. Přejet Jižní Ameriku tam a zpět," směje se Macháček.
Jeden podobný sen už si letos splnil. V létě se představil na Transorientale rallye Petrohrad - Peking, na které obsadil mezi motocykly absolutně sedmnácté místo a ze čtyřkolkářů byl nejlepší.
"Teď nás čeká všechny něco úplně nového. Jedeme do prostředí, které nikdo nezná," uvedl Macháček.
V Africe již přesně věděl, do čeho jde, jenže před nadcházejícím ročníkem rallye, který v Argentině odstartuje 3. ledna, má jen základní informace.
"Pořádně nevíme, do čeho jdeme, ale pořadatel určitě zákeřné vychytávky nedá. Zatím nám ukázali pískové pisty a duny, které na záběrech vypadají pěkně. Kamení nám neukázali, ale určitě tam taky bude," poukázal závodník na skutečnost, že trať soutěže by měla být hodně rozmanitá. A Macháčkovy ambice? Rozhodně nepojede jen na výlet.
Před rokem cestoval na start rallye s cílem užít si ji, bez velkého tlaku na výsledek. Letos má cíle výrazně vyšší. I proto, že je členem velkého českého týmu, který je oficiálním reprezentačním motocyklovým výběrem a v němž se představí například i David Pabiška. Jeho součástí je i Martin Macík startující s kamionem.
"Po padesátce si chci užít všechno, ale trochu zodpovědnosti mám, protože jsem se stal členem reprezentačního týmu. Nebude to takové užívání a kapičku o výsledek půjde," přiznal Macháček, jenž dříve většinou startoval jako soukromník a staral se sám o sebe.
"Tohle je pro mě novinka a bylo by špatné, kdybych ve velkém týmu neuspěl, když se mi to povedlo tolikrát jako jednotlivci," podotkl jeden z hlavních favoritů své kategorie.
I letos se představí na motocyklu, který si do velké míry sám upravil. Sice vychází ze sériového modelu Yamahy, ale je značně pozměněn.
Přidá letos Macháček po triumfech z let 2001, 2003 a 2007 čtvrtý triumf mezi "čtyřkolkáři"? "Kdyby se opět jelo v Africe, asi bych nestartoval."