Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Sedmnáctiletý Verstappen lámal rekordy F1. Je jako Senna, říkají o něm

MLADÍČEK. Max Verstappen při svém debutu ve Velké ceně F1. | foto: AP

4 2014
K sedmnáctinám můžete dostat třeba nový telefon. Takový ten chytrý, co teď frčí. Nebo peníze na ruku, protože těmi nikdo nic nepokazí. Anebo start ve formuli 1 jako Nizozemec Max Verstappen. Mladík, který sice ještě nemůže jezdit po normálních silnicích, si v pátek - tři dny po 17. narozeninách(!) - odbyl debut ve Velké ceně F1.

Tým Toro Rosso, který ho už angažoval pro nadcházející sezonu, ho nasadil do prvního tréninku na nedělní závod v japonské Suzuce. A byť se na jeho startu neobjeví, protože teď už je zase v Evropě, kde ho hned zkraje příštího týdne čekají testy s monopostem F3, přesto v Japonsku lámal rekordy.

Bouře ve formuli 1

Na formuli 1 se žene bouře. A to nejen ta s názvem Phanfone, kvůli které hrozí, že se nedělní start z osmé ranní (SEČ) posune na dřívější čas. Či že se závod dokonce zruší. Bouře se chystá i v jezdeckém složení na příští rok. Respektovaný server Autosport.com, který obvykle nešíří neověřené drby, v pátek přinesl informaci, že podle jeho zdrojů Fernando Alonso po sezoně skončí u Ferrari a zamíří k McLarenu. Tam si ho přeje získat Honda, která od příštího roku zase začne dodávat stáji motory. Místo u Ferrari by měl pro změnu získat čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel. Podle německého Bildu - a ten občas šíří drby - má pilot spory s Red Bullem, a tak tým opustí dřív, než dovoluje smlouva uzavřená do roku 2015.

Ještě nikdy se během závodního víkendu (tedy i pátečních tréninků, do kterých týmy smějí nasadit náhradníky) neobjevil žádný jezdec mladší 19 let. Teď rovnou 17letý.

A mladík, který potvrzuje, že v motorsportu dokonale platí pořekadlo o jablku, co nepadá daleko od stromu, neboť jeho otec Jos odjel v minulosti 106 Velkých cen, rozhodně nepropadl. V tréninku skončil 12., tedy v polovině pole, a na svého týmového kolegu Kvjata ztratil jen čtyři desetiny.

Sice mu v závěru selhal motor, ale poté říkal: „Byl jsem ještě daleko od svého limitu. Nechtěl jsem totiž na trati udělat nějakou hloupost.“

Však mu otec radil: „Kolo po kole zrychluj, získej sebevědomí.“ On přikývl, ale v duchu se smál: „Bylo vtipné vidět tátu, jak je nervózní, zatímco já se cítil naprosto uvolněně.“

Verstappen je prostě talent, závodí od čtyř, a třeba Helmut Marko, který pro Red Bull i jeho sesterský tým Toro Rosso vyhledává nové jezdce, odvážně tvrdí: „Pilot jako on se objeví jednou za deset let. Přirovnal bych ho k Ayrtonu Sennovi. I všichni odborníci tvrdí, že jezdecké myšlení má jako 22letý, ne 17letý kluk.“

Fotogalerie

Možná však i jemu zatrnulo, když Verstappen před měsícem poprvé usedl do kokpitu F1. Bylo to,  ehm... poněkud úsměvné. Při exhibiční show v Rotterdamu totiž v malé rychlosti narazil do svodidel a auto zlehka poničil.

Jenže od té doby tým Nizozemce pěkně cepuje. V anglickém Milton Keynes, sídle stáje Red Bull, tráví hodiny na simulátoru, nedávno v Itálii najezdil 400 kilometrů a teď ho stáj bude dál nasazovat (stejně jako v Japonsku) do pátečních tréninků, výjimkou je jen ruské Soči, protože to závodí v F3.

A až se příští rok v březnu v Austrálii postaví i na ostrý start, žádné hájení ho nečeká. „Nehrajeme loterii, ale sázíme na jistotu. Čekáme, že bude od prvních závodů konkurenceschopný,“ říká Marko.

Zkrátka - i vám jednou bylo sedmnáct... 

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze