Schwarz ulétl v Keni i vrtulníku

  • 5
Nairobi - (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) Peklo Safari Rally, nejrychlejší a nejtěžší automobilové soutěže světa, se v Keni rozvíří pátečním startem, na kterém bude také Armin Schwarz. Osmatřicetiletý tovární jezdec Škody závodí těsně pod rovníkem potřetí. Jak se mu Safari zamlouvá? "Miluji ji. Je to poslední soutěž mistrovství světa, která si extrémně dlouhými zkouškami zachovala původní charakter. Je ďábelsky rychlá. Richard Burns ze Subaru hlásil, že měl při testu v jednom úseku rychlost 240 km/h. My jsme dosáhli maxima 210 km/h a to nám stačilo."

Taktika týmu Škoda vám letos určila jet nadoraz, co to půjde. Vyhovuje vám to?
Absolutně. Cítím úlevu, když narozdíl od loňska nemusím taktizovat a smím jet naplno. Vím, že úseky, které jsem loni jezdil na první rychlostní stupeň, mohu letos projet na pětku. Při nedávných testech jsem zkoušel auto doslova zničit, ale kromě maličkostí s tlumiči se mu nic nestalo.

Jezdci musí být v Africe i zručnými mechaniky. A co vy?
Zkušební výměnu pneumatiky jsme se spolujezdcem zvládli za minutu čtyřicet vteřin. Umíme rychle vyměnit i tlumiče. Jsme snad připraveni na všechno.

Nejdelší zkouška tu měří 124 kilometrů. To není problém?
Možná trochu po fyzické stránce. Během testování si přece jen uvědomíte, že by řízení nebo třeba ovládání plynového pedálu mohlo být při takových vzdálenostech o něco snazší.

Specifikou Safari jsou vrtulníky, které letí před vozy a posádky informují o možném nebezpečí. Jak se vám tohle líbí?
Máme skvělého, citlivého pilota, který umí přesně zvolit potřebné tempo. Když jsou na cestě zvířata, slétne co nejníž a rozežene je. Tady se ale jede takovým tempem, že v jedné části testů nám vrtulník prostě nestačil.

Je i soustředění na věc těžší?
Určitě, protože musíte spojit tři faktory: dívat se na trať, vnímat spolujezdcovu navigaci a ještě poslouchat z vrtulníku zprávy, co se děje těsně před vámi.

Safari se už nejede v únoru, ale v červenci, kdy v Keni panuje kalendářní zima. Je to výhoda?
Trochu ano, pro jezdce z hlediska nižších teplot a také proto, že trať není rozmáčená dešti.

Co máte na Africe rád?
Divokou přírodu. Je ale pravda, že když zastavíte kvůli výměně kola, musíte se nejdřív podívat, jestli nemáte u nohy hada.

Pětinásobný vítěz Shekhar Mehta si stěžoval, že dnešní rychlá podoba Safari, to je jako mlátit hlavou o zeď. Souhlasíte?
Ne. Škoda má dobrý podvozek, takže my se tolik netlučeme.

Na co si v Keni věříte?
Naše auto je v porovnání s vozy soupeřů větší, což by tady mělo být výhodou. Už loni jsme jako jediný tovární tým dovezli obě auta do cíle a bodovali.

Prý jste letos někde hovořil o stupních vítězů?
Možné je všechno.

Armin Schwarz se speciálně upraveným vozem Škoda Octavia WRC při Rallye Safari. V africké soutěži Němec dosáhl nějlepšího výsledku týmu Škoda, když dojel třetí.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž