V celkovém pořadí je podle pravidel Schumacher, který v Šanghaji získal 91. triumf kariéry, už první. To se mu letos ještě nepovedl. Má totiž na kontě o jedno vítězství víc než jeho španělský sok.
Díky premiérové výhře v Číně Schumacher teoreticky může slavit osmý titul už za týden v Japonsku. V Suzuce by ale muselo dojít k situaci, která nastala v zářijové Velké ceně Itálie v Monze - Schumacher zde vyhrál a Alonso nebodoval.
V Poháru konstruktérů se naopak do vedení vrátil francouzský tým, protože na třetí pozici projela cílem jeho dvojka Fisichella, zatímco Massa s druhým Ferrari nedokončil. Má ale náskok pouhý jeden bod.
Grand prix Číny začala na mokré dráze a Alonso poodjel všem soupeřům včetně Schumachera o dvacet vteřin. Na osychající dráze ale Ferrari zrychlovalo, k tomu se přidaly problémy Renaultu s pneumatikami a nepovedená zastávka v boxech. Výsledkem bylo, že se německý pilot celkem snadno dostal do vedení.
Ferrari - nahoru a dolů
Jako na houpačce si v Číně připadali tým Ferrari a jeho lídr Michael Schumacher. Po pátečních trénincích se zdálo, že rychlosti Ferrari nemůže nikdo a nic konkurovat. V sobotu se ale nad okruhem v Šanghaji zatáhlo a na povrch dráhy začaly dopadat kapky deště. Pneumatiky Bridgestone letos na mokru nestačí, což byla voda na mlýn Renaultu, který používá konkurenční micheliny.
V kvalifikaci postoupil Schumacher jako jediný jezdec na japonských pneumatikách do finálové desítky, kde si dokázal připsat šestý nejlepší čas. Suverénně kraloval Alonso před týmovým kolegou Fisichellou. Ve Ferrari věděli, že v neděli budou mít šanci, pouze pokud se počasí umoudří.
Ale na startu to vypadalo, že Alonso si připíše snadné vítězství. Sice nepršelo, ale na mokrou dráhu museli všichni jezdci nazout pneumatiky na přechodné podmínky. Schumacher držel zuby nehty šestou pozici, zatímco jeho španělský konkurent v čele ujížděl všem.
Jak ale dráha osychala, Schumacher se postupně propracovával vpřed. Ještě do první zastávky v boxech předjel svého bývalého týmového kolegu a historicky prvního šanghajského vítěze Rubense Barrichella a poté i druhého jezdce Hondy Jensona Buttona.
Sedminásobný mistr světa vydržel na dráze déle než na druhém místě jedoucí Kimi Räikkönen, takže když po 21. kole zamířil k mechanikům pro nové palivo, byl už na třetím místě. Jeho tým mu takticky ponechal už mírně sjeté pneumatiky na přechodné podmínky.
Gumy do mokra si ponechali i oba zástupci Renaultu a z toho profitoval Schumacher, jenž se brzy po polovině závodu dotáhl na Fisichellu i viditelně pomalejšího Alonsa, který měl problémy se zadními gumami.
Ital svou týmovou jedničku před sedminásobným světovým šampionem nedokázal ubránit a raději se posunul před něj. Úřadující mistr světa Alonso ztratil brzy nato ve 30. kole i druhou příčku. Schumacher ho čistě a zcela bez potíží předjel. Španělský pilot a v té době ještě vedoucí muž mistrovství světa začala vteřinu po vteřině ztrácet.
Míchael Schumacher stínoval za vedoucím Fisichellou a o předjíždění se nepokoušel. Neměl důvod, věděl, že díky lepší strategii si s ním brzo poradí.
Ve 36. kole povolal tým Renault trápícího se Alonsa do boxů, ale v nich ho definitivně připravil o šance na vítězství. Mechanikům se nedařilo dotáhnout pravé zadní kolo a úřadující mistr světa stál v pit lane téměř dvacet vteřin. Na dráhu se vrátil až na páté pozici. Věděl, že nyní mu pomůže pouze chyba Ferrari, ale té se nedočkal.
Schumacher zatočil k mechanikům pro gumy na suchou trať o kolo dříve než vedoucí Fisichella. Když Ital vyjel z boxové uličky a pral se s počínajícím smykem v první zatáčce, hladce proklouzl po vnitřní stopě do vedení. Okamžitě začal ujíždět.
Postupem času si vybudoval v čele komfortní náskok, z něhož příliš neukrojil opětovný jemný deštík ani postupně zrychlující Alonso. Schumacher pohodlně kontroloval vedení, šetřil auto a zastavil až za cílovou čarou. Po jasném vítězství skákal radostí a smál se na všechny strany. Ve vítězství na startovním roštu asi on sám nevěřil.
Jeho týmový kolega Massa se po výměně motoru a nepovedené kvalifikaci propracovával na body ze zadních pozic, předvedl několik pěkných předjížděcích manévrů, ale devět kol před cílem ho odstavila technická závada.
Renault - plané naděje
Francouzský tým se chystal v Číně na nerovný boj s výkonějšími Ferrari. Sobotní déšť, který přinesl týmu první dvě místa na startu, byl pro Renault darem z nebes, ale ani tato přizeň čínských bohů nakonec k vítězství Alonsa nevedla.
V neděli odpoledne se sice Alonso radoval z mokré dráhy. Do úvodního zastavení u mechaniků si na Schumachera vypracoval pětadvacetivteřinový náskok a zdálo se, že si neohroženě jede pro vítězství.
Od prvních kol ho následoval týmový kolega Fisichella, ale brzo rozbil dvojblok renaultů v čele agresivně jedoucí Kimi Räikkönen, jenž si ale druhou příčku užil jen šest kol a v osmnáctém okruhu musel s poruchou svého mclarenu odstoupit.
V prostředním úseku závodu Alonsa stále více zpomalovaly sjeté zadní pneumatiky, musel pustit vpřed Fisichellu se zachovalejším obutím a poté neměl šanci proti letícímu Schumacherovi. Pokažená druhá zastávka v boxech byla už jen hřebíčkem do rakve prvního místa v pořadí mistrovství světa. V závěru byl sice Alonso rychlejší, na Schumachera však ztrácel více vteřin, než byl schopen stáhnout.
V závěrečných dvou závodech sezony pomůže Renaultu jen zázrak. Nebo další déšť. Na suchu totiž Alonso nedokáže Schumacherově rychlosti konkurovat. Bylo by překvapením, pokud by se slavný Němec neloučil s obdivuhodnou kariérou osmým titulem mistra světa.
Honda - šťastné čtvrté místo
Deštivá kvalifikace přinesla Hondě druhou řadu na startovním roštu. Po zhasnutí světel se kolem Buttona i Barrichella prohnal Kimi Räikkönen a o něco později i Michael Schumacher - stejně jako renaulty i hondy na osychající dráze ztrácely.
Zástupci Hondy jeli kvalifikaci s nejmenším množstvím paliva z celého startovního pole, takže k mechanikům zamířili velmi brzo. Nebylo proto překvapením, že se přes ně brzo přehnali zrychlující Heidfeld a Kubica z BMW-Sauberu. S Buttonem a Barrichellem to začalo vypadat špatně, obzvlášť když za nimi zrychloval de la Rosa z McLarenu. Zasáhla ale Štěstěna.
Kubicovi předčasně tým z bavorské metropole nasadil pneumatiky na suchou dráhu, čímž ho vyřadil ze souboje o body. A postupu Buttona hned za stupně vítězů rozhodl nevypočitatelný Sató jedoucí o kolo zpět.
Heidfeld v závěru nestačil a oba zástupci Hondy se dotáhli těsně za jeho zadní křídlo. V poslední zatáčce před cílem ho Takuma Sató zablokoval a Button se snadno protáhl vpřed. Do Němce zezadu vrazil Barrichello. Oba dokázali s poškozenými stroji projet cílem a na Brazilce nakonec zbyla šestá příčka, když ho předskočil de la Rosa, který vyčkával za bojující trojící.
BMW - strategický kolaps a bídák Sató
Po startu z osmého místa se Nick Heidfeld držel v nejlepší desítce, ale Poláku Kubicovi, který slavil nedávno v Itálii první stupně vítězu kariéry, se začátek nepovedl a spadl na třináctou pozici.
Oba však měli v nádrži více paliva než soupeři v čele a rychle stoupali vzhůru. Kubica se dokonce před první zastávkou v boxech ve 24. kole blýskl nejrychlejším kolem závodu a k mechanikům zajížděl na čtvrtém místě za týmovým kolegou. Jako první jezdec zkusil nazout pneumatiky na suchý povrch. A risk nevyšel.
Smyk stíhal smyk a Kubica byl v okruhu po výjezdu z boxů více ve vyasfaltovaných únikových zónách než na dráze. Se štěstím se mu podařilo okruh dokončit a poté v boxech potupně navlékl zpět gumy, na kterých odstartoval. Pokračoval se ztrátou celého kola na vedoucího Alonsa. To už věděl, že v Číně další body nezíská.
I díky omylu s Kubicou tým BMW-sauber bezchybně provedl Heidfelda závodem hned za nejlepší trojicí, ale splašený Japonec Takuma Sató ho pár desítek metrů před cílem poslal až na sedmé místo. S těžce poškozeným strojem zastavil Němec na rovince hned az cílem. Pouhé dva body byly vzhledem k průběhu závodu pro tým neúspěchem.
McLaren - spolehlivost stále ve nedohlednu
Po kvalifikaci pátý Kimi Räikkönen předvedl start jako z partesu. Vnějším obloukem prolétl kolem vozů Honda, a i když mu Button v zápětí předjetí vrátil, do druhého kola už vjížděl za oběma renaulty.
Ve 12. kole už Giancarlo Fisichella s větším množstvím paliva v nádrži nedokázal odolávat jeho tlaku a Fin se těšil z druhého místa.
Po 16. kole navštívil mechaniky v boxech a o pár míst spadl. Mnohem větší tragedie na něj ale čekala v osmnáctém kole, kde ho závada motoru Mercedes odstavila ze závodu. V posledních letech žádný jiný jezdec nekončil závod ani z poloviny tak často kvůli poruchám svého vozu jako Kimi Räikkönen.
Po dojezdu se měnilo pořadí
Komisaři závodu za blokování Heidfelda po dojezdu cílem Japonec Satóa po zásluze diskvalifikovali. Navíc už byl letos za podobné problémy napomínán. Nizozemec Albers obdržel ze stejného důvodu trest 25 vteřin k výslednému času.
Mistrovství světa formule 1 pokračuje už za týden v japonské Suzuce a končí osmnáctým závodem 22. října na brazilském Interlagosu, kde se nejúspěšnější jezdec historie Michael Schumacher rozloučí s veleúspěšnou kariérou.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE
Výsledky Velké ceny Číny F1 2006:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Michael Schumacher | Německo | Ferrari | 1h37:32,747 |
2. | Fernando Alonso | Španělsko | Renault | +3,121 |
3. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +44,197 |
4. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +1:12,056 |
5. | Pedro De la Rosa | Španělsko | McLaren | +1:17,177 |
6. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +1:19,131 |
7. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +1:31,979 |
8. | Mark Webber | Austrálie | Williams | +1:43,588 |
9. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1:43,790 |
10. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +1 kolo |
11. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +1 kolo |
12. | Robert Doornbos | Nizozemsko | Red Bull | +1 kolo |
13. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +1 kolo |
14. | Scott Speed | Spojené státy americké | Toro Rosso | +1 kolo |
15. | Christijan Albers | Nizozemsko | Midland | +3 kola |
16. | Sakon Jamamoto | Japonsko | Super Aguri | +4 kola |
17. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +6 kol |
18. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +9 kol |
19. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +17 kol |
20. | Tiago Monteiro | Portugalsko | Midland | +18 kol |
21. | Kimi Räikkönen | Finsko | McLaren | +37 kol |
22. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | DQ |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
TÝM
BODY
1
Michael Schumacher
Německo
Ferrari
116
2
Fernando Alonso
Španělsko
Renault
116
3
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
63
4
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
62
5
Kimi Räikkönen
Finsko
McLaren
57
6
Jenson Button
Velká Británie
Honda
45
7
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
28
8
Juan Pablo Montoya
Kolumbie
McLaren
26
9
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
22
10
Pedro De la Rosa
Španělsko
McLaren
18
11
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
18
12
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
14
13
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
12
14
Mark Webber
Austrálie
Williams
7
15
Jacques Villeneuve
Kanada
BMW Sauber
7
16
Robert Kubica
Polsko
BMW Sauber
6
17
Nico Rosberg
Německo
Williams
4
18
Christian Klien
Rakousko
Red Bull
2
19
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Toro Rosso
1
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ
JMÉNO
STÁT
BODY
1
Renault
Francie
179
2
Ferrari
Itálie
178
3
McLaren
Velká Británie
101
4
Honda
Japonsko
73
5
BMW Sauber
Německo
35
6
Toyota
Japonsko
30
7
Red Bull
Rakousko
16
8
Williams
Velká Británie
11
9
Toro Rosso
Itálie
1