Schumacher je zpět. Vyhrál i ve Francii

  15:48
Magny Cours - Rekordní osmé vítězství a snížení ztráty v mistrovství světa formule 1 na sedmnáct bodů si odvezl z Francie Michael Schumacher. Lídr šampionátu Fernando Alonso s Renaultem se vtěsnal v cíli na druhé místo před další Ferrari Brazilce Massy. Na vítězství ale neměl.
Stupně vítězů - Schumacher, Alonso, Massa

Stupně vítězů - vítěz Michael Schumacher (uprostřed), Fernando Alonso (vlevo), Felipe Massa (vpravo) | foto: Reuters

Michael Schumacher vyhrál kvalifikaci a vedoucí postavení suverénně udržel i po startu. Výbornou práci odvedl jeho týmový kolega Massa, který do úvodní zastávky v boxech brzdil Alonsa, takže si Němec mohl získat rozhodující náskok.

Díky menšímu počtu zastávek v boxech se mistr světa před Brazilce dostal, ale na průnik do vedení to nestačilo.

Vynikající vystoupení předvedla Toyota, pro kterou Ralf Schumacher vybojoval čtvrté místo. Jarno Trulli jezdil na jeho úrovni, ale kvůli závadě skončil.

Pátý Kimi Räikkönen na nejlepší nestačil.

Ferrari drží formu a vítězí
Před čtrnácti dny v USA přišel dlouho očekávaný triumf a před Velkou cenou Francie stál před Ferrari ještě o něco těžší úkol - vzestup výkonnosti potvrdit. Navíc na domácí dráze konkurenčního Renaultu.

Už v sobotu po kvalifikaci bylo jasné, že tým z Maranella je na nejlepší cestě za dalším vítězstvím. Ač měl Schumacher v nádrži o pár kilo benzinu víc než Alonso, získal pole position a zajistil si ideální výchozí pozici pro závod. Mohl si být jistý i díky týmovému kolegovi Massovi. I on dokázal Španěla porazit.

Sedminásobný mistr světa šel po zhasnutí červených světel hladce do vedení a za ním ukázal svou cenu pro Ferrari Felipe Massa. Alonso se bleskovým startem dostal na jeho úroveň, ale Brazilec ho v první zatáčce nepustil. Vytlačil Španěla na trávu, a ten musel chtě nechtě zpomalit. Do konce prvního okruhu ještě zkusil pár útoků, ale Massu k chybě nedonutil.

Jako správná dvojka kryl až do 16. kola, kdy zajel do boxů, Schumacherovi záda, takže Němec mohl poprvé tankovat s pohodlným osmivteřinovým náskokem před svým úhlavním sokem. Renault ale nabral více paliva než Ferrari, takže zvolnit, jak byl zvyklý třeba před dvěma lety, rozhodně nemohl.

Massa zamířil podruhé k mechanikům ve 34. kole a začínalo být jasné, že s Alonsem bude obtížně bojovat. Španěl totiž ve 42. kole natankoval až do cíle, zatímco obě Ferrari ještě zastávka čekala. A potřebný náskok přes dvacet vteřin nemohl Massa v žádném případě získat.

To však neplatilo pro Michaela Schumachera, který ujel lídrovi mistrovství o půl minuty, a když v 56. okruhu naposled nabral palivo, bez potíží se vrátil na vedoucí pozici. V Magny Cours zvítězil poosmé, což ještě nikdy žádný pilot při žádné Grand prix nedokázal. Massa už Alonsa ohrozit nemohl a musel se spokojit se třetím místem.

Renault nestačil ani doma
Loni ve Francii mohl Renault před očima vedení automobilky slavit triumf, letos Alonso takové štěstí neměl. Nebyl plně spokojený s nastavením svého vozu a vlastně celý víkend na Ferrari nestačil.

Ať se snažil v kvalifikaci sebevíc, na rudé vozy neměl a rychlostně se trápil i v závodě. I kdyby ho Massa po startu nezdržel, skalp Schumachera by mu tentokrát unikl.

Druhé místo mu zachránil taktický manévr jeho týmu, který se při prvním dotankování rozhodl, že Alonso pojede, narozdíl od Ferrari, do boxů jen dvakrát. Mistr světa jel bez přestávky od 42. kola až do cíle, čemuž Massa nemohl konkurovat - takovým mistrem superrychlých krátkých úseků jako jeho týmový kolega jistě není.

Španěl by se možná na druhé místo dostal už v první zatáčce, ale při souboji kolo na kolo se rozhodl Massovi ustoupit - v současné situaci nesmí riskovat a průjezd cílem v každém závodě je nezbytnou podmínkou zisku titulu. Škoda, že taková strategie často přináší na závodní okruhy mnohaminutovou nudu.

Alonso byl v cíli spokojen - k udržení celkového vedení mu druhá místa stačí. Naopak Fisichella s druhým renaultem spokojen být nemohl. Nevýraznou jízdou si dojel pro tři body za šesté místo. Snad i jemu pomůže nové šasi, které by Renault rád nasadil co nejdříve. Vzrůstající ztráta na Ferrari přeci jen technikům v Enstone nahání strach.

Toyota - plnou parou vpřed
Totální krach v úvodu sezony, náhodné třetí místo Ralfa Schumachera v Austrálii a poté pozvolna stoupající výkony. Zatím se zdá, že ukončení spolupráce s technickým šéfem Mikem Gascoynem týmu s největším rozpočtem šampionátu formule 1 pomohlo. Ve Francii byly rychlejší jen Ferrari a Renault.

Když Trulli s Ralfem Schumacher obsadili v kvalifikaci čtvrtou a pátou příčku, kdekdo to připisoval menšímu množství paliva v nádrži. Opak byl však pravdou. Protože renaulty i ferrari tankovaly dřív, červonobílé stroji si čtyři kola užívaly vedení.

Ralf Schumacher měl smůlu, že mechanik u jeho levého zadního kola nemohl několik vteřin dotáhnout matku a ztratil přiblližně osm vteřin, což ve vyrovnaném poli znamenalo propad na sedmou pozici. To ale nic nebylo proti problémům jeho týmového kolegy.

Jarno Trulli ve 26. kole podlehl tlaku Räikkönena a nechal se od něj předjet. Ve 40. kole pak zatočil do boxové uličky a zamířil rovnou do garáže. Porucha ho připravila o čtvrté nebo páté místo. Ve spolehlivosti ještě Toyota nejlepším nestačí.

Mladší z bratří Schumacherů se dokázal prodrat zpátky za vedoucí trojici, porazil Fisichellu a Räikkönena a dojel si pro druhý nejlepší výsledek sezony. Ve Francii nemohl chtít víc.

McLaren - kde ty loňské sněhy jsou
Opakování loňského scénaře, kdy McLaren po špatném vstupu do sezony vyrážel do závodů s nejrychlejším autem, se k překvapení mnohých nekoná. Ambiciózní tým nejen že stále na nejlepší nestačí, naopak se zdá, že začíná ztrácet.

Kimi Räikkönen dělal co mohl, ale i kdyby ho nezdrželi při druhé zastávce v boxech mechanici, na lepší než páté místo by neměl. Ralf Schumacher s Toyotou byl nad jeho síly, i když k tomu přispěl i fakt, že pod sálajícím burgundským sluncem, které rozpalovala povrch dráhy přes 50°C, pracovaly lépe pneumatiky Bridgestone než michelinky, s kterými jezdí McLaren nebo Renault.

Odvážný Kimi se jako jeden z mála pouštěl do předjížděcích manévrů a po úvodní zastávce si na pohled snadno poradil s Trullim. Vypadalo to, že se Ital ani nebrání. Další úspěšný manévr ale už do cíle nepředvedl. Pokud chce McLaren bojovat ještě letos o stupně vítězů, musí jeho vývojové oddělení přidat na tempu.

Oživením závodu byl nový jezdec Pedro de la Rosa, který zasáhl do boje o body poprvé v sezoně. Zastoupil tento týden vyhozeného Juana Pabla Montoyu. V hvězdnosti Kolumbijce nenahradil a ani nahradit nemůže, ale pokud se týká výkonů na trati, horší určitě nebyl. Po špatném startu ho sice spoustu kol brzdili pomalejší Villeneuve a zejména Webber, takže nemohl bojovat s Fisichellou o šesté místo, rozhodně ale nezklamal.

BMW - bod byl zklamáním
Jeden bod za osmé místo Heidfelda. Kdybyste tohle řekli někomu v týmu BMW-Sauber před sobotním obědem, se zlou byste se potázali. V té době právě oba jejich vozy obvládly poslední trénink a šířily se odvážné myšlenky na stupně vítězů.

To by ale nesměl Jacques Villeneuve uvíznout za pomalejšími stroji už v první části kvalifikace a Heidfelda by nesměl potkat podobný osud v části druhé. Už před startem závodu byli oba mimo body. Villeneuve se sice úspěšně dral vpřed, na dráze předjel i Buttona s Hondou, ale na lepší než jedenácté místo to nestačilo.

Nick Heidfeld se od startu pohyboval na pomezí první desítky a díky odstoupení Trulliho se dostal na poslední bodované místo, které už do cíle udržel. Red Bull, Toro Rosso, Honda - to jsou všechny týmy, které momentálně na BMW nemají.

Honda - ve slepé uličce
Po zimních testech mluvili o titulu, nyní radši nemluví vůbec a se zaťatými zuby se snaží bojovat a poslední bodovaná místa. Honda je zvyklá vítězit všude, kde se objeví, ale jako vlastník týmu zatím ve formuli 1 nestačí. Navíc po vyhazovu technického ředitele Geoffa Willise a dalších strukturálních změnách nelze čekat okamžité zlepšení.

Rezignovaně hovoří a zejména závodí i Jenson Button, který svými výkony na Barrichella nestačí a trápí se jako naposled v roce 2001 u Benettonu. Ve Francii odstavily technické závady postupně obe jezdce, ale pro hrdou automobilku to bylo možná lepší než sledovat přetahovanou se zástupci stáje Toro Rosso, která se ještě loni jmenovala Minardi...

Monteirovo paráda
Kdo si karambolů a formulí 1 ve vzduchu neužil dost při předchozí Velké ceně USA, zaradoval se ve třináctém kole, kdy Monteiro z týmu Midland najel neopatrně na obrubník a předek jeho monopostu se vznesl do vzduchu.

Ve štěrkové únikové zóně dopadl opět všemi čtyřmi na zem a k překvapení přihlížejících ho Monteiro dopravil bez pomoci do boxů. Tam mu ale nezbývalo nic jiného než odstoupit.

Sestupná křivka výkonnosti týmu Williams pokračovala i ve Francii. Trápící se Nico Rosberg porazil pouze Alberse a Montagnyho. Mark Webber jel o poznání lépe, dokonce se snažil udržet na bodech, ale přehřátá zadní pneumatika ho poslala z dráhy do kačírku. S vlající gumou kolem rávku sice dokázala dojet do boxů, ale po krátkém návratu na dráhu to zabalil definitivně.

Závod jsme sledovali v on-line reportáži

Výsledky Velké ceny Francie:

POŘADÍ JMÉNO NÁRODNOST TÝM ČAS
1. Michael Schumacher Německo Ferrari 1h32:07,803
2. Fernando Alonso Španělsko Renault +10,131
3. Felipe Massa Brazílie Ferrari +22,546
4. Ralf Schumacher Německo Toyota +27,212
5. Kimi Räikkönen Finsko McLaren +33,006
6. Giancarlo Fisichella Itálie Renault +45,265
7. Pedro De la Rosa Španělsko McLaren +49,407
8. Nick Heidfeld Německo BMW Sauber +1 kolo
9. David Coulthard Velká Británie Red Bull +1 kolo
10. Scott Speed Spojené státy americké Toro Rosso +1 kolo
11. Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber +1 kolo
12. Christian Klien Rakousko Red Bull +1 kolo
13. Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso +1 kolo
14. Nico Rosberg Německo Williams +2 kola
15. Christijan Albers Nizozemsko Midland +2 kola
16. Franck Montagny Francie Super Aguri +3 kola
17. Jenson Button Velká Británie Honda +8 kol
18. Mark Webber Austrálie Williams +26 kol
19. Jarno Trulli Itálie Toyota +30 kol
20. Rubens Barrichello Brazílie Honda +52 kol
21. Tiago Monteiro Portugalsko Midland +59 kol
22. Takuma Sató Japonsko Super Aguri +70 kol


Pořadí mistrovství světa:

POŘADÍ JMÉNO STÁT TÝM BODY
1 Fernando Alonso Španělsko Renault 96
2 Michael Schumacher Německo Ferrari 79
3 Giancarlo Fisichella Itálie Renault 46
4 Kimi Räikkönen Finsko McLaren 43
5 Felipe Massa Brazílie Ferrari 42
6 Juan Pablo Montoya Kolumbie McLaren 26
7 Jenson Button Velká Británie Honda 16
8 Rubens Barrichello Brazílie Honda 16
9 Ralf Schumacher Německo Toyota 13
10 Nick Heidfeld Německo BMW Sauber 13
11 David Coulthard Velká Británie Red Bull 10
12 Jarno Trulli Itálie Toyota 8
13 Jacques Villeneuve Kanada BMW Sauber 7
14 Mark Webber Austrálie Williams 6
15 Nico Rosberg Německo Williams 4
16 Pedro De la Rosa Španělsko McLaren 2
17 Christian Klien Rakousko Red Bull 1
18 Vitantonio Liuzzi Itálie Toro Rosso 1


Pořadí Poháru konstruktérů:

POŘADÍ JMÉNO STÁT BODY
1 Renault Francie 142
2 Ferrari Itálie 121
3 McLaren Velká Británie 71
4 Honda Japonsko 32
5 Toyota Japonsko 21
6 BMW Sauber Německo 20
7 Red Bull Rakousko 11
8 Williams Velká Británie 10
9 Toro Rosso Itálie 1

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Na vlně mistrovské euforie. Budějovický kapitán: Tahle parta si to moc zaslouží

26. dubna 2024  15:34

Sportovní hala je napěchovaná do posledního místa. Všichni stojí. Nervozita je znát snad na každé...

Bez videa na věčné časy? Švédský unikát: kluby odmítly VAR, šéf ustoupil

26. dubna 2024  15:14

Zní to spíš jako závan starých a pro někoho jistě i dobrých časů, než realita současného fotbalu....

Nosková do třetího kola v Madridu neprošla, prohrála s mladičkou Ruskou

26. dubna 2024  13:49,  aktualizováno  15:13

Linda Nosková do třetího kola antukového turnaje v Madridu neprošla. Devatenáctiletá Češka prohrála...

Berbrovi obhájci navrhli zproštění viny. Snažili se rozbít verzi státního zástupce

26. dubna 2024  13:29,  aktualizováno  14:25

Se třemi advokáty dorazil na závěrečné řeči k plzeňském okresního soudu bývalý místopředseda...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...