Co se událo loňského roku? Na trati byla nově vybudovaná, nebo spíše pozměněná první šikana, do které se jezdci dostávají brzy po startu. Většina jezdců v čele s Michaelem Schumacherem se obávala kolize, která by mohla nastat. Po startu závodu opravdu hromadná havárie nastala, ale ne v první zatáčce, nýbrž až o pár desítek metrů dál.
Přímým svědkem havárie ve druhé šikaně se mimo jezdců stal i třicetiletý hasič Paolo Ghislimberthi, kterého zasáhlo levé zadní kolo od vozu Jarna Trulliho. Následky zranění byly smrtelné. Na trať okamžitě vyjel Safety car a před jezdci objel plných jedenáct kol, než byl závod opět odstartován. Letos se, doufejme, ničeho podobného nedočkáme. Jak jsou na tom tedy jednotlivé stáje a jezdci před GP Itálie.
Ferrari – při VC Belgie se Michelovi podařilo překonat počet 51 vítězství Aliana Prosta a v Itálii bude usilovat o další rekord. Pokud by se mu podařilo opět vyhrát, vyrovnal by, stejně jako loni, rekord devíti vítězství v sezoně, který drží společně s Nigelem Mansellem. A znovu návrat k loňskému závodu: právě v Itálii jsme mohli po závodě uvidět poprvé v očích Schumachera slzy. Bylo to v jeho dosavadní kariéře poprvé, kdy na něm byly patrné jeho pocity. Spoustě lidí ukázal, že i pro něho vítězství hodně znamená.
Barrichello má sice ještě šanci stát se vicemistrem světa, ale v Itálii mu zřejmě více než o celkové druhé místo, půjde takříkajíc o krk. Od té doby co podepsal smlouvu s Ferrari na příští sezonu, jdou jeho výkony rapidně dolů a to se samozřejmě vedení Ferrari nelíbí. Šíří se zprávy, že pokud se mu nevydaří následující tři závody, budou jeho dny v Italské stáji sečteny.
McLaren – Coulthard se navzdory svým slovům snaží vybojovat alespoň celkové druhé místo a nutno říci, že se mu to daří. Naopak výkony Häkkinena jsou opravdu zklamáním. Je na něm velmi vidět naprostý nedostatek motivace a změna týmu by mu jen prospěla. Zatím byl sice na příští sezónu u McLarenu neoficiálně potvrzen, ale nikdo neví, zda se tomu dá věřit. V minulých letech by italská trať výkonným motorům Mercedes svědčila, letos je však situace jiná. Nejpravděpodobnější je umístění okolo třetího a čtvrtého místa.
Williams – nic není zadarmo a nic nejde samo. Je zřejmé že Williams – BMW je velice silné spojení. Bohužel je zde velmi patrný nedostatek zkušeností a dosud velká nespolehlivost vozů. Pokud vše funguje tak jak má, jsou velmi silní, bohužel pro ně většinou něco nefunguje. Závod v Belgii hovoří za vše. Naprosto suveréní výkon v kvalifikaci a ani bodík v cíli. Je pravdou, že ne vždy za to může technika. Tak například, že nechají mechanici stát Ralfa Schumachera na zvedácích při rozjezdu do zahřívacího kola není zrovna běžná závada. Ani takové omyly se však neomlouvají. V Monze budou velmi rychlí a pokud se opět něco nepřihodí bude alespoň jeden bílomodrý dres stát na stupních vítězů.
Benneton - tak to asi čekal jen málokdo. Třetí místo v cíli, je pro Benneton nečekaný úspěch a skok nejméně o patnáct míst během několika málo závodů. Spousta z vás si možná řekne: "náhoda". Možná ano, ale je neoddiskutovatelné, že Fisichella po celou dobu závodu jezdil podobně rychlá kola jako Barrichello a o pár desetin sekundy rychlejší, než oba jezdci Williamsu. Tuto skutečnost lze vysvětlit jen těžko pouhým slovem: "náhoda". A jelikož trať v Monze je velmi podobná té ve Spa uvidíme, zda to byl opravdu jen ojedinělý záblesk na noční obloze, či zda se neblýská na lepší časy.
Jordan, BAR – Jordan zásluhou Alesiho vybojoval další bod a to bod nesmírně důležitý. Vzájemný souboj těchto týmů je tedy tři závody před koncem 16:16 a konec sezóny bude pro obě zúčastněné strany určitě velmi napínavý. To také svědčí o tom, jak důležitý je v F1 výkon motoru. Po čtrnácti závodech jsou bodová konta dvou naprosto odlišných stájí shodná. Jediná součást vozu, která je spojuje je motor. Zajímavé že? Lze jen těžko odhadnout, který z týmů bude mít v Itálii větší šanci na zisk bodů. Podle výsledků ze Spa by to měl být Jordan, ale situace může být naprosto opačná.
Sauber - ne vždy se vše vydaří. Slabou chvilku si Sauber vybral právě ve Spa. Na vině byla převodovka, ale pro tým to nemělo zas tak katastrofální následky. Jeho konkurenti v boji o čtvrtou příčku - Jordan a BAR - získali dohromady jen jeden bodík. Takže se nic nemění. V Itálii už snad bude vše v pořádku a my opět uvidíme modré vozy Sauber v první desítce. V zákulisí F1 se teď, kromě možném odchodu Häkkinena, nemluví o nikom jiném, než o Räikkönenovi. O jeho služby, mají zájem obě nejsilnější stáje posledních let - Ferrari i McLaren. Tak je docela pravděpodobné, že ho v příštím roce uvidíme na místě Barrichella nebo Häkkinena.
Jaguar – Eddieho Irvina přešel humor při pohledu na trosky Burtiho vozu. On sám si jistě moc dobře uvědomoval, že není v této nehodě tak zcela nevině. Traťový komisaři ho sice nepotrestali, ale je jasné že jeho předjížděcí manévr nepatřil k těm nejbezpečnějším. Vše je za námi a naštěstí se nikomu nic nestalo. Je však možné, že nehoda nechá na Irvinovi alespoň na krátkou dobu psychické následky. V Itálii nemůžeme od jeho výkonu očekávat zázraky.
Prost – v českých sdělovacích prostředcích je teď určitě nejvíce zmínek o Formuli 1 v souvislosti ze stájí Prost. Snad každý, kdo se alespoň okrajově zajímá o dění ve světě nejrychlejších vozů ví, že Tomáš Enge testoval vůz Prost a postaví se jako první Čech v historii na start Velké ceny F1. Strašlivá nehoda Burtiho v Belgii, při které se určitě zatajil dech i těm neotrlejším televizním divákům, paradoxně pomohla právě českému závodníkovi. Jeho šance na vstup do F1 se tak mnohonásobně zvýšily.
Arrows – Letošní sezona už u Arrowsu evidentně skončila. Výkony, které tým předvádí, jsou otřesné. Úspěch bude, když se alespoň kvalifikují do závodu. V poslední době je na Arrows horší pohled než na Minardi. Tam je totiž alespoň vidět snaha a bojovnost, zatímco Arrows už letošní ročník zkrátka vzdal.
Minardi - Tarsa Marquese nahradí v kokpitu Alex Yoong. Je to očekávaná a vítaná změna hned ze dvou důvodů. Za prvé výkony Marquese byly po celou sezonu nevalné a za svým stájovým kolegou zaostával zhruba o dvě vteřiny. Druhým důvodem je, že o Minardi bude alespoň chvíli zase slyšet.
Okruh Velké ceny Itálie v Monze |