Zkušený britský pilot a mistr světa sezony 2009 vyhrál ve formuli 1 už svůj jedenáctý závod. V roce 2011 se radoval rovněž v Kanadě. Dnes v Maďarsku potvrdil, že na mokru nemá se svým plynulým stylem řízení konkurenci.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži |
V celkovém pořadí letošní sezony je Button podle všeho již bez šancí na titul, potvrzuje však, že se skvělým strojem McLarenu může sbírat vítězství. Svou dvoustou Grand prix oslavil velmi stylově - ziskem 25 bodů.
Jedenatřicetiletý Angličan nahradil výpadek týmového kolegy Hamiltona, který velkou část závodu vedl, nakonec se však musel spokojit se čtvrtým místem. Nejdříve ztratil téměř deset vteřin kvůli jezdecké chybě, poté strategicky propadl, když zbytečně nazul gumy do přechodných podmínek, kterých se musel po pár kolech zbavit a nakonec ho srazil trest průjezdem boxy za otáčení se na trati.
Rychlík Hamilton sice stihl ještě do cíle předjet Massu a Webbera, ale hořká pachuť v ústech mu zůstala - plánoval vítězství, místo toho chyběl i na stupních vítězů.
Podobně smutný a rozpačitý byl v cíli i Fernando Alonso, který se stále nevzdává boje o mistrovský titul. Jeho plány se však postupně přesunují do oblasti teorie, opět na lídra mistrovství světa Vettela ztratil.
Ještě hůře dopadl loňský vítěz z Maďarska Mark Webber. Pokazil kvalifikaci a nezvládl ani start. V prvním kole spadl na osmé místo. Na mokré dráze bylo možné předjíždět a postupně se drápal vzhůru. Nebyl však tak rychlý jako jezdci v čele a navíc udělal stejnou strategickou chybu jako Hamilton - zbytečně kvůli drobné přeháňce zamířil pro pneumatiky do mokra a ztratil čas jednou zbytečnou zastávkou u mechaniků stejně jako pomalým kroužením na vroubkovaných gumách. Pátá příčka je pro Australana dalším letošním zklamáním.
Šestý Massa odjel svůj standard, zatímco sedmý di Resta potvrdil, že si místo ve formuli 1 zaslouží. Brit je oprávněně označován za nejlepšího nováčka letošní sezony.
Úžasnou stíhací jízdu podpořenou skvělou strategií předvedl Švýcar Buemi, který po nepovedené kvalifikaci a trestu z předchozího závodu startoval jako předposlední. V cíli se však radoval z osmého místa a čtyř bodů. Nečekaně tak porazil i Nika Rosberga ve stále slabším Mercedesu. Bod za 10. místo bral jeho týmový kolega Jaime Alguersuari.
Dalším závodem formule 1 je 28. srpna Velká cena Belgie ve Spa-Francorchamps.
Již před startem bylo zřejmé, že na tradiční nudné kroužení po Hungaroringu mohou všichni zapomenout. Pod dopoledním dešti zůstávala trať mokrá a jezdci vyčkávali na startovním roštu ve vozech s pneumatikami do přechodných podmínek.
Po zhasnutí červených světel se čekal sprint jezdců McLarenu, ale Lewis Hamilton na kluzké straně dráhy neměl dobrý start. Vítěz kvalifikace Sebastian Vettel pohodlně poodjel, zatímco Hamilton se utkal s Buttonem v několika zatáčkách o druhou příčku. Zároveň se jim společně podařilo odrazit útok Fernanda Alonsa, který musel šlápnout na brzdu a spadl dokonce za čtvrtého Nika Rosberga.
Trvalo pět kol, než se Hamiltonovi podařilo napravit nedobrý začátek. Soustavným tlakem donutil vedoucího Vettela k chybě, ten vjel v zatáčce až za obrubník a pilot McLarenu šel do vedení. Na schnoucí trati byl nejrychlejším pilotem na trati a okamžitě se Vettelovi začal vzdalovat. Jak se však pozdějí ukázalo, daní za to byly více sjeté pneumatiky.
O tři kola později, konkrétně v osmém okruhu, skončily naděje na stupně vítězů Felipeho Massy. Brazilský pilot nezvládl ve druhé zatáčce řízení, roztočil auto do "hodin" a zádí vrazil do bariéry. V závodě pokračoval, ale po ztrátě cenných vteřin a části zadního křídla mohl na boj o pódium zase jednou zapomenout.
V devátém kole potvrdil Alonso, že se jen tak nevzdává a již podruhé v závodě předjel Nika Rosberga. Poprvé za sebou nechal pilota Mercedesu ve čtvrtém okruhu, ale po smyku spadl zpátky za něj a na chvíli dokonce za týmového kolegu Massu.
Po desátém kole odstartovaly první výměny pneumatik. Závodní stopa byla již natolik suchá, že hladké obutí bylo rychlejší než černé gumy se vzorkem. Jako poslední z první desítky přezouval Michael Schumacher, který se tak na čas dostal do vedení. To byl však jeho poslední světlý okamžik v závodě. O něco později doplatil na jízdu zcela na hraně, v souboji s Massou ztratil přilnavost a vlétl do únikové zóny. To byl konec.
Ve 14. kole začal pracovat na pozdějším triumfu Jenson Button. Na gumách do sucha byl jistější než soupeři, předjel Sebastiana Vettela a posunul se na druhé místo za týmového kolegu Hamiltona. Na chvíli se dokonce dostal do vedení, když se těsně před polovinou závodu podruhé měnily pneumatiky.
V té chvíli se stanovilo pořadí a rozestupy, které zůstávaly po 30 kol. Vedl Hamilton, přibližně osm vteřin za ním Buttona, o dalších pár sekund za nimi Vettel. Po čtyřicátém kole přezuli jezdci pneumatiky potřetí a Button s Vettelem nazuli tvrdší směs, na níž měli dojet až do cíle. V té chvíli to začalo vypadat špatně s jejich jediným soupeřem, Lewisem Hamiltonem.
Jako jediný ze špičky měl na monopostu znovu gumy ze superměkké směsi. Ta nemohla vydržet v provozuschopném stavu až do cíle. Bylo to ještě třicet kol. Tým McLaren předpokládal, že Hamilton na nejměkčích gumách dokáže pronásledovatelům poodjet a navýšit svůj náskok sedmi vteřin na dvacet. Ale za proměnlivých podmínek to neplatilo. Hamilton nebyl o moc rychlejší a věděl, že bude muset ještě jednou do boxů.
A navíc začalo znovu pršet. Sice drobně a jen v některých částech trati, ale i to stačilo k tomu, aby Hamilton dostal smyk a propadl se na druhé místo za týmového kolegu Buttona. Navíc už těsně za nimi kroužil Vettel. Schylovalo se k finálově bitvě a největším poraženým měl být druhý muž kvalifikace, vítěz předchozího závodu Hamilton.
Za vedoucí trojicí se stále rvali Webber s Alonsem o čtvrté místo, ale Australan udělal stejnou chybu, jako o kolo později Hamilton - nechal si nasadit na auto pneumatiky do přechodných podmínek. Ale. Pršet rychle přestalo a závodní stopa byla více suchá než mokrá. Oba po chvíli přezouvali zpátky na "slicky" a namísto boje o stupně vítězů spadli na úroveň Felipeho Massy. I když Hamilton k tomu potřeboval ztratit dalších pár vteřin jako trest za to, že se po smyku otáčel v jízdní stopě a omezil projíždějícího di Restu ze stáje Force India.
Fernandovi Alonsovi spadlo díky chybám soupeřům třetí místo do klína. Mohl si dovolit i další chybu a výlet mimo trať. Stupně vítězů měl jisté, což bylo vzhledem k výkonnosti Ferrari na Hungaroringu pravděpodobně jeho maximem.
Jenson Button v čele osiřel a pohodlně dokroužil pro cenné vítězství. Už druhé v letošní sezoně a opět na mokru. Z bývalého mistra světa se po třicítce stává "Rain master" formule 1. Bývalý vládce deště Schumacher dnes na vodě ztrácí stejně jako na suchu.
Týmy formule 1 nyní čekají čtyřtýdenní prázdniny. Nejdelší pauza v sezoně v níž musejí být většinu času dokonce zavřené továrny a vývojové dílny. I kdyby však McLaren a Ferrari zrychlily o půl vteřiny na kolo, Sebastian Vettel si spolehlivými výkony, jaký předvedl v Maďarsku, svůj druhý titul vzít nenechá.
Výsledky Velké ceny Maďarska formule 1:
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Jenson Button | McLaren | 1h43:42.337 |
2. | Sebastian Vettel | Red Bull | + 3.588 |
3. | Fernando Alonso | Ferrari | + 19.819 |
4. | Lewis Hamilton | McLaren | + 48.338 |
5. | Mark Webber | Red Bull | + 49.742 |
6. | Felipe Massa | Ferrari | + 1:17.176 |
7. | Paul di Resta | Force India | + 1 kolo |
8. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1 kolo |
9. | Nico Rosberg | Mercedes | + 1 kolo |
10. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 1 kolo |
11. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 1 kolo |
12. | Vitalij Petrov | Renault | + 1 kolo |
13. | Rubens Barrichello | Williams | + 2 kola |
14. | Adrian Sutil | Force India | + 2 kola |
15. | Sergio Pérez | Sauber | + 2 kola |
16. | Pastor Maldonado | Williams | + 2 kola |
17. | Timo Glock | Virgin | + 4 kola |
18. | Daniel Ricciardo | Hispania | + 4 kola |
19. | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | + 5 kol |
20. | Vitantonio Liuzzi | Hispania | + 5 kol |
21. | Heikki Kovalainen | Lotus | DNF - 56 kol |
22. | Michael Schumacher | Mercedes | DNF - 27 kol |
23. | Nick Heidfeld | Renault | DNF - 24 kol |
24. | Jarno Trulli | Lotus | DNF - 18 kol |
Pořadí MS jezdců:
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 234 |
2 | Mark Webber | Red Bull | 149 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren | 146 |
4 | Fernando Alonso | Ferrari | 145 |
5 | Jenson Button | McLaren | 134 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 70 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 48 |
8 | Nick Heidfeld | Renault | 34 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 32 |
10 | Vitalij Petrov | Renault | 32 |
11 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 27 |
12 | Adrian Sutil | Force India | 18 |
13 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 12 |
14 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 10 |
15 | Sergio Pérez | Sauber | 8 |
16 | Paul di Resta | Force India | 8 |
17 | Rubens Barrichello | Williams | 4 |
18 | Pastor Maldonado | Williams | 0 |
19 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Timo Glock | Virgin | 0 |
22 | Jérôme D'Ambrosio | Virgin | 0 |
23 | Vitantonio Liuzzi | Hispania | 0 |
24 | Narain Karthikeyan | Hispania | 0 |