Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Je to tu dost nervózní a nebezpečné, říká Bárta před debutem ve Flandrech

Cyklista Jan Bárta | foto: netapp-endura.com

5 2014
I on už je z belgických silnic poněkud potlučený, nyní jej však čeká jeden z vrcholů jara. Cyklista Jan Bárta bude po dvou startech na Paříž-Roubaix debutovat i na další slavné klasice po kostkách, v závodě Kolem Flander. V druhodivizním týmu NetApp by mu měla připadnout jedna z vůdčích rolí.

Na přání šéfů týmu jste se letos zaměřil na klasiky. Baví vás víc než etapové závody, které jste jezdil loni na jaře?
Těžko říct. Jsou to tady, v Belgii, o hodně jiné závody než byly delší etapáky, které jsem jezdil třeba v Itálii.

Spousta pádů a nervozity?
Až moc. Kostky mi nevadí, ale těch pádů je vážně moc. A když jdete k zemi v padesátce, není to příjemné. Zatím mám štěstí, že jsem jen trochu potlučený a obouchaný. Relativně to jde.

Zato někteří z vašich týmových kolegů dopadli mnohem hůř.
Jo, minulou neděli na Gent-Wevelgem nám čtyři lidi lehli a dva z nich zůstali v nemocnici na operaci. Schorn má zlomenou klíční kost a žebro a Voss má prý vylomené klouby na dvou prstech.

Vás naopak nyní čeká debut na Flandrech a za týden i Paříž-Roubaix. Bude to vrchol vaší jarní sezony?
Pro tým jsou to rozhodně na jaře ty největší závody. A mě na ně asi nasadili jako jednoho z těch lepších.

Jednoho z lídrů?
Těžko říct. Myslím, že na Flandry asi jedním z lídrů budu. Také proto, že se nám tolik lidí rozbilo.

Byl jste jím už během týdne při krátkém etapovém závodu po kostkách Tři dny De Panne.
Jo, tam se mnou tým počítal i na boj o celkové umístění. Ale nepodařilo se. V rozhodující moment jsme ve 2. etapě nebyli, kde jsme měli být a odjelo nám to. Tak jsem snad aspoň druhým místem v závěrečné časovce zlepšil šéfovi náladu. Poslední dobou se týmu nedařilo úplně podle představ. Povedl se nám začátek sezony, zato teď...

...teď je úspěchů méně a zdravých cyklistů také, že?
Tak. První den na De Panne jsme startovali jen v šesti, protože nám chyběli ti dva, kteří po Gentu-Wevelgem zůstali v nemocnici. A hned v úvodní den De Panne z nás šesti lehlo pět a další člověk musel skončit. Je to tady vážně strašně moc nervózní a nebezpečné.

Při italské klasice Milán-San Remo jste šlapal 250 kilometrů v úniku. Jaké byste mohl dostat taktické pokyny na Flandrech? Coby lídr se tentokrát pokusíte udržet v čelní skupině, jak dlouho to jen půjde?
Bude záležet na týmu, koho určí, aby odjížděl, a koho, aby tam zkusil zůstat co nejdéle - tedy pokud možno až do cíle. Taktiku se nejspíš dozvíme až v neděli ráno na poradě před závodem.

Zažil jste už Paříž-Roubaix i menší belgické klasiky. Když se řekne kostky, co se vám vybaví nejdřív?
Spousta prachu - a jak to drncá. Ale to k tomu prostě patří. A na Roubaix v některých dlážděných úsecích ty kostky bohužel chybí, takže jsou tam jen takové větší díry, na které si člověk musí dávat bacha.

Jaký je váš návod, jak na kostkách jezdit?
Každý si musí najít svůj styl. Většina lidí se drží na řidítkách za vršky nebo spodky, což je lepší. Tolik to pak nedrncá a pošetříte si ruce. A pokud je těch kostek hodně, radši zařadím lehčí převod, aby mi neodešly nohy. Hodně lidí má tendenci házet tam těžší převod a utáhnout to tak, jenže tím si snadno zatavíte nohy.

Popište pocit, jaký jste měl v cíli Paříž-Roubaix.
Byl jsem celkem protřesený, ale vršek těla mě zase tolik nebolel. Jenže do druhého dne se to pěkně rozleželo, takže to pak bylo znatelně cítit.

Jde i atmosférou o naprosto výjimečný závod?
Určitě. Atmosféra je tam úžasná, těžko k něčemu přirovnatelná. Možná bych řekl, že je to něco jako olympiáda. Silnice jsou od chvíle, kdy začnou pasáže po kostkách, kompletně obsypané lidmi. To pak hned musíte zpozornět, abyste se s nimi nezapletli, protože diváci uhybají vyloženě až na poslední chvíli.

Už máte jasno, co vás čeká po kostkových klasikách? Slyšel jsem, že závod Kolem Kalifornie vás opět moc neláká.
Nepočítám, že bych tam jel. Já Ameriku nijak moc nemiluju. Jak kvůli velkému časovému posunu, tak kvůli relativně dlouhé cestě.

Co tedy pojedete?
Pravděpodobně jednorázovku Kolem Kölnu. Potom mě možná tým nasadí do některého závodu jako rezervu za naše rozbité jezdce. Jinak bych měl mít volno a potom jet až Kolem Bavorska, Dauphiné a... a druhou půlku sezony.

Druhou půlku? Měl byste jet v červenci Tour, ne? I podle Leopolda Königa s vámi šéfové týmu pro Tour počítají.
To oznámí tým, kdo tam pojede. Takže bych to nechal na týmu.

Tento týden NetApp nedostal divokou kartu na Vueltu. Jste trochu zklamaní?
Já byl na Vueltě loni a osobně si myslím, že jet ji po Tour není úplně ideální, protože budeme hodně unavení. Takže z mého pohledu to není zase až tak velká škoda.

Ale váš tým asi s kartou po loňském zdařilém vystoupení počítal.
Žádali o ni, jenže nepovedlo se. Přece jen, jsme druhodivizní stáj a nemáme tolik dobrých lidí. Bylo by těžké poslat takřka stejný tým, co pojede na Tour, potom i na Vueltu. A zase tak moc jezdců vyměnit nemůžeme. Těch, kteří mohou objet třítýdenní etapák, NetApp zase až tolik nemá.

Autor:






Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze