Někdo jej má za dobrodruha či šílence. Druhý zase devětatřicetiletého motokrosaře obdivuje jako hrdinu. Ať tak či onak, Jan Froněk z litomyšlské stáje Orion Racing Team si plní velký životní sen - zařadí se na start po boku 530 posádek ze 49 zemí světa, které touží přesně po 9574 kilometrech 18. ledna protnout cílovou rampu.
Bývalý reprezentant České republiky v motokrosu si už jako kluk přál Dakaru zúčastnit. Tehdy začal naplno zářit Monsieur Dakar - tedy "kamioňák" Karel Loprais a v kategorii motocyklů vyhrával Froňkův vzor - mistr světa Gaston Rahier. Od té doby byl pro Froňka motokros vším, i když závodní dráhu opustil dříve, než se čekalo.
"Kariéru v motokrosu jsem před deseti lety ukončil proto, abych se mohl věnovat rodině a podnikání. Tohoto kroku jsem nikdy nelitoval, protože jsem věděl, že se k motorce vrátím a pojedu Dakar," říká Froněk, který bude na letošním Dakaru nováčkem.
Z formy prý rozhodně nevypadl. "V roce 2004 jsem začal jezdit motoskijöring. Jízda na sněhu a s lyžařem na laně pro mě byla lákavá výzva," usmívá se borec litomyšlského týmu V zimě si s celebritou těsně za blatníkem vůbec nevedl zle. Vždyť zpěváka Janka Ledeckého pravidelně dotáhl až do finálových jízd.
Kromě motoskijöringu se Froněk rozhodl jet také český šampionát v enduru a motokrosu... a letos na jaře dokonce absolvoval Evropskou rallye.
Poté už bylo jasno: Dakar byl logicky další metou. "Byla to skvělá příprava. Evropské rallye mě poučila, mám teď o takovém typu závodu daleko přesnější představu, protože jsem poprvé přišel do styku a naučil se zacházet se speciální navigací, road bookem nebo tripmastrem. Vím, jaké mouchy je potřeba vychytat, i když Jižní Amerika bude o dost drsnější," tuší borec.
Froněk sice pojede v barvách Orion Rainbow Racing Teamu, ale ve finančních záležitostech spoléhá pouze sám na sebe, svou rodinu a přátele, kteří mu pomáhají i s přípravami.
Jeho otec - Jan Froněk starší - dokonce zažije Dakar na vlastní kůži v roli mechanika. Do Argentiny se s ním ale nakonec vypravila i manželka Radka, jež bude zastávat funkci překladatelky a manažerky. Tvoří tak malý rodinný tým.
A s jakým strojem se Froněk rozhodl pokořit vrcholky And nebo poušť Atacamu? ,,Po zkušenosti z Evropského rallye, kde jsem jel na vlastnoručně postavené motorce, která mě ale často nechala ve štychu, jsem se rozhodl pořídit si KTM 690. Je to skvělý stroj, který předčil má veškerá očekávání. Jsem z něj naprosto nadšený, při testování jsem z ní vyždímal rychlost téměř 200 kilometrů za hodinu. Už se těším, jak si v lednu skvěle zazávodím," dodává Froněk.
Doveze jej jeho oranžový ďábel až do cíle nejpopulárnější a nejtěžší rallye světa?