Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Brekot, nebo pravda? Red Bull se zlobí: Formule 1 není zdravá

Momentka z Velké ceny Austrálie. Vévodí mercedesy Lewise Hamiltons (44) a Nika Rosberga. | foto: AP

16 2015
Na stupních vítězů jim po Velké ceně Austrálie gratuloval Arnold Schwarzenegger. Jak symbolické. Mercedes s Lewisem Hamiltonem a Nikem Rosbergem připomínají neporazitelné komando. Je to pro formuli 1 dobře?

F1 má za sebou teprve první závod z dvaceti, ale i tak už je na světle kacířská otázka: Má smysl vůbec dál závodit? Nebo je lepší Pohár konstruktérů pro nejlepší tým rovnou odevzdat Mercedesu a nechat Lewise Hamiltona s Nikem Rosbergem, ať se nějak dohodnou, kdo z nich letos sebere titul?

Ne, tohle není sci-fi. Pár desítek minut poté, co Hamilton vyhrál stylem start-cíl závod v Melbourne a „ohrožoval ho“ (uvozovky jsou na místě) pouze týmový kolega Rosberg, se Helmut Marko, prostořeký muž, který pracuje pro Red Bull, nahlas ptal: „Má smysl vůbec pokračovat? Mercedes je absolutně dominantní, a pokud zůstane v platnosti současný motorový koncept, nikdy se jim nevyrovnáme.“

Už o den dřív pro německý Bild uvedl: „Nadvláda Mercedesu je ještě silnější než loni. To znamená, že to bude poněkud nudná sezona.“

Lewis Hamilton během Velké ceny Austrálie
Lewis Hamilton zdraví po vítězství v Austrálii vé fanoušky, druhý dojel Nico Rosberg (vlevo), třetí Sebastian Vettel (vpravo).
Nico Rosberg (vlevo) v Austrálii kropí svého kolegu a přemožitele Lewise Hamiltona.

Po prvním závodu je na podobné soudy brzy, jenže Mercedes vládl i v předsezonních testech, v kvalifikaci byl o vteřinu rychlejší než zbytek a v závodě Hamilton nadělil třetímu Vettelovi z Ferrari 25 vteřin. Dokonce i druhý Rosberg si přál: „Bylo by dobré, kdyby se k nám Ferrari víc přiblížilo. Chci totiž, aby si lidé sledování formule 1 užívali.“

Ferrari je teď asi vážně jediné, kdo by sem tam mohl Mercedes ohrozit. Jenže ten má letos mnohem spolehlivější vůz než loni.

Zato další... Red Bull, donedávna sám neporazitelný kolos, a McLaren, tradiční rival v boji o Pohár konstruktérů, prožívají motorové trápení. Daniil Kvjat (Red Bull) a Kevin Magnussen (McLaren) v neděli ani nedojeli na start, jejich auto zkolabovalo při výjezdu z boxů. Jenson Button (McLaren) sice do cíle dojel, jenže jako jediný z jedenácti, kterým se to povedlo, nezískal ani bod. Byl poslední. Daniel Ricciardo (Red Bull), který skončil šestý, měl problémy s motorem už v pátek.

Lewis Hamilton (vpravo) vyhrál velkou cenu Austrálie, jeho týmový kolega Nico Rosberg (vlevo) zajistil stáji Mercedes druhou pozici.

Lewis Hamilton (vpravo) vyhrál velkou cenu Austrálie, jeho týmový kolega Nico Rosberg (vlevo) zajistil stáji Mercedes druhou pozici.

Právě motory Renault, které má Red Bull, a Honda, které zase využívá McLaren, jsou tou největší strastí, proč konkurenti Mercedesu tolik naříkají. Vadí jim, že F1 po loňské změně pravidel upadla, je z ní nudná podívaná, která může za odliv diváků. A byť je ekologičtější, tak náklady dvojnásobně vzrostly, i proto má tolik menších týmů potíže.

„Potřebujeme atraktivní sport a ne formuli, kde si inženýři za nehorázné peníze vytvořili vlastní svět. Současná F1 je komplikovaná, protože na plný plyn nezvládnete dojet do cíle. Buď vám dojde palivo, nebo to nevydrží motor. O vítězství nemůže rozhodovat jen umění inženýrů. Motor stojí dvacet milionů eur a bez osmi inženýrů ani nefunguje,“ zlobí se Marko z Red Bullu.

Pastor Maldonado nedovezl svůj lotus do cíle Velké ceny Austrálie.
Sebastian Vettel při své závodní premiéře za stáj Ferrari.
Max Verstappen z Toro Rosso během tréninků na Velkou cenu Austrálie
Kevin Magnussen z McLarenu havaroval během tréninku na Velkou cenu Austrálie.

Dokonce pohrozil, že pokud se nezmění vedení F1 a nesníží náklady, tak je Red Bull připraven formulový šampionát opustit.

Jak tvrdá a poněkud směšná slova, vždyť jsou to dva roky, co decimoval soky Red Bull, a tehdy si na nevyrovnanost seriálu nestěžoval. „Když jsme vítězili, tak nikdy s takovou výhodou jako Mercedes. Má skvělé auto, fantastický motor i dobré jezdce. Ale jejich náskok je natolik velký, že se pole rozdělí do tří skupin. To pro F1 není zdravé.“

Jenže není pozdě ji léčit až teď?

Autor:






Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze