Ukážou se nadupaní „japonci“ značek Mitsubishi či Subaru, sportovní BMW, ale i populární škodovácké „erko“ nebo legie trabantů. Rallye Železné hory, již oficiálně zahájí už dnes v 16 hodin slavnostní start na chrudimském Resselově náměstí, bude přehlídkou vozidel různých typů i stáří.
Opravdu závodit se bude až od soboty. V 8.30 vypálí z chrudimského letiště první posádka a zamíří k úvodní rychlostní zkoušce mezi obcemi Skupice a Pohled. Tutéž měřenou pasáž přitom pojede třikrát - stejně jako zbývající „erzety“ mezi Liboměřicemi a Petrkovem a mezi Nasavrky a Loučkami.
Soutěžící jsou rozděleni do dvanácti tříd, které se odlišují jak povoleným obsahem motoru, tak i třeba způsobem pohonu. Nejpočetněji zastoupenými velkými skupinami jsou A (soudobá vozidla) a H (historická vozidla vyrobená nejpozději do konce roku 1991). Zajímavou skupinou je pak ta, již označuje písmeno „P“ - jízda pravidelnosti bez rozdílu objemu.
FaktaRallye Železné hory Letos se koná již 15. ročník závodu, který je zároveň čtvrtým podnikem Českomoravského poháru rallye. Účastní se ho jak soudobá, tak historická vozidla. Program otevře dnes v 16 hodin slavnostní start s představením vozů a jejich posádek na chrudimském Resselově náměstí, do samotné soutěže vyrazí první jezdec v sobotu v 8.30 z chrudimského letiště. Na závodníky čekají tři rychlostní zkoušky (Skupice - Pohled, Liboměřice - Petrkov a Nasavrky - Loučky), přičemž každou musejí absolvovat třikrát. Úhrnná délka „erzet“ je téměř 66 kilometrů; celá trasa přitom měří 205 kilometrů. Jede se po asfaltových silnicích. |
„Je určena v podstatě pro začátečníky, nemusejí pro ni mít závodní auto s bezpečnostními prvky, jako jsou třeba ochranné rámy. Dáme jim šanci, aby si to vyzkoušeli na uzavřených úsecích. Nesmějí ovšem jet na maximum - jen sportovní jízdu. A stejnou rychlostní zkoušku by měli zajet v témže čase jako v předchozím kole,“ říká ředitel závodu Marek Šimík.
Nejprestižnější třídou však bude A4, kde se představí speciály s objemem převyšujícím 2 000 ccm. Hlavními favority budou Michal Černý s navigátorem Janem Bernasem s Mitsubishi Lancer Evo IX. Ti vyhráli všechny tři předchozí závody Českomoravského poháru rallye.
Na nejvyšší příčky ale budou pomýšlet i Poláci Piotr Grochocki s Maciejem se Subaru Impreza ST, v poháru průběžně druzí, nebo Pavel Gajar s Petrem Vanickým s lancerem. Gajar pojede železnohorskou rallye již poosmé a třikrát stál na stupních vítězů; v hodnocení poháru mu zatím náleží páté místo. Na startu bude i další posádka na lanceru, loni bronzoví Poláci Janusz Lelek a Krzysztof Leja.
Novinkou bude, že všichni jezdci povezou na autě oranžový maják, aby se odlišili od ostatních účastníků silničního provozu.Stěmi se totiž na trase potkají při přejezdech mezi „erzetami“.
„Zareagovali jsme na nové legislativní prostředí vedoucí ke zvýšení bezpečnosti v běžném provozu v rámci závodu,“ vysvětluje Šimík. „Trochu se to prodraží, ale jinak to nejde. Na majáky jsme jezdcům zajistili u jedné místní firmy množstevní slevu a budou je moci využít třeba i při jiných závodech,“ dodává.
Divácký zájemoRallye Železné hory v posledních letech roste a Šimík počítá s tím, že se kolem trati znovu objeví kolem tří nebo čtyř tisíc lidí. „Velkou roli samozřejmě hraje počasí,“ konstatuje Šimík.
Fanoušky bude také obsypané Resselovo náměstí při dnešní přehlídce. „Chodí jich tam spousta, až mě to překvapuje. Vidíte lidi, které jinak během roku nepotkáte, protože nemají čas. Ale chtějí vidět závodní vozy pohromadě. A tu atmosféru oceňují i posádky,“ říká.