Ovšem tohle napsal sám život. A tak se Sébastien Ogier stal ve Francii po devíti letech panování Sébastiena Loeba novým mistrem světa! A chce se zvolat: "Král je mrtev, ať žije král."
Proč je Ogier šampion?Sébastien Ogier slaví titul už po první rychlostní zkoušce Francouzské rallye, protože ve speciálně bodované erzetě získal potřebný bod, když dojel třetí. Zkoušku vyhrál Daniel Sordo, Sébastein Loeb byl sedmý, Čech Martin Prokop devátý. |
Pro Loeba je totiž Francouzská rallye posledním závodem v mistrovství světa a naopak pro Ogiera - vzhledem k síle týmu Volkswagen, za který jezdí - nejspíš začátek jedné velké éry. "Ten titul si zaslouží. Měl skvělou sezonu, v každém závodě byl nejrychlejší... Víc není co dodat," uvedl Loeb na stránkách MS.
A sám ke svému konci devítinásobný šampion přidal: "Kruh se uzavřel. Vždyť tady jsem v roce 1997 jel svou první rallye, tady taky skončím. Pojedu tak, abych si to užil a poděkoval všem lidem, kteří mě tak dlouho podporovali. Doufám, že to bude veliká party."
Bude. Už proto, že v Alsasku, kde se závod odehrává, vyrostl. Už proto, že žádné příště nebude. "Od 7. října už nejsem jezdcem rallye, alespoň ne v mistrovství světa."
Možná si jednou za rok zasoutěží v nějakém regionálním závodě, spíš se ale vrhne na okruhy. Už letos (a poměrně úspěšně) objíždí se svým týmem závody FIA GT, v létě překonal rekordní čas na legendárním americkém závodě do vrchu Pikes Peak a v příští sezoně má vstoupit do mistrovství světa cestovních vozů. "A i tam bude úspěšný," tvrdí Ogier, jemuž se teď otevírá prostor.
Sébastien OgierNarodil se 17. prosince 1983. Pochází z alpského města Gap, i proto v mládí závodně lyžoval a později vyučoval v lyžařské škole. K motorsportu se dostal na střední škole, když studoval obor, který se přímo na závodění soustředil. V roce 2008 se stal juniorským mistrem světa, což ho katapultovalo mezi elitu, kde o dva roky později vyhrál první závod. Po sezoně 2011 opustil Citroën, sáhnul po něm Volkswagen, který napumpoval do projektu "MS v rallye" 30 milionů eur a letos - hned v prvním roce závodění - získal titul. |
Léta byla mezi nimi hráz mlčení a přehlížení. Přitom Loeb Ogierovi do světového šampionátu pomohl. Poprvé se totiž potkali v roce 2007, když ten mladší jezdil Peugeot Cup francouzské federace a Loeb se přijel podívat na Rally du Limousin, jeden ze závodu zmíněné série. "Byl tam jako divák podporovat svého švagra. Po závodě ke mně přišel a gratuloval mi k výkonu. A pomohlo mi to i u týmu Citroën, protože u důležitých lidí zmínil mé jméno," vzpomínal na wrc.com Ogier.
Oba se pak skutečně v továrním týmu této francouzské značky v roce 2011 potkali, jenže Ogier se v průběhu sezony vzepřel očekávané pozici dvojky a výrazně ohrozil Loebovu dominanci. Dva podniky před koncem se přiblížili na tři body a rozhádaná stáj musela jednat. Nakonec se rozhodla preferovat šampiona. Ogier tak nevyhrál a co víc: z týmu musel odejít.
Rok jezdil v mistrovství světa se škodovkou a připravoval Volkswagen na letošní vstup do rallye, což se povedlo náramně. A nejspíš i čas způsobil, že ostré hrany se mezi nimi otupily. Však i Loeb přiznal: "Nevoláme si každý den, ale nemáme problém si spolu promluvit."
Zkrátka: happy end hollywoodského scénáře, jenž napsal sám život.
Francouzská rallyepo 1. rychlostní zkoušce 1. Sordo, Del Barrio (Šp./Citroën DS3) 3:20,8, 2. Neuville, Gilsoul (Belg./Ford Fiesta RS) -0,7, 3. Ogier, Ingrassia (Fr./Volkswagen Polo R) -0,8, 4. Hirvonen, Lehtinen (Fin./Citroën DS3) -1,4, 5. Mikkelsen, Nagle (Nor., Ir./Volkswagen Polo R) -1,5, 6. Latvala, Anttila (Fin./Volkswagen Polo R) -2,6, ...9. Prokop, Ernst (ČR/Ford Fiesta RS) -6,3, 16. Kostka, Patterson (ČR, Brit./Citroën DS3) -14,5, 81. Hudec, Kotál (ČR/Mitsubishi Lancer Evo IX) -10:07,4. |