Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Potíže na Dakaru. Pusť mě, jsem rychlejší. Ne!

Martin Prokop na Rallye Dakar | foto: martinprokop.com

12 2016
Martin Kolomý jel v sobotu víc než 25 kilometrů nalepený na kamion Rusa Karginova. Troubil na něj, blikal, posílal signály, aby ho jako rychlejšího pustil. Ale nic. Nakonec z kol soupeřova kamazu vylétla kupa kamenů, jeden z nich zablokoval Kolomému řízení a on s celou posádkou trefil zídku.

Opravou ztratil skoro dvě hodiny, fuč je také dakarský sen o stupních vítězů a on jen smutně řekl: „Chtěl mi udělat peklo a vyšlo mu to.“

Martin Prokop ve čtvrtek trpěl 140 kilometrů za jedním ze soupeřů, který ne a ne uhnout. Předjel ho až na místě, kde byla rychlost stažená na třicítku, protože si nechal zařazenou jedničku, aby auto mělo odpich. Dva dny poté ho stejné soužení potkalo znovu, tentokrát trvalo „jen“ 110 kilometrů. „Ztratil jsem hodně času za kluky, kteří neprojevili moc gentlemanského chování.“

Nejsou to ojedinělé příběhy. Už hodně Čechů si po letošních etapách – třeba i kamioňák Jaroslav Valtr – stěžovalo, jak složité bylo předjíždět pomalejší jezdce. A nejspíš také někteří soupeři si pro změnu stěžovali na jiné Čechy, že jim bránili v rychlejší jízdě.

Kouzelná krabička sentinel


Tak třeba v lyžování je „uzákoněno“, že když v intervalovém závodě rychlejší závodník dohání pomalejšího, stačí křiknout „stopa“ a má cestu otevřenou. A zatímco při motoristických závodech na okruzích bdí nad počínáním traťoví komisaři, kteří případně na pomalejšího zamávají modrou vlajkou, tak na Dakaru je momentálně brzdění rychlejších velkoryse přehlíženo.

Fotogalerie

Přitom i tady platí „předjížděcí“ pravidla. Každý pilot má totiž od roku 2005 na motorce i v autě 195 gramů vážící zařízení, které se jmenuje sentinel. To se na palubní desce rozbliká a rozezvučí intenzitou 110 decibelů, jakmile se minimálně 200 metrů za ním objeví jiné vozidlo. Pomalejší piloti, například motorkáři, tak zjistí, že je někdo dojíždí, a mohou ho včas a bezpečně pustit před sebe, aby je nesmetl. V prachu, který se za jejich koly víří, totiž ti za nimi vůbec netuší, kde se takový motorkář skrývá.

A právě i přes sentinel dávají dakaristé soupeři pokyn: „Stopa.“ Jenže... „Jenže ani tak mě nepustili,“ popisuje Prokop svou čtvrteční a sobotní zkušenost.

Po té sobotní zašel za týmovým šéfem, zvažovali protest, ale nakonec se od něj dozvěděl, že od příštího roku se blokování bude hlídat přísněji. „Teď je to vyloženě o tom, jak jsou lidi soudní. Když je ten před vámi rozumný, nechá vás být. Když chce někdo bojovat, udělá vám pakárnu,“ říká Prokop.

A Kolomý přidává: „Jeden rok se za to, když někoho nepustíte, dával trest 15 minut. Mělo by se to zase vrátit, pak by si každý rozmyslel, jestli vás nenechá předjet.“

Nejvíc ho štve, že sám dostal desetiminutový trest za to, že o pár desetin překročil rychlost. „Přitom mi v cíli pořadatelé říkali, že jsme ji asi nepřekročili, protože jsme jeli pod stromy, kde GPS špatně ukazuje. Druhý den buch: deset minut!“

Zato Karginov, kterého viní, že ho zdržoval úmyslně, protože Kolomý bojoval s jeho týmovým kolegou Mardějevem, vyšel bez trestu.

Je třeba říct, že za trable s pomalejšími jezdci si mohou posádky především samy. Do etap se startuje dle výsledků té předešlé, a tak když vás na trati potkaly potíže včera, dnes se vše znásobí. Navíc elitní desítka mezi auty startuje po třech minutách, další dvacítka po dvou a pak už po jedné. Čím víc jste vzadu, tím je provoz hustější a vy se složitěji proplétáte kupředu.

A pak i víc nadáváte.

Autor:






Cuketovo čokoládový chlebíček
Cuketovo čokoládový chlebíček

Potěšte rodinu rychlou dobrotou.

Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze