On-line rozhovor s Alešem Lopraisem, pilotem kamionu Tatra,

Aleš Loprais
velikost textu:
vydáno 15.1.2010 10:45
Kdo by čekal zlomeného závodníka, který skončil na Dakaru dřív, než vlastně začal, bude zklamaný. Aleš Loprais je plný síly, odhodlání a věří v sebe i svou techniku.

"Kamazy jsme mohli porazit, o tom jsem přesvědčen," říká. Po příletu byl hostem on-line rozhovoru.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. ledna 2010 do 12:35

OTÁZKA: Dobrý den, o tom, že je jihoamerický Dakar jiný než ten africký není pochyb. Chtěl jsem se zeptat, který Dakar je z Vašeho pohledu náročnější? Miroslav Pfeifer
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Dobrý den přeji, zdravím po návratu z Rallye Dakar. Je tady víc sněhu než v Argentině :) Dakar v Americe je pro mě náročnější, Atacama je jentěžší poušť se kterou jsem se prozatím setkal. Střídají se velká převýšení až 4tis mnm, což je zátěž jak pro organismus tak pro techniku... 15.1.2010 11:28
OTÁZKA: Dobrý den. V rozhovoru jste uvedl, že pro Vás mělo smysl soutěžit s Kamazy a to i za cenu zvýšené pravděpodobnosti nehody. Nemyslíte, že sponzoři Vašeho týmu by naopak uvítali boj o třetí místo a viditelnost týmu po celou dobu soutěže a ne pouze v prvních dnech? Pavel Sobol
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Závodíme a chceme vyhrávat, pokud jedete bojovat o první místo, je to riziko a stává se to běžně. Naši partneři naopak oceňují to, že se nezvdáváme, my vždy bojujem až do konce pokud technika vydrží. Konkurence ze strany Kamazu je obrovská a jede střelba od začátku až do konce. V momentě, kdy polevíte, je po závodě. Je to současný Dakar a my nechceme zůstat pozadu. Je to motorsport a my jdeme za výsledkem. 15.1.2010 11:38
OTÁZKA: Dobrý den Tatry Marka Spáčila skončily na problém s chlazením, loni jste měly také problémy s chlazením, také Martin Macík měl nějaké problémy okolo chladiče (loni). Všechna tyto vozidla měla motory Deutz, nebylo by lepší nechat tam původní motory Tatra ?, když ty německé motory nevykazují moc velkou spolehlivost. Roman Kratochvíl
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Takhle to není, nevím jaké měly problémy konkurenční týmy letos. My s Deutzem žádné problémy nemáme, naopak. Loni u nás došlo k mechanickému poškození chladiče od kamene, který prostřelil chladič - standartní situace, kterou prostě neovlivníte. Chladíč jsme zalepili a jelo se dál. Motor je ok.. 15.1.2010 11:41
OTÁZKA: Jaký výkon má Vaše Tatra a jaký Tatra týmu Tomáše Tomečka ? Děkuji Roman Kratochvíl
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: pohybujeme se okolo 950 koní, koně ale alespoň pro mne nejsou důležité, mnohem víc je pro nás směrodatná hodnota kroutícího momentu a ten je mamutí 3500 nM. O ostatních nic nevím, Kamaz má přes 1000 koní a Ginaf je na tom ještě lépe.. 15.1.2010 11:43
OTÁZKA: Jaké jsou Kamazy z hlediska konstrukce ? Roman Kratochvíl
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Je to WRC velikosti kamionu, vše je přizpůsobeno požadavkům této rallye. 15.1.2010 11:44
OTÁZKA: Dobry den, trochu z jineho soudku, sledujete tenis? Nadal nebo Federer, a proc? Jinak skoda vaseho vypadnuti, na Kamazy ste meli, tak snad priste. A jeste jeden dotaz, existuje jeste sance ze se vas stryc Karel vrati nekdy do Dakaru jako zavodnik nebo tato moznost uz padla? Hodne uspechu a stesti do zivota a dalsich Dakarech. Jakub Krejča
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Byl jsem poprvé v životě sledovat boj našich tenistů o salátovou mísu. Moc se mi to líbilo. Naši se dostali neskutečně daleko a moc jsem jim přál vítězství. Jestli Nadal nebo Federer? Štěpánek :) Jinak Federer se mi líbí lehkostí, stylem, vyjadřovaním, je to taková klidná síla.. 15.1.2010 11:47
OTÁZKA: dobrý den Aleši, říká se pořád Dakar , ale jezdí se Amerika. nemela by se soutěž řejmenovat? tohle už přece nemá s Dakarem nic společného. díky a hodně štěstí přístě. Jaroslav Trojan
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Dakar již mnohokrát končil jinde než v Dakaru v Africe. Několikrát končíl v Cairou v Egyptě či v Kapském městě. Již roky nezačíná v Paříži, ale spoust lidí jej má zažitý jako Paříž Dakar. Já říkám, že je to jedno, důležité je, aby zůstal tím čím je, nejnáročnější soutěží světa a tou je i v Americe.. Je to marketing a zachování značky byť na jiném kontinentu rozumím... 15.1.2010 11:50
OTÁZKA: Nezdají se Vám dakarské Tatrovky z 80-tých let hezčí, než ty současné ? Například Tatry Tomáše Tomečka vypadají jako krabice. Roman Kratochvíl
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Souhlasím. V 80. letech byly benevolentnější pravidla co do podoby nástavby. Dnes bohužel musí mít nástavba určitý tvar, který moc ovlinit nemůžeme. Již brzy by se to ale mnělo změnit... Věřím, že se opět dočkáme designerských krasavců.. 15.1.2010 11:53
OTÁZKA: Jaké zázemí mají Kamazy ? Kolik doprovodných vozů. kolik mechaniků ?, kdo jim šéfuje ? Roman Kratochvíl
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: To je otázka. Přesná čísla neznám, ale je jich opravdu hodně. Je to taková dakarská formule 1. Já jim to nezávidím a přeju jim to, ale chci je porazit :) 15.1.2010 11:54
OTÁZKA: Ahoj Aleši, co je hlavní příčinou, že Kamazy ještě jedou a navíc bez problémů?? Je to spíše technikou nebo kvalitními piloty?? ..nebo že by měli kliku?? NENAD ZIVKOVIC
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Je v tom více faktorů, velikost týmu a asistenční kamiony mají nesmírný význam, je to věc, která nám chybí, ale i tak se nám občas podaří ukousnout výsledek i s tímto handicapem. Na poslední Dakar Series - Silk Way napříč Ruskem, Kazachstánem a Turkmenistánem jsme porazili 7 Kamazů z 8 a to na jejich domácí půdě, takže smysl to má a šance stále je.. 15.1.2010 11:57
OTÁZKA: Ahoj Aleši, jak velká je to finanční ztráta, když skončíš v první etapě?? Přeji více štěstí do dalších let!! NENAD ZIVKOVIC
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Neskončili jsme v první etapě :) Ikdyž z hlediska výsledku je jedno zda je to první nebo poslední. Máme několik věrných partnerů, kteří chtějí vyhrávat s námi a podporují nás v tom. Pro situace tohoto typu mají pochopení. Děkuji za přání. 15.1.2010 11:59
OTÁZKA: Alesi, Dakar sleduji jiz temer 20 let temer od pocatku teto rally, vzdy jsem fandil Vasemu stryci (Vam) i ostatnim ceskym jezdcum. Mam ale jinou otazku, jsem z Ostravy a vzdy jsem byl hrdy na to co v minulosti automobilka Tatra dokazala, staci se podivat do muzea v Koprivnici. Myslite si, ze ma tato automobilka jeste nejakou budoucnost (at uz v jakemkoliv vlastnictvi) a ze se dlouhodobe podari z ni zase neco vybudovat po letech problemu a trapeni se?
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Pevně věřím, že ano. Tatra je jedinečná. Je složitá období na trhu nákl. automobilů a jen český trh ji neuživí. Je to čistě off road vozidlo pro specifickou klientelu, ale kvalitní a s obrovskou historií. Moc si přeji, aby se jí dařio.. 15.1.2010 12:02
OTÁZKA: Ahoj, ještě se chci zeptat, není to antireklama pro Tatru, když z pěti vozů nedojede do cíle ani jeden?? Do příště hodně štěstí, Majka. NENAD ZIVKOVIC
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Ahoj Majko, v jistém slova smyslu souhlasím. Určitě to není plus, my jsme vypadli z důvodu bitvy o první místo a bezesporu mé jezdecké chyby, ale je to sport a musíme jít dál. 15.1.2010 12:03
OTÁZKA: Dobrý den, prvně bych chtěl vyjádřit poklonu před tím jakým způsobem jezdíte. Jedině Vy jste opravdu schopen umísťovat svou Tatru na přeních pozicích u nás. Můj dotaz zní. Když jak říkáte budete stavět úplně novou Tatru, nemáte v úmyslu tu původní obsadit novými jezdci a rozšířit tím tým početně nebo ji využít jako rychlou asistenci v závodě?
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Moc děkuji za poklonu. Ohledně dotazu: velmi rád bych měl za sebou 2. kamion, který by nás jistil podobně jako ostatní velké soupeře typu Kamaz a Ginaf. Ale bohužel nejsme dostatečně finančně silní na to, abychom si takovou investici mohli dovolit. Není to otázka jen startovného, ale přípravy celého kamionu, navíc musíte zdvojnásobit počet asistenčních kamionů, mechaniků, jsme v řádech 10tek milionů korun :( 15.1.2010 12:06
OTÁZKA: Alesi, proc pouzivate motory Deutz a ne motory Tatra? Zdalo se mi, ze tatrovacke motory nebyly tolik poruchove. Je v dnesni seriove Tatrovce vubec jeste neco od Tatry nebo se vse dovazi od jinych vyrobcu a kompletuje v Koprivnici? Dekuji
Aleš Loprais ODPOVĚĎ: Na otázku motoru Deutz jsem již výše odpovídal. Pro naše použití jsou idealní. K sériovosti auta: Máme sériový podvozek, nápravy, nosnou rouru, kabinu, převodovku. Jiné jsou tlumiče, upravený sériový motor Deutz, který Tatra běžně do svých strojů zastavuje a systém chlazení. 15.1.2010 12:09