PÁTEK
Mraky se začaly nad účastí týmů s pneumatikami Michelin ve Velké ceně USA stahovat v druhém pátečním tréninku. Toyota Ralfa Schumachera dostala smyk na nejrychlejším místě trati, v zatáčce těsně před nájezdem do cílové rovinky. Vůz si nejprve zadní části škrtl o svodidla a pak se sklouzl po klopené zatáčce dolů. Ač měl celou levou stranu zdemolovanou, německý jezdec vystoupil po svých. Cítil se dobře, přesto mu FIA v obavách o jeho zdraví start zakázala.
Havárii v rychlosti okolo 300 km/h zavinil defekt pneumatiky Michelin. Problémy s nimi v pátek měli i další jezdci a například Renault zjistil nadměrné opotřebení. Michelin nedokázal přesně sdělit příčinu defektu a oznámil, že se pokusí neveselou situaci nějakým způsobem řešit.
Francouzští pneumatikáři doplatili na nový povrch slavného oválu. Jejich příliš měkká pneumatiková směs se ukázala jako neschopná (konkrétně levá zadní pneumatika) vydržet nápor legendární dráhy. Podobné problémy zde letos měly při tréninku i týmy IRL, ale ty, na rozdíl od formule 1, mohou gumy prostě vyměnit za jiné.
SOBOTA
Do sobotních tréninků šli stáje Michelinu s nejistotou, co se bude dít a také s obavami o zdraví svých jezdců. Proto piloti absolvovali extrémně málo kol a do kvalifikace nešli s tak dokonale nastavenými stroji, jak si představovali.
Boj o místa na startu, kdy pneumatiky pracují v plném zatížení pouze jediný okruh, nic nevyvrátil ani nepotvrdil. Nicméně většina týmů Michelinu zůstávala skeptických. Trulli vybojoval pro Toyotu první pole position historie, ale více se zachmuřeným výrazem hovořil o obavách z nedělního závodu. Snad jen šéf McLarenu Dennis prohlásil, že určitě chtějí závodit.
Hlava Michelinu pro formuli 1 Nick Shorrock se nechal slyšet, že pokud nepůjde situaci vyřešit jiným způsobem, Michelin svým týmům start v závodě oficiálně nedoporučí. "V žádném případě nemíníme riskovat životy jezdců," uvedl.
NEDĚLE
Michelin zuřivě hledal cestu ze slepé uličky ven. Podle jeho propočtů mohla levá zadní pneumatika vydržet v závodě přibližně 10 kol. Nejdříve poslal žádost k FIA, zda by mohl v zájmu bezpečí pilotů nasadit pneumatiky s jinou směsí, kterou před závodem týmům nenabídl. Mezinárodní automobilová federace ale k tomuto zjevnému porušení pravidel zaujala podle předpokladů odmítavé stanovisko.
"Každý tým si může na daný závod dovést dvě odlišné specifikace pneumatik," uvedl v oficiální odpovědi závodní ředitel FIA Charlie Whiting. "Nechápeme, proč jste (Michelin) týmům nedodali vhodné pneumatiky, když máte se závodem v Indy dlouholeté zkušenosti. Některé týmy se dotázaly na možnost startu s pneumatikami, které nepoužily v kvalifikaci. Odpověděli jsme jim, že by následovala dostatečně velká penalizace." Posouzení, zda by výměna levé zadní pneumatiky po každých deseti kolech závodu byla legální, by prý FIA nechala na závodních komisařích.
Pak se objevilo další možné řešení: přídavnou šikanou zpomalit kritickou zatáčku číslo třináct, v níž hrozilo nebezpečí defektu a následné havárie nejakutněji. To by ale musely zvednout ruku na souhlas všechny týmy. Hlasováni dopadlo stejně jako všechna předchozí týkající se pravidel formule 1 - s instalací šikany souhlasili všichni kromě Ferrari.
Odmítavý postoj ke změně profilu okruhu zaujala ústy Charlie Whitinga i FIA: "Vytvořit šikanu ve třinácté zatáčce je pro nás nemyslitelné. Změna trati ve prospěch některých týmů, které nedokázaly přijet s vhodným vybavením by byla proti pravidlům a nespravedlivá vůči těm, kteří si správné pneumatiky dovezli."
Michelin to zkusil znovu. Jeho sportovní šéf Pierre Dupasquier a šéf programu F1 Nick Shorrock zaslali na FIA opakovaný požadavek o výrazné snížení rychlosti v zatáčkách 12 a 13. "Nejsme schopni garantovat bezpečnost jezdců, a proto jsme dospěli k závěru, že na této konfiguraci okruhu nebudeme závodit," píše se v něm mimo jiné.
Whiting ale zůstal neoblomný. A ani neměl jinou možnost: "Týmy Michelinu mohou ve zmíněných zatáčkách jet pomaleji, jet s pneumatikami, které nepoužili v kvalifikaci (s penalizací) nebo z bezpečnostních důvodů opakovaně gumy měnit.
Jelikož týmy vydaly prohlášení, že bez zpomalovací šikany do velké ceny nenastoupí, s napětím se čekalo, co se bude v čas startu závodu dít. A na startu stálo šest aut. Čtrnáct jezdců s michelinkama zamířilo po zaváděcím kole do boxů.
Postižené týmy se ještě během závodu sešly a vydaly oficiální prohlášení, ve kterém se kromě politování a omluvy všem fanouškům formule 1 zmínily o důvodu své neúčasti: "Michelin nebyl schopen zajistit bezpečnost našich jezdců, a proto jsme neměly jinou možnost než do závodu nenastoupit. Všechny naše návrhy FIA odmítla." Těsně před startem se totiž týmy Michelinu k záchraně podniku uvolily výměnou za přídavnou šikanu pustit na první místa startovního roštu týmy Bridgestonu a dokonce vzdát se po dojezdu do cíle všech získaných bodů. FIA ale zůstala vůči jejich nápadům hluchá.
STŘEDA
Celý případ bude mít dohru ještě ve středu v Paříži, kde se nachází centrála FIA. Její Světová rada tam totiž bude rozhodovat zda-li a jak Michelin potrestat.
"Týmy, které Michelin zásobuje, nedostaly pneumatiky vhodné pro okruh v Indianapolisu, proto bude FIA zvažovat jeho potrestání za porušení článku 151C Mezinárodního sportovního kodexu," vysvětloval Whiting. Ve zmíněném článku stanov je mimo jiné uvedeno: "Potrestáno bude rovněž jakékoli podvodné jednání nebo jakákoli činnost škodící jakékoli soutěži nebo zájmům automobilového sportu obecně."
Michelin nejen, že nedokázal při možnosti přivést dvě různé směsi připravit vhodné pneumatiky, ale ještě popudil FIA snahou vynutit si pod pohrůžkou neúčasti v závodě instalaci přídavné šikany. FIA ho může na svém zasedání nijak nepotrestat (což není příliš pravděpodobné), pokutovat, zakázat mu činnost nebo dokonce i vyloučit z mistrovství světa.
VÝSLEDKY A PRŮBĚH VELKÝ CENY USA NAJDETE ZDE