Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Před startem Dakaru: Rekordní vedra, hořící dálnice a první kolize

Účastníky Dakaru 2011 přivítaly v Buenos Aires rekordní teploty. | foto: MF DNES

30 2010
Rallye Dakar klepe na dveře a v Buenos Aires je to znát téměř na každém kroku. Předtím, než 1. ledna vyjedou motocykly, čtyřkolky a automobily na startovní rampu (kamiony jezdí tradičně kolem ní), čekají všechny nezbytné předstartovní procedury završené technickými a administrativními přejímkami.

V úterý 28.12. začali pořadatelé vydávat soutěžícím techniku, která do Buenos Aires přibyla povětšinou po vodě. Díky pověstnému francouzskému smyslu pro pořádek v kombinaci s typickou jihoamerickou pečlivostí fronta postupně rostla do šířky i délky.

Několikahodinové čekání na klíče při teplotách nad 35 stupňů Celsia nekvitovala většina účastníků s povděkem. Místní zpravodajské relace přinášejí pravidelně reportáže upozorňující na to, že v Argentině je i na místní poměry opravdu horko.

Očima novináře

Ladislav Lála (1973) absolvoval svůj první Dakar v roce 2007 coby kopilot závodní Tatry Tomáše Tomečka a hned při své premiéře dojel až do cíle. Zrušený Dakar 2008 měl jet jako navigátor Aleše Lopraise, se kterým dojel třetí v Central Europe rally a zvítězil v HunGarian Baja.

Letos tedy jede svůj čtyřapůltý Dakar. Na svém kontě má kromě bezpočet článků pro přední česká tištěná a elektronická média i dvě výpravné knihy, které přinášejí zajímavý pohled do prostředí nejtěžšího motoristického podniku na světě.

Hořící dálnice a první kolize

Odjezd závodní techniky z Delta doku, který je vzdálen více než sto kilometrů od centra Buenos Aires, byl poněkud komplikován velkým požárem na dálnici, kde kromě kamionu shořelo i několik set metrů porostu. Dálnice se sice zastavila, ale už ne tak terénní speciály, které jsou stavěné na mnohem horší terén, než je relativně rovné okolí dálnice. Někteří účastníci bohužel začali závodit ještě před začátkem rallye a výsledkem bylo hned několik kolizí s vozy místních.

Dakar 2011 slibuje podle všeho zajímavou podívanou. Na start by se mělo postavit na 430 závodníků, kteří během třinácti etap ujedou 9.500 kilometrů. Z bivaku se stane malé putovní městečko, jehož počet obyvatel vystoupá na 2.500 lidí. O bezpečnost účastníků i diváků by se mělo starat na 25.000 policistů. Vždyť jen na samotný start by podle odhadů mohlo dorazit 800 tisíc lidí.

Jet v těchto dnech po Buneos Aires v závodním, novinářském nebo jakémkoliv autě, které nějak souvisí s Dakarem, znamená poutat pozornost. Každý Vás tady zdraví, snaží se s Vámi pozdravit, promluvit, poplácat Vás. Jihoameričané motorsport prostě milují a letošní Dakar slibuje v tomto ohledu jedinečný zážitek pro všechny, kteří jej okusí na vlastní kůži.

Zpožděný Čagin a kamion ve vzduchu

Snad se na start postaví všichni přihlášení. Podle zpráv, které postupně přicházejí, totiž některé závodníky zejména z Evropy trápí sníh a zrušené lety. Do Argentiny tak například nedorazila podle plánu hlavní úderná skupina v brnění značky Kamaz. Nikdo však nepochyboval, že car Čagin a jeho družina nakonec přiletí.

Letecky ostatně mezitím do Buenos Aires přibyl Čaginův speciál s nejlepším startovním kamionovým číslem 500. Ptáte se, proč proboha kamion musí takovou dálku letět, když většina ostatní techniky v klidu rezne ve vlhkém podpalubí plném agresivní soli? I mistr tesař se někdy utne a ruský bohatýr poškodil během propagační akce Francii těsně před odjezdem své náčiní natolik, že muselo do dílny namísto do lodě.

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze