Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Před MS superbiků: Biaggi chce desátý brněnský triumf

Max Biaggi | foto: Radek Miča, MAFRA

8 2010
Famózní Ital Max Biaggi letos se svojí Aprilií suverénně kraluje celému světovému šampionátu superbiků. Pro vítězství si pojede i v Brně, jeho oblíbené trati. Dokázal na ní zvítězit už devětkrát, o víkendu bude mít dva pokusy vystoupat na Masarykově okruhu na nejvyšší stupeň podesáté.

Kdo chce vidět jednoho z nejslavnějších motocyklistů poslední dekády Maxe Biaggiho mávat ze stupaček svého motocyklu po suverénním vítězství, může rovnou vyrazit na brněnský okruh. Ital je jednoznačným favoritem. Hned z několika důvodů.

Tak zaprvé: Biaggi letos suverénně kraluje celému seriálu. Letos zatím superbiky jezdily po osmi okruzích. Na každém odjezdili jezdci dva závody. Výsledek: Biaggi zvítězil přesně na polovině tratí a pokaždé v obou závodech.

A navíc až vyjede na brněnský Masarykův okruh, budou to dobré dva měsíce, co ho žádný z kolegů neporazil. Naposledy se to totiž podařilo Michelu Fabriziovi a Leonu Haslamovi 16. května v jihoafrickém Kyalami. Biaggi si tam dojel "jen" pro čtvrté místo v prvním závodě, ve druhé ostré jízdě se ještě o jednu pozici zlepšil.

Jenže Kyalami zrovna nemiluje. Na rozdíl od Brna. Zvítězil tu i loni, kdy si trochu stěžoval na trať a navíc dva testovací dny odjezdil se zraněnou nohou. Do závodu nešel s příliš vysokými očekáváními, ale nakonec kraloval oběma závodům.

"Nezapomenutelný den v Brně! Dostali jsme se na nejvyšší stupínek s novou motorkou, která jezdí v šampionátu první rok," rozplýval se Biaggi loni na konci července.

Jako jediný jezdec v závodě dokázal stlačit čas na jedno kolo pod dvě minuty. Rok starý rekord Michela Fabrizia téměř vyrovnal, chyběly mu pouze tři setiny vteřiny. Na historicky nejrychlejší motocyklové kolo, které zajel Casey Stoner, ztrácel něco přes dvě a půl vteřiny.

Superbike v Brně

Závody se konají od pátku do neděle, kromě kategorie Superbike závodí i dvě výkonové kategorie seriálu Superstock a WSupersport.

Rozpis kategorie Superbike
Pátek Volný trénink 12.45–13.45 Kvalifikace 15.45–16.45
Sobota
Kvalifikace 10.45–11.30 Volný trénink 13.50–14.35 Superpole 1 15.00–15.14 Superpole 2 15.21–15.33 Superpole 3 15.40–15.50
Neděle
Warm Up 9.20–9.40 Závod 1 12.00 Závod 2 15.30

Vstupné
V pátek je vstup na okruh i do padoku zdarma. Základní vstupenka na oba dny na vnější tribuny D a G stojí 600 korun, za vstup na všechny tribuny zaplatí diváci 800 korun. Vstupenka na všechny tribuny i do padoku stojí 1 500 korun. Děti do 14 let v doprovodu platícího dospělého mohou na okruh zdarma. Nejdražší je VIP vstupenka, která opravňuje i k vjezdu na okruh a ke vstupu do salonků s občerstvením. Stojí 6 tisíc korun.

Den šampionů
Ve čtvrtek 8. července se koná Den šampionů na brněnském náměstí Svobody. V 16. 30 začíná autogramiáda jezdců, podepisovat se budou Max Biaggi, Jonathan Rea, Carlos Checa, Noriyuki Haga, James Toseland, Troy Corser, Chris Vermeulen. Celý program na náměstí probíhá od 15.30 do 18.30.

Zkrátka Biaggi ukázal, že na celém světě se mezi špičkovými motocyklisty bude těžko hledat větší specialista na brněnskou trať. Trochu statistiky: čtyřnásobný mistr světa ve třídě do 250 kubických centimetrů vyhrál v Brně sedmkrát závod šampionátu Grand Prix. Na superbiku přidal dvě další vítězství. Sečteno, podtrženo – v novodobé historii okruhu není žádný motocyklový závodník v Brně úspěšnější.

A třetí argument pro Italův triumf: očekávané počasí. Pokud bude v neděli nebe nad Brnem vymetené a teploty budou atakovat třicítku, bude to další výhoda pro Biaggiho.

V posledním závodě v Misanu před ním dlouho jezdil Australan Troy Corser na BMW, jeden z jeho největších soupeřů. Jenže ten teplé počasí zrovna nemiluje. O vítězství v Itálii ho zřejmě připravila jeho vlastní jezdecká chyba, kdy se na chvíli dostal mimo trať.

Nejraději by to v Brně napravil, pochvaluje si, že svůj motocykl BMW má nastavený nejlépe v sezoně, ale sám uznává, že Biaggi je velké sousto. "Může být poražen, ale chce to perfektní motorku. Já jsem s tou svojí teď úplně spokojený," věří si Corser.

Pár týdnů naděje skončilo smutkem. Bayliss se nevrátí

V roce 2008 vyhrál titul. Potřetí v kariéře. A pak oznámil Troy Bayliss, jedna z největších legend seriálu superbiků, že jde do důchodu. Oficiálně to zdůvodnil tím, že chce víc času trávit se svojí rodinou. Pravda je zřejmě někde uprostřed, v kuloárech se šušká, že dostal od manželky nůž na krk.

Přece jen sledovat svého čtyřicetiletého manžela každý druhý víkend, jak se naklání do zatáček s hlavou pár desítek centimetrů od hrubého asfaltu, není nic příjemného.

Jenže před pár týdny se objevil dnes jedenačtyřicetiletý modrooký Australan v Mugellu na své staré dobré Ducati.

Na tom by nebylo nic zvláštního, italský výrobce historicky nejúspěšnějších motorek v celém seriálu jej má právě jako testovacího jezdce stále na výplatní pásce, jenže Bayliss šokoval: suverénně prohlásil, že by se nebránil vrátit se hned na závodní trať.

Kdepak v příští sezoně, klidně hned v příštím závodě v Misanu nebo v Imole. Na start by jej mohla dostat divoká karta. Svým prohlášením spustil lavinu spekulací. Pojede? Jak po dvou letech odpočinku dopadne? Bude to lepší comeback než předvádí Michael Schumacher ve formulích?

O pár týdnů později svým fanouškům, kteří začali okamžitě nadšeně vzpomínat na jeho legendární souboje v zatáčkách a těšit se na návrat legendy, zkazil Bayliss náladu.

"Uspěchal jsem to," konstatoval šampion ve výslužbě v rozhovoru pro server gpone. com. "Všechno mi šlo hrozně dobře, tak mi připadalo, že se mohu hned vrátit. Ale teď už mi to tak dobře nešlo, pohybovali jsme se v kruzích a došlo mi, že se mi vlastně po závodění zase tolik nestýská. Takže jsem změnil názor. Už nechci závodit a nechci žádné divoké karty. Jsem v důchodu a jsem šťastný," ukončil legendární jezdec debatu o návratu.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze