Když indický miliardář Mallya koupil skromnou stáj Spyker, mnozí mu předpovídali propadák. Indové ve formuli 1? Kdo to kdy slyšel?
Poté minulý rok vyhodil zkušeného šéfa týmu Colina Kollese a nahradil ho, kým také jiným, sám sebou. Vysloužil si jen posměch. Člověk, který před třemi lety věděl o formuli 1 jen to, že jsou to nějaké závody na druhém konci světa, má teď vést celou stáj? Možná opravdu směšné...
Jenže Mallya ukazuje, že ne nadarmo se v miliardové Indii vypracoval v jednoho z nejbohatších a nejmocnějších mužů. Majitel pivního gigantu United Breweries Group a letecké společnosti Kingfisher Airlines se ukázal jako schopný manažer i ve formuli 1.
Během pár měsíců dokázal v roli šéfa týmu vystoupat ze dna startovního pole na stupně vítězů. Ve Spa to nebyla náhoda, vozy Force India jsou skutečně velmi rychlé, což prokazovaly i v předchozích závodech. Sutil a Fisichella nebodovali jen shodou okolností.
"Tohle je můj první opravdový rok ve formuli 1," vysvětluje Mallya. "Tým jsem sice koupil na konci roku 2007, ale minulý rok jsme jezdili s autem Spykeru, s jejich lidmi, s jejich inženýry, s jejich vedením. Auto sezony 2009 už stavěli lidé, kterým jsem dal já důvěru."
Už od Austrálie bylo jasné, že Force India nebude tím zametačem pole jako minulý rok. Byl to tým solidního středu pole, který navíc dokázal pravidelně přicházet s novými aerodynamickými díly. Poslední sada přišla před závodem ve Valencii, kde z toho bylo zase další umístění na konci první desítky.
Ale už v Belgii ukázalo Force India sílu naplno. Rychlá trať vozu VJM02 vyhovovala. Překvapením snad jen bylo, že toho dokázal využít veterán Fisichella a nikoliv Němec Sutil, který byl po většinu roku lepším jezdcem.
Bude na Monze Force India nejrychlejší?
Nyní čeká na seriál formule 1 nejrychlejší okruh seriálu v Monze. Dlouhé rovinky s pár krátkými zatáčkami, kde hraje rozhodující roli vedle stability při brzdění a mechanické přilnavosti i absolutní rychlost. Právě v této statistice indické vozy v posledních Velkých cenách dominovaly.
"Naše auto je velmi rychlé v přímce," potvrzuje hlavní inženýr Simon Roberts. "Rád bych řekl, že to bylo naším cílem, ale není to pravda. Celý rok se snažíme získat více přilnavosti v zatáčkách, ale auto je postavené tak, že na rovince je prostě lepší."
Tým plánuje ještě před Monzou další aerodynamické zkoušky (letos nejsou testy na okruzích povoleny, ale jízdy s vozem v přímce ano), aby přijel do Itálie dokonale připraven.
"Výsledek ze Spa samozřejmě každého v továrně nakopl a všichni dělají s ještě větší snahou. Jedeme naplno a to by se mělo projevit na rychlosti v Monze."
Auto Force India uspělo na rychlé dráze ve Spa, ale v Monze bude dráha ještě rychlejší, a tedy pro tým výhodnější. Kde se Fisichella a Sutil zastaví?
"Možná mi řeknete, že jsem blázen, když bych chtěl vidět oba jezdce hodně vpředu, třeba na stupních vítězů. Ale proč ne? Všechno tomu výsledku odpovídá," řekl Vidžay Mallya, který bude muset přehodnotit dlouhodobé výkonnostní plány. Podle nich měly přijít stupně vítězů v druhé polovině sezony 2010. Teď tam bude muset napsat "další vítězství".