WTCC na Slovakiaringu. Bývalý pilot formule 1 Gabriele Tarquini byl jasnou

WTCC na Slovakiaringu. Bývalý pilot formule 1 Gabriele Tarquini byl jasnou jedničkou víkendu. | foto: Roman Klemm

Povedenému šampionátu cestovních vozů na Slovakiaringu vládly hondy

  • 1
Za krásných letních podmínek zvítězil v pátém závodě mistrovství světa cestovních vozů na Slovakiaringu bývalý pilot F1 Gabriele Tarquini. Ve druhém závodě dojel tovární pilot značky Honda za Coronelem (BMW) a Mullerem (chevrolet) třetí.

Na jih Slovenska zavítalo mistrovství světa cestovních vozů s doporučením dvou výborných podniků v italské Monze a marokánské Marakeši. Dosavadní čtyři závody dokázaly, že nudná nadvláda továrních chevroletů nadobro zmizela a o vítězství se podělili tři různí jezdci. Zábavné bitvy na trati nepozbývaly ničeho, co patří ke klasickým závodům cestovních vozů.

V Monze se vypořádal se záplavami vod nejlépe bývalý mistr světa Yvan Muller. Francouz zůstal věrný stáji Raye Mallocka, která letos nasazuje Chevrolety Cruze na soukromé bázi a vyplatilo se. První závod vyhrál před novým týmovým kolegou Tomem Chiltonem (bratrem jezdce F1 Maxe) a značkovým kolegou MacDowallem na chevroletu týmu Bamboo.

Až za těmito třemi americkými vozy dojely obě tovární JAS-Hondy s Tarquinim a Monteirem v kokpitech, na úřadujícího mistral světa Roba Huffa a jeho Munnich-SEAT zbyla jen šestá pozice. Rychlá italská trať chevroletům zvláště vyhovovala a Muller se prosadil i ve druhé jízdě. Za ním dojel výborný NIKA-Chevrolet soukromníka Michela Nykjaera, kterému se podařilo porazit vysoce ceněného Gabriele Tarquiniho na hondě.

Urostlý Dán tenkrát označil svů výstup v Monze za “tréninkovou jízdu” a na severu Afriky se začátkem dubna potvrdilo, že nepřeháněl. V nic nepromíjejícím betonovém kanálu Marakeše dokázal tento ryzí soukromník s postavou dřevorubce těsně vyhrát před Tarquinim a Nashem! Také ve druhém africkém závodě se mohl radovat jezdec, který ve WTCC triumfoval poprvé: teprve osmnáctiletý Španěl Pepe Oriola. S maličkým Tuenti-SEATem využil nejlepšího postavení na startu a se štěstím za sebou udržel rychlejší RML-Chevrolety Mullera a Chiltona.

Mimo chevroletu a SEATu se jezdci letošní WTCC spoléhají i na vozy BMW a lada. Bavoráci ovšem zaspali vývoj a tím i začátek sezony. Coronelova šestá pozice v Marakeši byla před Slovenskem jen slabým ziskem hrdé německé značky – o výsledcích ruského týmu bylo zatím lépe pomlčet. Obě značky tedy chtěly na Slovakiaringu dohnat ztracený terén.

Start do prvního závodu šampionátu WTCC na Slovakiaringu. Hondy Tarquiniho a Monteira před chevrolety.

Před slovenskými závody FIA letos poprvé ovlivnila rozložení sil. Chevrolety si musely "přibalit" 40 kg závaží, BMW a lady směly o 20kg ubrat. Německé a ruské značce to mělo jaksi pomoci na nohy. Technicky náročná trať u Bratislavy ovšem sedla především vozům honda. Zkušený a nadmíru dobře naladěný Gabriele Tarquini zajel nejrychlejší čas kvalifikace před svým týmovým kolegou Tiagem Monteirem. První závod Tarquini kontroloval ve vedení do cíle. Za ním se o druhé místo prali především Monteiro a Maďar Michelisz na soukromé hondě. Mullerův chevrolet nedokázal držet tempo Japonců a bral body za čtvrté místo.

Úprava váhy prospěla vozům BMW. Tom Coronel dokázal porazit chevrolety Nashe, Nykjaera a MacDowalla a pátým místem si vybudoval výbornou výchozí pozici pro druhý závod. Z pole-position vyrazil do vedení, které dokázal zvyšovat až do cíle. První vítězství roku pro "bavoráky"! Nizozemci při tom přišlo vhod, že se konkurence za ním zabývala především bitvou o druhou pozici. Ve druhém kole vyřadil po lehkém uklouznutí Monteiro Tarquiniho. Poté to byli Hoff a Muller, kteří se vesele střídali na druhé pozici a tím ztráceli na vedoucího Nizozemce čas.

Po šesti závodech WTCC se tedy směly z vítězství radovat již všechny zúčastněné značky – až na ruskou ladu. Červeným vozům se zkušeným Thompsonem a mladým Koslovskim nebylo ani na Slovakiaringu pomoci a patřily k nejpomalejším.

Relativně jasně se vyvíjí situace v celkové tabulce. Yvan Muller na Slovensku pilně bodoval a Tarquini dokázal, že tovární projekt Hondy překonal své "dětské nemoci". Oba nyní mají relativně velký náskok a budou se o titul se s velkou pravděpodobností přetahovat až do konce sezony.

Výsledky WTCC na Slovakiaringu:

1. Závod
1. Gabriele Tarquini (It.) Honda Civic
2. Tiago Monteiro (Por.) Honda Civic
3. Norbert Michelisz (Maď.) Honda Civic
4. Yvan Muller (Fr.) Chevrolet Cruze
5. Tom Coronel (Niz.) BMW
2. Závod
1. Tom Coronel (Niz.) BMW
2. Yvan Muller (Fr.) Chevrolet Cruze
3. Gabriele Tarquini (It.) Honda Civic
4. Rob Huff (Brit.) Seat Leon
5. Tiago Monteiro (Por.) Honda Civic

Celkové hodnocení WTCC:

1. Yvan Muller              120 b.
2. Gabriele Tarquini      96 b.
3. Michel Nykjaer          57 b.
4. Tom Chilton               55 b.
5. James Nash                51 b.


Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

Témata: Slovakiaring