Hamilton ukázal, že se od Nürburgringu, kde za deště létal z trati, naučil jezdit na vodě. Závod měl po startu z pole position po celé dvě hodiny pod kontrolou.
Neztratil hlavu ani při dvou výjezdech safety car a s jedinou zastávkou v boxech spolehlivě triumfoval. Nezastavila ho ani kolize s agilním Kubicou z BMW, který ho v zatáčce při pokusu o předjetí dostal do smyku.
Jeho týmový kolega Alonsa vypadl po první zastávce v boxech z první pětice a při pokusech o předjíždění několikrát vylétl z tratě. Nakonec na vodě boural do hrazení a svůj McLaren totálně zdemoloval.
Španělský mistr světa doplatil na japonské počasí. Téměř celý závod zkrápěl trať déšť, neustále se jelo v kalužích vody. Jezdci toho kvůli gejzírům stříkajících od pneumatik příliš neviděli. Prvních osmnáct kol se muselo jet za safety car.
Druhý zastavil za cílem Heikki Kovalainen, který byl na stupních vítězů ve formuli 1 poprvé v kariéře. Tým Renault měl svého jezdce mezi prvními třemi premiérově v sezoně.
Kovalainen uhájil v závěru místo před dotírajícím krajanem Räikkönenem. Poprvé v historii byli ve formuli 1 na stupních vítězů dva Finové.
Ze čtvrté pozice se radoval David Coulthard z Red Bullu, který už poněkolikáté dokázal využít odstoupení řady favoritů.
McLaren - jasný vítěz
V Japonsku měl britský tým opět nejrychlejší auta a vyhrál by i na suché dráze. Ale prudký déšť přinesl zajímavější průbeh. Přesto měl Hamilton nejlepší pozici od startu až do cíle.
Brit vyhrál, protože nechyboval. Jeho tři úhlavní sokové počítali výlety do únikových zón, zatímco on držel na neznámé trati jízdní stopu a sbíral cenné vteřiny.
Jediný problém nepřišel jeho vinou. Pokusil se ho předjet příliš optimistický Kubica a poslal ho v zatáčce do hodin. Kdo byl na vině kolize bylo jasné i sportovním komisařům závodu, kteří potrestali Poláka průjezdem boxy.
S Hamiltonem, který se pravděpodobně stane prvním nováčkem v historii formule 1 s titulem, dokázali držet v průběhu závodu krok jen Webber a Vettel. Jeho největší soupeři ale po vzájemné kolizi skončili.
Alonsovi závod nevyšel. Až po závodě v Brazílii odjede domů bez titulu, nebude vinit tým nebo nepřízeň Štěstěny, ale jen sám sebe. Po restartu tankoval o kolo dříve než týmový kolega a propadl se o tři místa dále. To bylo pro další průběhu rozhodující.
Úřadující mistr světa musel riskovat. Navíc do něj v první zatáčce narazil Vettel a značně mu poškodil levou přední část šasi. Španěl přesto pokračoval a držel se za sedmým Kimim Räikkönenem.
Ve 42. kole ale ztratila kola jeho McLarenu v nájezdu do šesté zatáčky přilnavost a vlétl do bariéry z pneumatik. Trosky stříbrno-červeného stroje se rozlétly po trati a musel být povolán safety car. Španěl vystoupil sám z monopostu a výraz jeho tváře jasně nepovídal tomu, co mu vzápětí došlo. K zisku titulu mu nyní pomůže už jen zázrak.
Ferrari - taktické kiksy a chybějící rychlost
Pomalé a technické trati vozům ferrari, která mají letos delší rozvor kol než jejich konkurenti, nesedí. A to se potvrdilo i na záplavách vody ve Fudži.
Tým z Maranella možná závod nezvládl takticky, ale i tak bylo vidět, že rychlostně jsou na tom mclareny lépe. I kdyby Räikkönen z počátku závodu nezajel do boxů, na Hamiltona by podle všeho neměl.
FIA vydala pokyn, aby všechny vozy vyjely do závodu na pneumatikách do extrémního počasí, ale obě ferrari vyrazila na gumách do mírnějšího mokra (dříve přechodné pneumatiky) a Räikkönen i Massa museli do boxů už během úvodních devatenácti okruhů za safety car. Donutil je k tomu příkaz FIA. Příkaz o startu na extrémně mokrých gumách se prý k Ferrari nedonesl.
Oba jezdci jeli do boxů dvakrát! Fin podruhé pouze dotankoval, ale Massa měnil dvakrát pneumatiky. Chvíli po restartu musel projet pit lane potřetí, protože za safety car dostal smyk a pak nedovoleně předjížděl, aby se vrátil na svou pozici.
Ferrari tedy začínala po 19. kole, kdy safety car zajel do boxů, z posledních míst a rychle se prodírala dopředu. Dařilo se to zejména Räikkönenovi, který byl v 25. kole už na hranici nejlepší desítky.
V závěru po dalším dotankování předjel Coultharda, pomohla mu odstoupení Vettela a Webbera, ale na Kovalainena už neměl. Při snaze ho předjet vyjel několikrát z trati a musel se spokojit se třetím místem.
I Massa byl často mimo dráhu, na bodované osmé místo se posunul až pár okruhů před cílem díky zastavení v boxech Barrichella a na poslední kolo si připravil skutečnou lahůdku. Zaútočil na sedmého Kubicu, který se však nechtěl dát. Bojovali spolu závěrečnou půlminutu závodu a měnili si pořadí každou zatáčku.
V té poslední vytlačil Polák Massu hluboko do únikové zóny vlevo, ale z ní Brazilec vyrazil takovým tempem, že se těsně před šachovnicovým praporem prohnal okolo překvapeného Poláka.
Renault - první stupně vítězů
První a asi poslední stupně vítězů letošní sezony přineslo nejlepší stáji loňského roku více štěstí než cokoli jiného, ale pravděpodobně zaslouženě, protože Renault měl letos více smůly než čehokoli jiného.
Kovalainen dokázal vybojovat druhé místo díky výborně takticky zvládnutému závodu s jedinou zastávkou v boxech v pravý čas a spolehlivé krasojízdě na mokru, kdy potvrdil své jezdecké kvality. V neposlední řadě mu pomohla nehoda Webbera s Vettelem.
V polovině velké ceny dokonce chvíli vedl, protože poprvé tankoval jako jeden z posledních pilotů. Z předních míst už nevypadl a v závěru odolal sérii útoků krajana Räikkönena. Přestože viditelně rychlostně nestačil, druhou pozici udržel až do cíle.
Giancarlo Fisichella tankoval ještě o pár kol později než Kovalainen, ale byl v té chvíli příliš vzadu. Páté místo je ale pro Itala v nevydařené sezoně určitě úspěchem. V chaotickém závodě ale měl být výš. Na vodě ale nebyl tak jistý, jako jeho týmový kolega.
Red Bull - smolný závod Webbera
Mark Webber málem byl podruhé v sezoně na stupních vítězů. Chybělo málo. Při druhé safety car fázi bezpečně kroužil za vedoucím Hamiltonem. Doplatil ale na nepozornost mladíka Vettela.
Mladý Němec nabral Australana zezadu v poslední zatáčce 46. kola a poslal ho s rozbitým autem mimo trať. Webberova skvělá jízda na mokru tak neměla stejného konce jako na Nürburgringu, kde se za podobných podmínek udržel vpředu až do cíle.
David Coulthard jel stejně dobře jako jeho týmový kolega, jen o něco pomaleji. Narozdíl od něj měl však štěstí na opatrnější soupeře v okolí a viděl šachovnicový prapor. Čtvrté místo mu bylo dostatečnou odměnou.
BMW-Sauber - mohlo to být lepší
Jeden z nejméně úspěšných závadů sezony padá na vrub japonskému počasí, chybě týmu i zbrklosti Kubici. Pro lepší umístění si jel spolehlivější Heidfeld, ale kolo před cílem zastavil vedle trati. Jeho ztrápenému stroji definitivně došel dech.
Po startu závodu zjistil, že mu nefunguje rádio a vynechává motor. Na rovince nemohl zařadit sedmý rychlostní stupeň, takže byl pomalejší než soupeři. Navíc mu stroj poškodil nárazem Button.
Přesto přese všechno mířil za šestým místem, ale kolo před cílem zastavil vedle trati. Byl definitivně konec.
Robert Kubica se dravou jízdou postaral o řadu zajímavých okamžiků závodu. Nepodařeným útokem poslal do smyku vedoucího Hamiltona, kvůli následnému trestu se propadl z bodů, ale podařilo se mu rychle dostat zpět.
V nejkrásnějším souboji možná celé letošní sezony pak podlehl v posledním kole Massovi. BMW se muselo spokojit se dvěma body.
Toro Rosso - nešťastný premiérový bod
První bod v sezoně by měl být důvodem k oslavám, ale v Toro Rosso veselo po závodě rozhodně nebylo. Sebastian Vettel si jel pro umístění na stupních vítězů.
Mladý Němec už v kvalifikaci ukázal, že na vodě patří mezi nejlepší jezdce ve startovním poli a zdárně smazával výkonnostní ztrátu svého stroje. Byl téměř stejně rychlý jako Hamilton a když Brit zatočil do boxů, chvíli dokonce celé startovní pole.
Nevyhnul se ale chybám. Střed s Alonsem ještě zdárně ustál, ale náraz do Webbera ve 46. kole za safety car už byl příliš. S poškozeným strojem jen dojel ke stájí do boxů a skončil. Mohl být naštvaný jen sám na sebe. Nehoda za safety car padá na vrub pouze jeho nepozornosti.
Pomalejší Liuzzi měl smůlu, že musel k mechanikům v boxech, když bylo na dráze safety car. Ztratil tím více míst, než bylo nutné. Přišel tak o průběžné čtvrté místo, přesto se nakonec radoval alespoň z jednoho bodu a osmé pozice. Sezonu asi ukončí se stejnou bilancí jako loni.
Závod jsme sledovali v on-line reportáži ZDE
Výsledky Velké ceny Japonska:
POŘADÍ
JMÉNO
NÁRODNOST
TÝM
ČAS
1.
Lewis Hamilton
Velká Británie
McLaren
2h00:34,759
2.
Heikki Kovalainen
Finsko
Renault
+8,377
3.
Kimi Räikkönen
Finsko
Ferrari
+9,478
4.
David Coulthard
Velká Británie
Red Bull
+20,297
5.
Giancarlo Fisichella
Itálie
Renault
+38,864
6.
Felipe Massa
Brazílie
Ferrari
+49,042
7.
Robert Kubica
Polsko
BMW Sauber
+49,285
8.
Adrian Sutil
Německo
Spyker
+1:00,129
9.
Vitantonio Liuzzi
Itálie
Toro Rosso
+1:20,662
10.
Rubens Barrichello
Brazílie
Honda
+1:28,342
11.
Jenson Button
Velká Británie
Honda
+1 kolo
12.
Sakon Jamamoto
Japonsko
Spyker
+1 kolo
13.
Jarno Trulli
Itálie
Toyota
+1 kolo
14.
Nick Heidfeld
Německo
BMW Sauber
+2 kola
15.
Takuma Sató
Japonsko
Super Aguri
+2 kola
16.
Ralf Schumacher
Německo
Toyota
+11 kol
17.
Anthony Davidson
Velká Británie
Super Aguri
+12 kol
18.
Nico Rosberg
Německo
Williams
+17 kol
19.
Sebastian Vettel
Německo
Toro Rosso
+20 kol
20.
Mark Webber
Austrálie
Red Bull
+20 kol
21.
Fernando Alonso
Španělsko
McLaren
+25 kol
22.
Alex Wurz
Rakousko
Williams
+47 kol
Nejrychlejší kolo: Lewis Hamilton - 1:28,193
Pořadí MS jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 107 |
2 | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | 95 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 90 |
4 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 80 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 56 |
6 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 35 |
7 | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | 30 |
8 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 21 |
9 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 15 |
10 | Alex Wurz | Rakousko | Williams | 13 |
11 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 13 |
12 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 10 |
13 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 7 |
14 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 5 |
15 | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 4 |
16 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 2 |
17 | Adrian Sutil | Německo | Spyker | 1 |
18 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | Ferrari | Itálie | 170 |
2 | BMW Sauber | Německo | 92 |
3 | Renault | Francie | 51 |
4 | Williams | Velká Británie | 28 |
5 | Red Bull | Rakousko | 23 |
6 | Toyota | Japonsko | 12 |
7 | Super Aguri | Japonsko | 4 |
8 | Honda | Japonsko | 2 |
9 | Spyker | Nizozemsko | 1 |