Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Pořádná fronta. Až 300 měst má zájem hostit start či cíl slavné Tour de France

SMĚR MONTARGIS. Lídr Tour de France Fabian Cancellara vyrazil do 5. etapy. | foto: AP

9 2010
Epernay(Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Vymydlení četníci, makety starodávných kol na kruhových objezdech, milimetrový, čerstvě sestřihaný trávník v parcích. Vive le Tour! Epernay, městečko v kraji Champagne, obklopené 30 tisíci hektarů vinic, si připíjelo šampaňským na návrat Tour de France. Kdo ví, možná i ten perlivý mok ji sem po osmi letech opět přivábil.

Co by za to jiní dali! "Dostali jsme 300 žádostí měst, která chtěla letos hostit start nebo cíl etapy," říká Jean-Francois Pescheux, jehož pětičlenný tým vytváří itinerář závodu.

Město, jež vyberou za cílové, zaplatí společnosti ASO, majiteli Tour, 100 tisíc eur. Právo pořádat start přijde na polovinu.

"Cílová města musí splňovat tři podmínky. Mít dlouhou rovinku pro finiš, pojmout veškerou naši infrastrukturu a poskytnout do 50 kilometrů 1 200 lůžek pro týmy a organizátory. Dalších 4 500 lůžek je zapotřebí pro novináře a reklamní karavanu, ti si je však shánějí sami."

Korsika? Není zájem

Už s dvouletým předstihem vyberou organizátoři dějiště startu celé Tour. Podle něj pak plánují úvodní etapy. Jednou za tři roky se dostane na každý evropský departmán Francie. S jedinou výjimkou: Korsikou. Tam Tour nikdy nezavítala.

"Nežádali. A stejně tam v červenci neseženeme dostatek ubytovacích kapacit," soudí bývalý šéf závodu Jean-Marie Leblanc.

Trasa každé Tour má dvě zásady: protnout Alpy i Pyreneje a skončit v Paříži.

Pravidla mezinárodní federace vymezují trvání závodu na 23 dnů se dvěma volnými dny, přičemž povolují nejvýš dvě etapy přes 240 km a přikazují celkovou délku Tour do 3 500 km.

Začátek Tour de France 2010 se odehrával i ve stínu nizozemských větrných mlýnů.peloton Tour de France na kostkách 3. etapy

"Každý rok vybíráme 19 až 22 horských prémií tří nejvyšších kategorií," líčí Pescheux. "A rozhodně nechceme, aby byl vítěz jasný už v půli Tour." Také proto vrátil po šesti letech silnice s kostkami pavé. "Chtěli jsme destabilizovat týmy," přiznává. "Některé jsou silné v horách, jiné v časovkách. Jiným jsme teď přihráli kostky."

Chyběl jeden concorde

Třikrát, na přelomu 70. a 80. let, Pescheux absolvoval Tour i v roli závodníka, nyní se poněkud břichatý pán vozí po její trase jen v autě. V květnu měl jasno o trase celé Tour 2011.

"Do 25. září ji tři týmy budou detailně zpracovávat, každý se zaměří na jeden týden závodu."

O měsíc později trať představí médiím. Zatím oznámili jen místo startu: na západě Francie ve Vendée.

Roku 1954 Tour poprvé vyrazila na svoji pouť mimo území Francie, z Amsterdamu. V současnosti připadají na pětiletou periodu tři starty za hranicemi Francie, po Monaku došlo letos opět na Nizozemsko.

Rovněž pro volbu zahraničního startu mají organizátoři pravidla.

Transfer do Francie nesmí odtud trvat déle než pět hodin a město nesmí být vzdáleno více než tři časové zóny. Pouze v roce 2000 plánovali start i na karibském Guadeloupe.

"Jde o francouzské teritorium, sponzoři měli zájem. První etapa tam měla končit v poledne, tedy v 18 h francouzského času. Armádní letouny by nám přepravily infrastrukturu. Pro týmy a vedení závodu jsme domluvili concordy, byly by tu do půlnoci," říká Pescheux.

Proč se tedy nakonec místo Guadeloupe jelo z východu Francie? "Potřebovali jsme ty concordy čtyři. A dávali nám jen tři."

Autor:






Najdete na iDNES.cz



mobilní verze