Nové pneumatiky z formule 1 odhánějí nudu. Navzdory nářkům

  12:30
Michael Schumacher se pustil v Bahrajnu do Pirelli. Jejich nevyzpytatelné gumy, které firma dodává do formule 1, prý letos rozhodnou o titulu. Obutí bude mít výrazný vliv na dění na trati - v dobrém i zlém. Proč?
34 600. Tolik pneumatik Pirelli dodalo v sezoně 2011 na závody a testy formule

34 600. Tolik pneumatik Pirelli dodalo v sezoně 2011 na závody a testy formule 1. | foto: Profimedia.cz

Psal se rok 1963 a Jim Clark odjel na jedné sadě pneumatik čtyři závody. Teď je rok 2012 a platí obrácené poměry: na jeden závod jsou třeba čtyři sady!

Na trati po nich zůstávají nepřehlédnutelné haldy žmolků (loni jich ve všech závodech bylo 10 200 kg), inženýři složitě vypočítávají strategie a například Michael Schumacher po nedělním klání v Bahrajnu hartusil: "Každý musí jezdit pod své možnosti a hlavně pod možnosti auta, aby si zachoval pneumatiky. A je smutné, že gumy letos korunují mistra světa."

Paul Hembery, jenž v Pirelli zodpovídá za F1, to rázně popřel. "V F1 vždy vládla elita a uspějí jen nejlepší jezdci a nejlepší inženýři." Je logické, že oba hájí své zájmy. A jejich spor je vlastně výstižnou charakteristikou současné F1.

OBRAZEM: Zakázané místo, kde se vyrábí pneumatiky pro formuli 1

Pirelli se totiž minulý rok stalo exkluzivním dodavatelem pneumatik pro formuli 1, od Mezinárodní automobilové federace FIA za to inkasuje miliony dolarů ročně, jenže zároveň plní její filozofické zadání: udělat z formule show. A to se navzdory nářkům Schumachera daří.

"Uměli bychom udělat gumu, která vydrží celý závod, ale chtěli jsme se stát i dodavatelem napínavých okamžiků," říká Zdeněk Vacl, marketingový ředitel českého zastoupení Pirelli. "Závody se výrazně posunuly, nejsou nudně rozhodnuté od prvního kola. Jezdci z konce startovního pole jsou schopni atakovat přední pozice, a to právě díky taktice Pirelli."

Taktice? V podstatě je prostá. A to, aby gumy měly omezenou životnost a jezdci museli častěji do boxů k jejich výměně. A aby jejich opotřebení ovlivňovalo dění na trati. Že to nemusí být pro Pirelli dobrá reklama k potenciálním zákazníkům, kteří sedí u televize? Toho se firma nebojí. "Naše průzkumy z první sezony ukazují, že diváci F1 jsou natolik vzdělaní, že pochopili naše zadání," říká Vacl.

Továrna F1 Pirelli v tureckém Izmitu: Pneumatiky pro sezonu 2012. Modrá pro...
BAREVNÉ GUMY V F1. Italští pneumatikáři z Pirelli připravili pro sezonu 2012

Pneumatiky pro sezonu 2012. Modrá pro extrémní podmínky, zelená přechodná, červená nejměkčí na sucho, žlutá středně měkká, bílá středně tvrdá, šedá (stříbrná) tvrdá.

A opravdu se po jejich vstupu do F1 závody změnily. Vždyť loni bylo k vidění 1 486 předjetí, což je historický rekord, a o formuli už neplatí klišé, že je jen nudným kroužením aut za sebou. Teď se díky pneumatikám a systému DRS, který umožňuje v určitém momentu nastavit zadní křídlo (a zvýšit tak na rozdíl od soupeře rychlost), předjíždí jedna báseň.

Ortodoxní příznivci i většina jezdců to považují za umělé prvky, které do F1 nepatří, jenže šéfům jde o to přitáhnout davy. A ty chtějí vidět show! Chtějí vidět předjíždění. Touží po střetech.

Ovšem pilotům v případě Pirelli vadí, že kvůli jejich strategii se pohybují po trati na hraně. Buď musí hodně riskovat, nebo se naopak nedostanou k limitu vozu. "Není to problém dvou vozů, ale většiny startovního pole. Nad tím by se měl dodavatel zamyslet. Jenže pro něj je to pozitivní, protože je neustále v médiích," řekl Schumacher.

Michael Schumacher patří ke kritikům Pirelli. S jejich pneumatikami nemá dobré zkušenosti.

S ním však nesouhlasí Norbert Haug, jeden ze šéfů Mercedesu, za který jezdí. Ten vnímá, že Pirelli z F1 udělalo zábavu, což dokazuje i letošní vyrovnanost. Pakliže bude formule sledovanější, znamená to pro jednotlivé stáje i vetší zdroj příjmů. "Letos jsme měli ve čtyřech závodech čtyři různé vítěze, na stupních vítězů bylo osm jezdců ze šesti stájí. F1 je skvělá soutěž a přispívá k tomu i generace pneumatik, kterou kritizujeme."

Je nutné rovněž říct, že gumy vskutku procházejí profesionální výrobou, a byť po nich na trati zůstávají tuny žmolků, jsou důkladně testovány. Vyrábějí se v tureckém Izmiru, na jejich vývoji pracuje 150 inženýrů. Testovány jsou v rychlosti 450 km/h, formule přitom frčí o více než sto kilometrů pomaleji. Na každý závod firma doveze 1 800 pneumatik, každý jezdec má během víkendu k dispozici jedenáct suchých sad. Po něm se použité i nepoužité sady v Izmiru recyklují.

Co z nich pak je? Třeba povrch pro dětská hřiště. Možná si tak už brzy budete hrát na něčem, co Vettela dovezlo k titulu šampiona.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

27. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Nadvláda pokračuje. Třinec slaví pátý titul v řadě, vyrovnal historický rekord

28. dubna 2024  23:27

Na českém hokejovém trůnu zůstává všechno při starém. Třinec v napínavém sedmém finále porazil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 4:1. Oceláři odvrátili konec, finále rozhodne až sedmý zápas

26. dubna 2024  16:30,  aktualizováno  21:40

Drama pokračuje. Hokejová extraliga ani po šesti finálových duelech nezná letošního mistra, neboť...

Sparta uhájila náskok, v šestce zůstalo Slovácko, Karviná se vyšvihla ze dna

28. dubna 2024  14:21,  aktualizováno  16:57

Sparta v závěrečném kole základní části fotbalové ligy suverénně vyhrála v Olomouci (4:1) a před...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kaderka z krunýře nevyleze. Velké kluby mlčí, hráči zklamali, říká kritik

2. května 2024

Premium Policisté v rozsáhlém spise uvádějí, že když Ivo Kaderka začal tušit, že se na něj vyšetřovatelé...

Drsné Giro od prvních metrů. Narváez vyzrál na Pogačara, a jde do růžové

4. května 2024  13:45,  aktualizováno  18:12

Žádné postupné rozjíždění. Ve 107. ročníku Gira d’Italia museli zájemci o celkové pořadí odkrýt...

Č. Budějovice - Bohemians 2:1, efektivní domácí nasměroval k výhře Trummer

4. května 2024  17:15,  aktualizováno 

Aktualizujeme Dvě střely na bránu, dva góly. Fotbalisté Českých Budějovic prokázali mimořádnou efektivitu a na...

Černý v nastavení pečetil výhru Wolfsburgu, Bayern padl ve Stuttgartu

4. května 2024  17:41,  aktualizováno  17:58

Svým gólem sice pouze kosmeticky upravil výsledek, ale to Václavu Černému vůbec nevadí. Ve 32. kole...

Drama na úvod nadstavby. Budějovice slaví, na dno klesl Zlín s Karvinou

4. května 2024  14:30,  aktualizováno  17:58

Aktualizujeme Hned první kolo skupiny o záchranu přineslo změnu v tabulce a taky pořádně drama. Fotbalisté...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...