Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Liberec hostí motoristický svátek. Na ploché dráze půjde o Evropu

V Liberci se představí i dánský závodník Kenneth Bjerre (na snímku). | foto:  František Vlček, MAFRA

13 2016
Tak velký závod se pod Ještědem nejel už skoro půl století. Plochodrážní ovál v Liberci-Pavlovicích hostí v sobotu semifinále mistrovství Evropy jednotlivců a pořadatelé očekávají nával diváků nejen z Česka, ale i Německa a Polska.

„Startovní listina je plná elitních jezdců, kteří za sebou mají starty v mistrovství světa, a to je velké lákadlo,“ říká za organizátory Věroslav Kollert z libereckého plochodrážního klubu. „Na tak velký závod jsme v Liberci čekali dlouhých 44 let od roku 1972, kdy se u nás jelo první kolo mistrovství světa. Myšlenka na uspořádání evropského semifinále v nás zrála tři roky a teď se nám konečně za pomoci města a kraje podařila uskutečnit.“

Liberecké semifinále je součástí kvalifikace na letošní čtyřdílný seriál Mistrovství Evropy. Čtyři nejlepší jezdci postoupí do dalšího závodu v Německu, který určí definitivní podobu startovní listiny šampionátu.

Semifinále ME jednotlivců

Kdy: v sobotu od 15 hodin.

Kde: na stadionu v Liberci-Pavlovicích.

Vstupenky: 250 Kč v síti Ticketportal i v pokladnách přímo na místě.

Startovní listina: Piotr Protasiewicz (Pol.), Artem Laguta (Rus.), Milan Manev (Bul.), Jurica Pavlic (Chor.), Joonas Kylmäkorpi (Švéd.), Tomasz Jedrzejak (Pol.), Matěj Kůs (ČR), Viktor Kulakov (Rus.), Maksims Bogdanovs (Lot.), Tobias Busch (Něm.), Kenneth Bjerre (Dán.), Zdeněk Holub (ČR), Andrej Kudrjašov (Rus.), Jevgenijs Kostigovs (Lot.), Kai Huckenbeck (Něm.), Nicolai Klindt (Dán.).

Šestnáct jezdců si to v Liberci spolu rozdá ve dvaceti rozjížďkách. Přijede i loňský vítěz legendární Zlaté přilby v Pardubicích Jurica Pavlic z Chorvatska, velmi známým jménem je i dánský závodník Kenneth Bjerre. Dále se tu utkají plochodrážníci z Ruska, Polska, Německa či Lotyšska.

O postup se budou rvát i domácí závodníci. Původně měla v Liberci startovat i česká jednička ploché dráhy Václav Milík. Ten si však minulý týden při závodech polské extraligy zlomil ruku a účast musel odřeknout. O postup do dalších evropských bojů se tak z českých jezdců poperou Matěj Kůs a Zdeněk Holub.

Liberecký klub v týdnu umožnil českým jezdcům, aby si ovál vyzkoušeli při tréninku. „Že jdou pořadatelé na ruku domácím jezdcům, je ve světě normální. Já osobně se na libereckou dráhu dostávám znovu po devíti letech,“ řekl Kůs, který jako mladík závodil za Liberec a nyní jezdí anglickou a českou ligu. „Pro postup udělám maximum, to je jasné. Na dobrém výsledku v Liberci mi záleží, konkurence je ale velká.“

Vzhledem k mimořádně kvalitnímu obsazení závodu pořadatelé očekávají, že v Liberci padne rekord místní dráhy. Ten dosavadní drží Adrian Rymel časem 56,8 sekundy z roku 2007. Liberecký ovál je s délkou 275 metrů nejkratší v republice a vznikl podle vzoru anglických drah.

Evropský závod je velkou motoristickou atrakcí a dá se očekávat, že návštěvnost bude atakovat třítisícovou kapacitu libereckého stánku. Chystají se sem i fanoušci z Německa a Polska. Vstupenky za 250 korun jsou k mání na internetovém serveru Ticketportal, část jich bude v prodeji přímo v pokladnách v den závodu. Motorizovaní fanoušci můžou zaparkovat přímo v sousedním autokempu.

Česká naděje Kůs: Taková konkurence se u nás nevidí

V anglické Premier League jezdí za Newcastle, v domácí extralize za Markétu Praha. Plochodrážník Matěj Kůs bude jednou z českých nadějí na závodech semifinále mistrovství Evropy, které se jedou v sobotu v Liberci.

„V Liberci není dlouhá dráha a je technická jako v Anglii, což by mi mělo vyhovovat,“ uvažuje Kůs. „Každopádně pro diváky to budou hodně zajímavé závody. Taková startovní listina se v Čechách vidí maximálně na Zlaté přilbě v Pardubicích nebo na závodech Grand Prix.“

Zlatá přilba 2009 , Matěj Kůs

Jak vysoko je ve vašem žebříčku semifinále evropského šampionátu?
Plochá dráha je specifická v tom, že během roku odjedeme až sedmdesát závodů, kolikrát máme tři týdně. Ale závody mistrovství světa a Evropy mají samozřejmě prioritu, takže na mém žebříčku osobních hodnot je liberecký závod hodně vysoko.

Co říkáte konkurenci?
Semifinálový závod jsem si vybíral ze čtyř míst po Evropě a nakonec jsem zvolil Liberec, protože mi to sedělo časově a navíc je to doma. Na zdejší dráze jsem sice dlouho nejel, ale vždycky se mi na ní dost dařilo. Není velká a je hodně anglická, což by mi mohlo hodně pomoct. Ale když jsem viděl nabitou startovní listinu, tak mi bylo jasné, že to bude hodně těžké. Ze šestnácti závodníků jich může až čtrnáct bojovat o čtyři postupová místa. Takoví závodníci se v Liberci znovu dlouho nesejdou.

Takže jak vidíte své šance na postup?
Na tuhle otázku radši nikdy neodpovídám. Jsem totiž takový člověk, že když se špatně vyspím, jsem schopen prohrát s kýmkoliv. A když naopak dobře, můžu kohokoli porazit. Je ale fakt, že v poslední době jsem přece jen výkonnost stabilizoval, takže už to není nahoru-dolů jako dřív.

V Liberci měla startovat česká jednička Václav Milík, ale kvůli zlomenině zápěstí nebude. Berete to tak, že vám ubyl silný soupeř?
To vůbec ne: jeden ubyl, další zase přibyl. Utrpěl, dá se říct, minimální zranění, ale bohužel v tu nejhorší možnou dobu, takže zmešká nominace na mistrovství světa i Evropy. Ale celkově jezdí výborně a pořád se do seriálů může dostat přes divokou kartu.

Co bude pro váš úspěch v Liberci nejdůležitější?
Všechno závisí hlavně na těžké práci, která vůbec není vidět. Na ploché dráze je zajímavé, že vlastní závody jsou vlastně to nejlehčí. To nejtěžší se neděje na stadionu, ale je za tím spousta cestování, hodin strávených v garáži, neustálých investic a přemýšlení. Půjdu do závodu naplno, výsledek je pro mě důležitý, ale chci hlavně odevzdat na dráze sto procent. Když se mi to povede, budu spokojený.







Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze