Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Páté místo beru, kývl po Rallye Monte Carlo český pilot Kopecký

Jan Kopecký s fabií | foto: Reuters

23 2010
Monte Carlo (Od zvláštního zpravodaje MF DNES) - Pneumatiková ruleta. Tak zní jedna z přezdívek, která doprovází automobilovou soutěž Rallye Monte Carlo. Odkazuje na to, že výběr správných pneumatik do proměnlivého počasí může být stejně nevyzpytatelný jako štěstí ve slavném monackém kasinu.

Zvolit hladký vzorek, přechodné pneumatiky nebo gumy s hřeby, to je téměř hamletovská otázka. Při letošním 78. ročníku se o tom přesvědčil český pilot Jan Kopecký. Většinou si vybral horší variantu. V cíli byl přesto spokojený.

Tovární pilot Škody zahájil sezonu v šampionátu Intercontinental Rally Challenge (IRC) zahájil pátým místem. "Po problémech, které jsme měli, je páté místo víc než dobré," uvedl Kopecký, který jel ve Škodě Fabii S2000 s navigátorem Petrem Starým.

Pro úspěch v Monte Carlu jsou správné pneumatiky nezbytné. Riskovali jste při výběru hodně?
Letos nám volba nevycházela, vůbec jsme se netrefovali. Spíš jsme sázeli na jistotu, která byla mnoha případech příliš pomalá. Až v závěru jsme zariskovali a vyšlo to.

Škoda dobyla Monte Carlo

Na cílové rampě Rallye Monte Carlo to vypadala spíš jako v českém mistrovství než na nejslavnější automobilové soutěži na světě. V nejlepší devítce bylo pět vozů Škoda Fabia S2000 - tři tovární a dva soukromé. Za vítězným Mikkem Hirvonenen z Fordu dojel druhý Fin Juho Hännninen, třetí byl Francouz Nicolas Vouilloz, pátý Jan Kopecký, šestý Brit Guy Wilks a devátý Jaroslav Orsák.
"V naší víc jak stoleté tradici jsme tady pódia nikdy nedosáhli. Zároveň je to výzva do budoucnosti. Chybí nám první místo, chtěli bychom se o něj v budoucnu pokusit," naznačil šéf továrního týmu Škoda Motorsport Michal Hrabánek. Radost měl nejen z výsledků továrního tria, ale i ze soukromníků Wilkse s Orsákem. "Jen jsme potvrdili to, co jsme slíbili na začátku. Zákaznická auta se neliší od továrních. Výsledky potvrzují, že jsou dobrá, výkonná a spolehlivá."

Podle čeho jste se rozhodoval?
Vždycky potřebuješ mít perfektní informace o trati a musíš co nejlépe odhadnout počasí. V kopcích je složité určit teplotu, protože většinou začne mrznout. Pak se musíš rozhodnout, jestli riskovat, nebo vsadít na jistotu.

Nevhodnými pneumatikami jste nějaký čas ztratil, ale větší vliv na celkový výsledek měly dva defekty, které jste udělal v prvních dvou etapách. Co se stalo?
V prvním případě jsme jeli víc do kraje a ťukli do kamene, o kterém jsme nevěděli. Ve druhém jsme nic netušili, najednou bylo kolo prázdné. To je rallye. V loňské sezoně jsme neudělali ani jeden defekt, tak doufám, že jsme si v Monte vyžrali loňský i letošní rok.

První defekt vás zastavil už po pár kilometrech úvodního testu. Měnili jste kolo a prakticky ztratili šanci na vítězství. Bylo těžké se pak soustředit na zbytek rallye?
Nebylo. Když se tady člověk přestane koncentrovat, tak s autem někde praští. Proto jsme se soustředili od začátku do konce. Navíc podobnou situaci jsme zažili už loni (Kopecký v první zkoušce výrazně ztratil kvůli závadě posilovače řízení - pozn. aut.). Nemá smysl myslet na to, co se stalo. Ztrátu nejde vymazat. Musíš začít od začátku

Nenapadlo vás v tu chvíli, že Rallye Monte Carlo je pro vás prokleté?
To ne. Loni byla na vině technika, letos jsme chybu udělali my.

Po defektu jste se propadl do hloubi výsledkové listiny. Věřil jste, že postoupíte až na páté místo?
Dělal jsem, co jsem mohl. V rámci možností jsem jel tak, abych s autem nepraštil. Vedle volby pneumatik bývá dalším specifikem soutěže sníh, který na trať naházejí diváci.

S tím jste problém neměl?
Měl, ale ustál jsem to. Od předjezdců jsem měl podchycené, kde jsou diváci, jak se chovají. Na 90 procent se nám to podařilo odhadnout.

Soutěž začala v úterý prologem a skončila v noci z pátku na sobotu. Nebyla až příliš dlouhá?
Mně to nevadilo. Máme trenéra Járu Jiříka, který nám v přípravě dává do těla. Ani noční konec mi nevadil, necítím se unavený. Po dojetí do cíle jsme se dokonce bavili o tom, že bychom si mohli zaběhat (úsměv).

Na stupních vítězů jsou dvě škodovky, ale vy tam chybíte. Mrzí vás to hodně?
Nemrzí, můžeme si za to sami. Prorazili jsme kolo jednou, podruhé, s tím se nedá nic dělat. Spíš mě těší, že v první desítce bylo pět škodovek. Je to v historii Rallye Monte Carlo ojedinělý výsledek.

V úvodním podniku sezony jste bodoval, zatímco úřadující mistr IRC Meeke vyšel kvůli havárii neprázdno. To je dobrý vstup do sezony, ne?
O titul nebudeme bojovat jen my. Zapojí se do něj víc závodníků. Nyní vás čeká dvojzávod v Brazílii a Argentině.

Co od něj očekáváte?
Bude to nová zkušenosti. Nikdy jsem tam nezávodil, moc se těším.







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze