"Šel jsem na start až v půl osmé večer. To jsem ještě nezažil a jak se start oddaloval, nevěděl jsem, co mám dělat, abych si ukrátil chvíli," vypravoval pětadvacetiletý závodník, který do hradecké stáje PSK Whirlpool Author přišel letos v zimě a hned v první sezoně pro tým vybojoval časovkářský mistrovský titul.
To bylo čekání tak dlouhé?
Hodně dlouhé. Závod byl odstartován v pět odpoledne, to už jsem byl hodně nervózní. Jenomže se startovalo ve třech vlnách a já šel skoro poslední.
Ale nakonec to na výsledku nebylo znát a vyhrál jste.
Nebylo, ale kdyby se trochu zatáhlo, tak jsme snad dojeli za tmy. Skončit závod v půl deváté večer, to v cyklistice není běžné.
Výsledek v cíli vám ale všechno vynahradil, jak si ho považujete?
Jednoznačně jako nejlepší v kariéře. Jak také jinak, když je to můj první titul mistra republiky.
Hradecká stáj vás na závod speciálně připravovala, prý jste byl jejím tajným trumfem?
Už od jara jsme trénink a přípravu s trenérem Fialou směrovali právě k této časovce. Hodně nám v tom pomohl také sportovní manažer René Andrle, jeho rady jako ještě nedávno výborného časovkáře byly výborné.
Jak se stalo, že se z dlouholetého bikera stal mistr republiky v silniční časovce?
Silnici jsem v posledních sezonách zkoušel stále více a po loňské Vysočině, kde jsem byl celkově třetí a zajel dobře i časovku, se o mne začal zajímat hradecký tým.
Bylo těžké opustit horská kola a jít na silnici?
Ani bych neřekl. Biky mám sice rád, ale silnice je pro mě stále královskou disciplínou celé cyklistiky. I proto jsem ji chtěl vyzkoušet.
S jakou taktikou jste šel na start mistrovské časovky v Šumperku?
Hlavně nepřehnat začátek, proto jsem začal rozvážně.
Ale po prvních devíti kilometrech jste vedl před druhým v pořadí o dvanáct vteřin a Jan Bárta, váš největší soupeř, který dojel nakonec druhý, na vás ztrácel téměř půl minuty.
To bylo proto, že se mi podařilo dobře vyjet první kopec.
Než jste ale dojel do cíle prvního okruhu, už jste za Bártou o několik vteřin zaostával. Proč?
Protože se tam dost sjíždělo a já jsem nechtěl riskovat pád, případně defekt. Navíc jsem se chtěl vydýchat a připravit se na druhý okruh, abych mohl zrychlit.
V něm jste šel opět do čela a vedení, i když těsné, jste si udržel až do cíle. Kdy jste začal věřit, že o něj a o mistrovský titul nepřijdete?
Když jsem vyjel ve druhém kole na kopec a měl jsem náskok přes deset vteřin. Věřil jsem, že ve sjezdu a v následné rovině do cíle ho udržím. Podařilo se to, i když konec byl hodně na krev.
Letošní mistrovská časovka byla svým profilem hodně náročná, to vám zřejmě vyhovovalo.
Přesně tak, mám rád těžké tratě, kde se jezdí nahoru dolů, což je možná i tím, že jsem jezdil horská kola, kde je to podobné. Navíc rovinaté časovky jsou hodně o technice šlapání, o švihu, tady o fyzičce, což mi vyhovuje.
Říkal jste, že jste dojížděl na krev, nebude únava z časovky znát v nedělním závodě jednotlivců?
To ne, sice závod byl hodně náročně, ale trval jen hodinu, z toho se rychle dostanu.
Jaké ambice budete mít v nedělním závodě?
To nechám na vedení týmu, každopádně pojedeme tak, aby někdo z nás titul získal a abychom prodloužili sérii, kterou Whirlpool z minulých let drží.
Mistr republiky v časovce v minulosti často jezdil na mistrovství světa, jak to bude s vámi?
Netuším. Bude asi záležet, co udělá Franta Raboň, který je výborný časovkář, ale v Šumperku nestartoval. A já vlastně ani nevím, kolik míst má Česko vyjeto, takže podobnými úvahami se zatím nezabývám.