Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NBA a americké tabu: reklamy na dresech budou, ale za jakou cenu?

Zatím jsou i dresy Philadelphia 76ers čisté. Na smínku se raduje Richaun Holmes. | foto: AP

10 2016
Basketbalová NBA prolomila téměř před pěti měsíci tabu velkých zámořských profisoutěží, když povolila týmům od sezony 2017/18 drobné reklamy na dresech. Za pět měsíců se však pouze jeden tým odhodlal uzavřít smlouvu s partnerem o reklamě na dresu a to v současné době jeden z nejhorších týmů ligy Philadelphia 76ers.

Proč neuzavřely i další týmy smlouvy se sponzory? Rozhodně nejde o nedostatek zájmu ze strany firem, těch by bylo dost. Ale je tu přece jen pár překážek.

Jedním z největších faktorů je tržní hodnota. Pro hodnotu reklamy na dresech není v americkém profesionálním sportu určený žádný precedent, proto se týmy bojí toho, aby neuzavřely moc nízký kontrakt, a oproti zbytku ligy prodělají. Týmy tak vyčkávají a doufají, že poptávka vystřelí smlouvy nahoru a bude to další důležitý zdroj příjmů klubu.

Smlouva, kterou uzavřeli Sixers se zprostředkovatelem prodeje vstupenek StubHub, má hodnotu patnáct milionů dolarů a platí na tři roky.

Je však jasné, že částky budou vyšší v případě atraktivnějších týmů. Například Golden State Warriors prý za logo šest na šest centimetrů budou chtít až 65 milionů, šampioni z Clevelandu by rádi dostali okolo 50 milionů, ale třeba Brooklyn prý „jen“ 25 milionů.

Informací o částkách není mnoho, protože celky soupeří mezi sebou o stejné firmy a nechtějí dávat jiným týmům výhodu.

Dalším problémem je výběr firem, které mohu o sponzoringu s kluby jednat. Podle smlouvy s NBA nepřichází v úvahu společnosti spojené s prodejem alkoholu ani s hazardem. Navíc nesmí sponzor na dresu patřit ani k médiím a nesmí být konkurenční firmou pro generální partnery NBA, jako jsou výrobce sportovního vybavení Spalding nebo hodinářství Tissot.

Mezi hráče bude podle smlouvy rozděleno 50 procent každé smlouvy se sponzorem, takže se o svůj podíl nemusí bát. Problém však nastává v tom, že spousta hráčů má své individuální smlouvy s různými partnery. Týmy totiž nechtějí, aby jejich nejlepší hráč měl problém se svým osobním kontraktem a týmovou smlouvou, protože dvě společnosti proti sobě soupeří.

Některé týmy proto již prý vyjednávají s partnery svých top hráčů a rádi by kontrakt rozšířily rovnou na celý tým.

SESTRY V AKCI. Nneka Ogwumikeová (vpravo) z Los Angeles a Chiney Ogwumikeová z Connecticutu na sebe narážejí v WNBA.
SESTRY V AKCI. Nneka Ogwumikeová (vlevo) z Los Angeles a Chiney Ogwumikeová z Connecticutu na sebe narážejí v WNBA.

Pravými průkopnicemi amerického profisportu jsou hráčky WNBA, které nosí velkou reklamu na dresech již několik sezon.

Další změnou, která NBA ohledně dresů čeká, je jejich výrobce. Po deseti letech se po letošní sezoně hráči rozloučí s Adidasem a bude se hrát v dresech Nike. Americká společnost už informovala kluby, že pokud chtějí mít připravené dresy na novou sezonu i s logem sponzora, musí nahlásit jméno partnera do ledna příštího roku.

Na první pohled se mohlo tedy zdát, že týmy ohledně sponzoringu promeškaly ideální příležitost na podepsání smlouvy, ale po tomhle rozboru je jasné, že jsou první podpisy otázkou času a další budou brzy následovat.

Autor:





adidas To. Intenseadidas To. Intense

Porovnejte ceny, pročtěte recenze a objednejte přímo u nás.

www.Heureka.cz



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze