Na Rallye Dakar se dá usnout i za řídítky motocyklu, píše Ivo Kaštan

  12:05
Při neměřených přejezdech na Rallye Dakar ženete drahou závodní techniku po asfaltu nebo rozbitých cestách. Pro někoho to jsou zbytečné kilometry, někdo si odpočinek užívá. Jak se však ukázalo při nehodě kamionu Aleše Lopraise, i při nich je třeba zůstat ve střehu.

I rovná cesta při spojovačce může skrývat různé nástrahy. | foto: bonverdakarteam.cz

Já jsem patřil k těm, co si přejezdy v rámci možností užívali. Když si ale představíte, že jsou čtyři, pět ráno, teplota kolem nuly, fouká vítr a před vámi tři sta kilometrů po kdovíjaké silnici, může vám to rychle pokazit náladu. Čeká vás plno děr, domácí zvířata ležící na asfaltu, neosvětlená auta domorodců...

Přejezd neboli spojovačka

Účastníky Rallye Dakar čeká rok co rok bezmála deset tisíc kilometrů. Párkrát to bylo přes dvanáct tisíc, ale historie pamatuje i několik ročníku kolem 7 500, možná o to tvrdších kilometrů. Z této pro běžného motoristu třeba i roční porce kilometrů však velkou část tvoří právě přejezdy.

Poměr mezi rychlostními zkouškami, takzvanými speciály, a spojovačkami se rok od roku liší. Poprvé v roce 1979 měřil Dakar 8 500 kilometrů, závodilo se na 3 169, ale pouze v osmi etapách!

Jak by ne, vždyť hned ta druhá z Alžíru do Tamanrassetu měla 2 370 kilometrů, z toho jen 270 ostrých. Při mém prvním startu 1996 nás čekalo 7 579 km, ale dlouhých 6 179 km speciálů. V posledních letech tvoří spojovací úseky zhruba polovinu celkové vzdálenosti. Letos to je 8 333 kilometrů a spojovaček jsou téměř rovné čtyři tisíce.

Pravda, tak drsná Jižní Amerika ve srovnání s Afrikou už není, ale ranní starty, nebo naopak porce kilometrů po dojezdu speciálu, kdy vám nejprve pere do očí zapadající slunce a pak se prudce ochladí, to platí pořád. To jsou momenty, kdy marně hledáte důvod, proč tady jste.

Tělo je rozbité a v hlavě vám hučí po celodenní nepředstavitelné dřině. Máte hlad, žízeň a ze všeho nejvíc se vám chce spát, strašně spát. Čas je ale nepřítel, i spojovačka má svůj časový limit a vy musíte stůj co stůj dál.

Motorkáři se protahují, i na silnici stojí ve stupačkách, zpívají, hulákají sami na sebe. Posádky aut se mohou vystřídat, ale navigátor musí navigovat i na přejezdu, jsou tu křižovatky, rychlostní omezení a sami víte, že dělat spolujezdce na dlouhé trase je mnohdy únavnější než řídit. Proto je střídání spíš výjimkou, případně nutností, když má pilot třeba zdravotní potíže.

V kabinách kamionů už je tato možnost snazší a dokonce dost obvyklá. Pilotovat závodní kamion je hodně perná práce. I přes různé posilovače ovládáte a myslíte na obrovskou valící se hmotu, volant vyžaduje hodně točení, ne jako auto, kde je mezi pravým a levým rejdem tak jedna otáčka, spojka má dlouhý krok a rychlostních stupňů je nepočítaně. K tomu nárazy, kabina létá nahoru dolů, vedro, hluk. A to jste ještě nezapadli do písku, nebo neměnili metrákové kolo.

Ranní přejezdy jsou pro kamiony relativně pohodové. Zatímco motorkáři už jsou dávno na cestě, oni se řadí u výjezdu z bivaku do řady zpravidla zamíchány mezi auta někdy kolem desáté až třinácté hodiny. Dostanou jízdní výkaz a itinerář je vede určený počet kilometrů na start rychlostní zkoušky, žádný výlet to ale není.

Kdo je Ivo Kaštan

Ivo Kaštan

Bývalý úspěšný závodník, který kouzlo dálkových rallye objevil po 15 letech závodění v motokrosu, enduru, kartingu a formuli 1600 při Master rallye Paříž - Peking 95.
Poprvé startoval na Dakaru v roce 1996. Ze zmoklé rampy sjížděl v Granadě jako amatér amatérů, s batohem na zádech, na obstarožní Suzuki DR 350.
Celkem si připsal 9 účastí. Nejvíce se mu dařilo v roce 2006, kdy obsadil 2. místo ve třídě Maratón 450 ccm, druhý byl i ve třídě jezdců bez asistence a získal 30. příčku v celkovém pořadí.

Nejprve davy diváků, hustý provoz, omezení rychlosti hlídané GPS a samozřejmě časový limit. Spojovací část, neutralizace, mnohdy i stovky kilometrů v průběhu rychlostní zkoušky nejsou neobvyklé.

Využívá se zejména v případě, když organizátoři chtějí posunout závodní pole o kus dál třeba k dunám a je zbytečné, aby se závodilo na 100 kilometrů dlouhé rovné cestě. Nebo naopak tím urychlí průběh etapy, která by se mezi dvěma etapovými městy jinak nestihla.

Ranní přejezd není pravidlem, může se startovat kousek od bivaku, ale o to delší potom bývá spojovačka od cíle speciálu do bivaku. Ta je ve většině případů zvolena tak, aby kopírovala trasu pro doprovodná vozidla. Větší týmy pošlou část asistencí rovnou do bivaku, ale některé zůstanou čekat na své posádky na začátku přejezdu, protože zde mohou legálně pomoci s opravami závodních vozidel, která utrpěla újmu ve speciálu a přejezd by už nemusela zvládnout.

Kromě top týmů, které mají palivo v sudech přímo v bivaku, musí ostatní po cestě ještě natankovat na příští den a speciálně pro kamiony je tato procedura i na několik hodin, proto i ti nejrychlejší se do bivaku dostanou hodně pozdě a velká část po půlnoci.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Program MS v hokeji 2024: Češi začnou s Finy, na závěr skupiny vyzvou Kanadu

29. května 2023  10:42,  aktualizováno  9.5 13:25

Česká hokejová reprezentace zná složení základní skupiny a herní plán pro nadcházející mistrovství...

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zazářil v pravou chvíli. Pastrňák vystřelil Bostonu v prodloužení postup

5. května 2024  5:27,  aktualizováno  7:04

Hokejisté Bostonu po dvou porážkách zvládli rozhodující sedmý zápas úvodního kola play off NHL...

Čtyři čeští badmintonisté se oficiálně kvalifikovali na olympiádu do Paříže

10. května 2024  14:11,  aktualizováno  14:42

Badmintonisté Jan Louda, Tereza Švábíková a deblisté Adam Mendrek s Ondřejem Králem se oficiálně...

Oslava narozenin bez výhry. Siniaková vypadla v Římě s Mertensovou

10. května 2024  13:05,  aktualizováno  14:32

Tenistka Kateřina Siniaková v den 28. narozenin nepostoupila do třetího kola antukového turnaje v...

Gól ze hry jako vzácnost, rozhodnou derby standardky? Slavia se chce poučit

10. května 2024  14:29

Málokdo si vybaví, že gól přímo ze hry padl v ligovém derby naposledy loni v květnu po hlavičce...

Everton po záchraně v anglické lize stáhl odvolání proti odečtu dvou bodů

10. května 2024  14:27

Everton stáhl odvolání proti odečtu dvou bodů za porušení finančních pravidel anglické fotbalové...

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...