Pokud někdy byl nějaký Čech ve formuli 1 uznávaný, pokud měl nějaký Čech někdy v nejprestižnějším motoristickém seriálu otevřené dvěře do každého motorhomu, je to právě Pavel Turek.
Pavel Turek odpovídá ZDE |
Na konci devadesátých let a na začátku dalšího desetiletí byl zástupcem hlavního sponzora týmu McLaren ve formuli.
Jako jeden z hlavních manažerů jednoho ze dvou největších týmů se přátelil s piloty, chodil na kafe se šéfy týmů a sledoval práci inženýrů z bezprostřední blízkosti.
Hýřil nápady, jak zpropagovat svůj tým, své jezdce a celou formuli 1. "Pavel byl šílený, pořád mě strašil tím, že mě chce poslat do vesmíru," směje se dnes David Coulthard. Díky Turkovi si ale mohl vyzkoušet stav beztíže nebo jezdil s formulí 1 za polárním kruhem. Pavel Turek stál i za myšlenkou dvousedadlové F1, ve které špičkoví piloti vozili na okruhu celebrity, ale i jiné zájemce. Tuto atrakci později po vzoru McLarenu převzaly další týmy.
Pavel TurekNarozen roku 1971 Vystudoval fakultu mezinárodních vztahů na VŠE v Praze K motorismu se dostal v roce 1993, kdy se objevoval na motokrosových závodech, pozdějí začal spolupracovat s Automotodromem Brno. Díky znalosti několika světových jazyků začal pracovat pro výrobce cigaret WEST. Jako šéf sponzorského projektu WESTU se v roce 1996 dostal k týmu McLaren. Od roku 2003 měl podepsanou manažerskou smlouvu přímo s týmem F1 McLaren. V roce 2006 založil vlastní manažerskou firmu a jedním z jeho prvních projektů byla spolupráce s TV Nova a příprava komplexního zpravodajství z Velkých cen F1. |
Jenže tabáková reklama začala postupně mizet ze světa a bylo jen otázkou času, kdy odejde i z formule 1. V roce 2005 byl konec a Turek se vrhl na sportovní marketing. Spolu s Davidem Coulthardem a motocyklovou legendou Mickem Doohanem založil manažerskou firmu a rozhodl se zprostředkovat českému divákovi kvalitnější zážitek při sledování špičkového motorismu.
Jako spolukomentátor a reportér se stal známou tváří obrazovky. Jeho názory na formuli 1 začaly mít váhu. Poslední roky je vidět zejména s mikrofonem v ruce, i když sám se za novináře nikdy nepovažoval.
"Jsem člověk, který se profesionálně zabývá sportovním marketingem. Jsem člověk, který strávil určitou dobu v prostředí formule 1, MotoGP a šampionátu v rallye. Spolukomentování je jen jednou z mých činností. Ani vlastně nejsem spolukomentátor, to není moje pozice. Sedím tam, abych přinášel postřehy. Spíš bych svoji roli popsal jako odborný poradce," řekl v rozhovoru pro časopis F1 Racing.
Stejně jako je oceňována jeho odbornost, bývá kritizován za příliš časté používání anglických výrazů v přenosech z formule 1. To je ale právě daní za to, že se ke sportu dostal tak blízko.
"Používám spoustu anglických výrazů a je to tím, že jsem hodně let vyrůstal v anglicky mluvícím prostředí a všechno o formuli 1 jsem se dozvěděl anglicky. To mě ale neomlouvá, jsem už pár let zpátky a snažím se nový slovník stále budovat. Rozhodně nejsem z těch, kteří jsou dva roky v cizině a začne jim dělat problémy výslovnost a dokonce mění přízvuk. Já nikdy nechtěl vypadat jako cizinec."