Muž, který dokázal zkrotit Ferrari

  20:58
Maranello - Zatímco automobilka Fiat se potýká s vážnými potížemi, její dceřiná značka Ferrari jde od úspěchu k úspěchu. Může za to Luca Cordero Montezomolo, jenž drží v rukou otěže rudých plnokrevníků z Maranella. V době, kdy se většina firem potýká s nezdary, by si mohl úspěšný ředitel lebedit ve své funkci a nikdo by mu to nevyčítal. Není to však případ ředitele automobilky Ferrari Luca Cordero di Montezemoly. Není to tak dávno, kdy vážně uvažoval o odchodu. Triumfy Ferrari ve formuli 1 po 21 letech závodnických neúspěchů udělaly z Montezemola v podstatě národního hrdinu.

Pravicový mediální magnát Silvio Berlusconi jej týden před svým vítězstvím v loňských všeobecných volbách dokonce zkoušel (neúspěšně) získat do své budoucí vlády.

Montezomolo se stal hrdinou i v rámci společnosti Fiat, která kontroluje Ferrari prostřednictvím svého devadesátiprocentního podílu. Ferrari totiž nedávno oznámilo rekordní zisky a jeho celoroční obrat poprvé přesáhl hranici jedné miliardy eur (881milionů dolarů). To z této uctívané společnosti dělá jedno z mála světlých míst ve Fiatu, který se nyní přiliš velkými úspěchy chlubit nemůže. Fiat nyní dokonce uvažuje o uvedení akcií Ferrari na burzu, a to jako součást své strategie snižování dluhů.

Úspěch, uctívání a závist

Ale ruku v ruce s úspěchem jde stres a pochybnosti, tvrdí Montezemolo. Šermuje svou červenou tužkou Ferrari, občas se zahledí do akvária s tropickými rybkami ve své elegantní kanceláři a vypráví, jak byl loňský rok naplněn pochybnostmi. "Když už jste vyhráli vše, riskováním můžete jenom ztratit," říká a dodává, že Enzo Ferrari (zesnulý zakladatel firmy) mu kdysi řekl velkou životní pravdu: "Všude, obzvláště v Itálii, vám lidé odpustí všechno kromě úspěchu."

Montezomolo na toto poučení nezapomněl. "Snažím se proto pracovat ze všech sil, se zaujetím. Ale občas se cítím unavený," uznává. Pochyby, zda zůstat ve vedení Ferrari, tomuto čtyřiapadesátliletému muži dlouho nevydržely.

Rodinný patriarcha Fiatu Giovanni Agnelli, se kterým je vždy v blízkém kontaktu, ho nemusel dlouho přesvědčovat, aby zůstal. Ale jak říká, ještě přesvědčivější byl dopis od čtyř set z jeho dvou tisíc zaměstnanců. Psaní přišlo den poté, co mu pan Berlusconi nabídl křeslo ministra průmyslu ve své vládě. Zaměstnanci na něj naléhali, ať Ferrari neopouští. "Byl to nejlepší den mé kariéry," vzpomíná.

Básně pro zaměstnance

Samorost Montezemolo je především týmovým hráčem. Tajemství jeho úspěchu tkví z velké míry v jeho schopnosti vypěstovat hlubokou oddanost zaměstnanců k firmě - a to jak na závodním okruhu, tak ve výrobě. Loajalitu k firmě vyznává i Michael Schumacher, šampion F1 a jeden z nejlépe placených profesionálních sportovců světa. Podle smlouvy bude závodit ještě tři sezony s Ferrari Scuderia.

Každý nový zaměstanec u Ferrari obdrží od ředitele báseň vytištěnou na kartičce se známým logem koně Ferrari. "Skutečným tajemstvím úspěchu je nadšení," začíná. "Nadšení je silou, která pozvedne vaše naděje ke hvězdám. Nadšení je jiskrou ve vašich očích, je švihem ve vaší chůzi, je ve vašem stisku ruky…" pokračuje. "Nadšení je klíčem k pokroku. S ním přichází výsledky. Bez něj zůstávají jen výmluvy," uzavírá.

Montezemolo se nebojí, že by to mohlo znít kýčovitě. Ale nadšení je jenom počátečním bodem jeho manažerského receptu. "Může se to považovat za opakování starých známých věcí, ale v pozadí každé úspěšné společnosti existují tři klíčové prvky: zaměstnanci, výrobek a klienti," vysvětluje.

Od svého nástupu v roce 1993 Montezemolo úplně obnovil řadu sportovních aut Ferrari. "Vynaložili jsme velké úsilí, abychom do aut dostali technologie z formule 1. Jako první jsme například představili rychlostní skříně z F1 v autech určených na prodej; použili jsme aerodynamické řešení z F1."

Zájem o Ferrari silně roste

"Ve Spojených státech je čekací lhůta na ferrari dva a půl roku. Navzdory zpomalenému hospodářství a údálostem 11. září jsme tam loni prodali rekordních 1200 aut," říká Montezemolo. Pro srovnání: v roce 1993 prodala firma na celém světě 2366 aut. V loňském roce už to bylo 4256 vozů. Montezemolo přitom omezoval prodej na 4200 až 4300 aut ročně, kvůli exkluzivity značky. Sám připouští, že by se mohlo prodávat mnohem více.

Před pěti lety navíc firma koupila značku Maserati, takže současně probíhají i snahy o oživení další legendy. "Prostě jsme na půl roku zastavili výrobní linku, pak znovu rozběhli výrobu nových modelů." Sázka do loterie se vyplatila. Maserati loni prodalo 1767 aut, ve srovnání se skromnými 626 v roce 1998. Montezemolo předpokládá, že se letos prodá 3500 vozů a prodej bude růst až do plánovaných šesti tisíc ročně od roku 2004.

Příroda ve výrobní hale

Součástí manažerského plánu je navíc důraz na lidský faktor. Montezemolo říká, že letošní rok je zaměřen na plán utvořit z Ferrari "světovou jedničku z hlediska pracovního prostředí". Veškerá výroba od motorů po kožené interiéry aut se odehrává přímo v čisté továrně ve městě Maranello. "Letos v létě ukážeme, že jako výrobce aut jsme nejvyspělejší z hlediska ekologie, inovace a pracovního prostředí. Poslední tři roky jsme drželi krok se špičkou, což je Volvo, Porsche a Toyota," říká Montezemolo.

Právě byla dostavena výrobní hala na motory za 70 milionů eur. Rozlehlé a vzdušné prostory v ní sdílejí nejnovější roboti a stroje se zelenými trávníky, olivovníky a citronovníky. "Někteří lidé se mě ptali, co jsem to proboha vymyslel, zasadit stromky uvnitř továrny. Ale já jsem odpovídal, že svět uvnitř tovární haly by měl být stejný jako venku: světlý a zelený," říká Montezemolo. Továrna se bude rozšiřovat o lakovnu za 45 milionů eur.

Montezemolo se zaměřuje i na vzdálenější budoucnost. Kromě prodeje aut a závodů F1 uvažuje o rozšíření záběru. Ferrari totiž patří mezi deset nejpopulárnějších značek na světě a má miliony fanoušků. Firma proto prodává licence, které umožňují používat její jméno na celé škále výrobků, od hodinek a oblečení po počítačové hry a tužky. "Jen za tento rok tím úplně lehce vyděláme 18 milionů eur," říká Montezemolo.

Vše nasvědčuje tomu, že přes své občasné pochyby je Motezemolo doslova připoután k sedadlu, z něhož řídí Ferrari. A ačkoliv to nikdy nepřizná, pokračování úspěchů na okruzích formule 1 je až jednou z jeho posledních starostí. Montezemolo totiž především prodává italský životní styl, a to v jeho špičkové verzi. I kdyby nastaly potíže v závodech, budou to stále nejpopulárnější auta na okruzích.
"Za vším je image. Právě on je tím, co prodávám," říká. A mnoho lidí říká, že největším Montezomolovým úspěchem bylo právě to, že dokázal prodat image Ferrari i v těžkých dobách.

Spidery Ferrari 333 SP italské stáje BMS Scuderia Italia při závodě FIA sportovníchh vozů předloni v Brně. První speciál patří Lilian Brynerové a Enzo Calderarimu.

Autor:

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Anglie - Brazílie, Francie - Německo. Kde zdarma sledovat sobotní fotbalové šlágry?

21. dubna 2024

Víkend je ve znamení reprezentačního fotbalu a přináší řadu atraktivních zápasů. Po pátečním...

Rallye Šumava ukončila tragická nehoda, zemřela při ní spolujezdkyně

20. dubna 2024  17:16,  aktualizováno  20:59

Tragédie se odehrála při Rallye Šumava. Při sobotní rychlostní zkoušce havarovala nedaleko Strážova...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Třinec - Pardubice 2:6, série je srovnána. Domácí dostali lekce z přesilovek

21. dubna 2024  16:40,  aktualizováno  21:38

Do Pardubic se extraligové finále přesune za vyrovnaného stavu 2:2. Hokejisté Třince ve čtvrtém...

Slavia zakopla, Sparta vyhraje základní část. V elitní skupině bude i Boleslav

20. dubna 2024  14:20,  aktualizováno  21.4 20:05

I když doma dostali tři góly, sparťanští fotbalisté v sobotu odpoledne v divokém utkání s Baníkem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiorentina - Plzeň 2:0, pohárovou jízdu uťalo prodloužení, hosté hráli v deseti

18. dubna 2024  17:42,  aktualizováno  21:23

Plzeňští fotbalisté se rvali, bojovali do vyčerpání, ale mezi čtyři nejlepší kluby v Konferenční...

Embiid si podmanil New York, Lakers ztrácejí proti Denveru naději

26. dubna 2024  7:22,  aktualizováno  7:41

Aktualizujeme Hned tři týmy bojovaly ve čtvrtek o naději na druhé kolo play off basketbalové NBA. Philadelphia...

Musím se učit i na turnajích, líčí Menšík. Příští týden píše didaktické testy

26. dubna 2024  7:30

Madrid (Od naší zpravodajky) Nejprve vůbec nevěděl, jestli na prestižní turnaj do Madridu odcestuje. Chvíli si myslel, že kvůli...

Pomohl Čechům k respektu i olympiádě. Španělský stratég vyčte formu z tváře

26. dubna 2024

Přišel Česko učit úspěšné španělské badmintonové cestě. Brzy nato se stal koučem reprezentace. Po...

Carolina a Florida slaví v play off další výhry a jsou krok od postupu

26. dubna 2024  6:08,  aktualizováno  6:36

Ve čtvrtek nabídlo play off hokejové NHL jen dva duely. Carolina i díky asistenci Martina Nečase...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...