Nynější rozšiřování MS zahájila před šesti lety "misie" do malajského Sepangu.
Další v pořadí je země na pomezí Evropy a Asie. Turkům se povedlo to, oč na politickém poli zatím jen marně usilují - připojit se k elitní společnosti a vstoupit do Evropské unie.
Paradoxně právě to se stalo výhodou tureckých organizátorů, neboť od 1. srpna je na okruzích v zemích EU zakázána tabáková reklama. "Ty peníze se nedají nahradit," řekl šéf F1 Bernie Ecclestone, čímž naznačil i větší šance tratí mimo EU. Když se řekne exotika, nemusí to značit "chudé příbuzné".
Naopak. Dolary z prodeje ropy či silný státní zájem mohou zařídit luxus, o jakém se jiným pořadatelům může jen zdát. Závodiště v Bahrajnu stálo 150 milionů dolarů a má vzorové zázemí.
"Jako správný patriot jsem bránil Silverstone. Pak jsem ale přijel sem, rozhlédl se a napadlo mě, že u nás doma není opravdu všechno v pořádku," řekl loni Frank Williams agentuře Reuters.
Podobné hodnocení se dostalo i Číně, jejíž okruh v podobě znaku "šang" navrhl Němec Herman Tilke. Ten vymyslel i design tratí v Malajsii a Bahrajnu. "Ta trať je z jiného světa," nechal se unést Brit Jenson Button.
"Je dobře, že se tady jezdí, protože se díky tomu 'efjednička' stává opravdovým mistrovstvím světa," vítal expanzi šampion Michael Schumacher.
První GP na čínském území doprovázel bombastický ceremoniál, hodný olympiády, jenž si ale stejně jako závod vysloužil kritiku běžných obyvatel. "Nepotřebujeme to tady. Jezdím na kole a v tom se nic nezmění. Chtějí jenom naše peníze, už teď je tu příliš aut," rozčiloval se majitel kiosku. "Je to všechno cirkus, nemá to nic společného s našimi hodnotami," dodal jeho kolega.
Jiný názor na rozšiřování měl Ecclestone. "Ve srovnání s tímto jsou olympijské hry v Aténách ničím. Tady je budoucnost," prohlásil pyšně muž, pro něhož měl prý závod jen jednu pihu na kráse.
"Potřebujeme nějakého čínského jezdce," poznamenal. Již nyní jej může těšit, že do F1 pronikl pilot z miliardové Indie, která se stejně jako Rusko nebo některé arabské země může stát další cílem světa rychlých kol a peněz.
Zavedení mimoevropských nebo "exotických" GP do F1:
(v závorce celkový počet GP/závodů mimo Evropu)
1950 - USA (7/1)
1953 - Argentina (9/2)
1958 - Maroko (11/3)
1962 - Jižní Afrika (9/2)
1963 - Mexiko (10/3)
1967 - Kanada (11/4)
1973 - Brazílie (15/5)
1976 - Japonsko (16/6)
1985 - Austrálie (16/5)
1986 - Maďarsko (16/5)
1999 - Malajsie (16/5)
2004 - Bahrajn a Čína (18/8)
2005 - Turecko (19/8)
Mimoevropské okruhy zařazené do seriálu F1
(za názvem rok zavedení GP a počet ročníků)
ARGENTINA: Autodromo Oscar A. Galvez, Buenos Aires (1953/20)
AUSTRÁLIE: Adelaide Street Circuit, Adelaide (1985/11)
Albert Park GP Circuit, Melbourne (1996/10)
BAHRAJN: Bahrain International Circuit, Manáma (2004/2)
BRAZÍLIE: Autodromo Jose Pace, Interlagos/Sao Paulo (1973/23)
Jacarepagua, Rio de Janeiro (1978/10)
ČÍNA: Shanghai International Circuit, Šanghaj (2004/2)
JAPONSKO: Fuji International Speedway, Šizuoka (1976/2)
Suzuka International Racing, Suzuka (1987/19)
Tanaka International Circuit, Aida (1994/2)
JAR: East London Course, East London (1962/3)
Kyalami GP Circuit, Kyalami (1967/20)
KANADA: Mosport Park, Mosport (1967/8)
Mont-Tremblant, Mont-Tremblant (1968/2)
Circuit Gilles Villeneuve, Montreal (1978/27)
MALAJSIE: Sepang International Circuit, Kuala Lumpur (1999/7)
MAROKO: Ain Diáb, Casablanca (1958/1)
MEXIKO: Autodromo Hermanos Rodriguez, Mexico (1963/15)
USA: Indianapolis Motor Speedway, Indianapolis (1950/17)
Sebring International Raceway, Sebring (1959/1)
Riverside International Raceway, Riverside (1960/1)
Watkins Glen International, Watkins Glen (1961/20)
Long Beach US West, Long Beach (1976/8)
Caesars Palace, Las Vegas (1981/2)
Detroit Circuit, Detroit (1982/7)
Fair Park, Dallas (1984/1)
Phoenix Circuit, Phoenix (1989/3).