Možná ve formuli 1 za rok nebudu, řekl Fernando Alonso

  13:11
Klidně jednou mohl v počtu titulů dohnat legendárního Michaela Schumachera. Anebo být hvězdou jako Ayrton Senna či Alain Prost. Jenže Fernando Alonso se ve formuli 1 možná už nikdy potřetí mistrem světa nestane. Nebude to kvůli pomalému autu.

Fernando Alonso rozdává autogramy. | foto: Michal Šula, MF DNES

Ani jeho špatnou formou. Jen vzhledem k podivným pravidlům pro příští sezonu ze šampionátu prostě zmizí. "Dovedu si představit, že příští rok ve formuli 1 nebudu. A že v ní nebude žádný ze současných jezdců," řekl.

Závažná slova vyřkl pilot týmu ING Renault F1 včera v motolské nemocnici v Praze, kde navštívil dětskou onkologii. A těsně před svou "vizitou" poskytl MF DNES a iDNES. cz rozhovor.

Vážně byste dokázal svět F1 opustit? Jen proto, že by platila pravidla o omezeném rozpočtu, která se nelíbí týmům?
Určitě. Pro nás piloty je to obtížná situace, protože neznáme do detailů rozhovory mezi Mezinárodní automobilovou federací FIA a týmy, ale samozřejmě podporujeme stáje. FIA se rozhodla zavést rozpočtové stropy, jenže je příliš optimistická. To přece nejde během pár měsíců snížit náklady z 500 milionů liber na čtyřicet. To by nedokázala žádná firma. A pokud nedojde k řešení, F1 opustím.

A co byste dělal?
Jezdil. V nejlepších týmech a v nejsilnějších autech. A když to nebude ve formuli 1, tak to bude jiná série. Pro mě by nemělo smysl závodit v F1 za malé týmy, které nemají ta nejrychlejší auta. Pokud by ve formuli 1 skutečně byly jen malé týmy, byl by to pro ni konec. Uvidíme, jak celý spor dopadne. Rozhodne se tento pátek a já věřím, že do té doby najdeme nějaké řešení. (V pátek FIA vybere 13 týmů, které se zúčastní příštího ročníku. Současné týmy podmínily svůj start zrušením pravidla o omezeném rozpočtu.)

Fernando Alonso s malým obdivovatelem

Pojďme od politiky k vám. Před necelými 24 hodinami jste odjel Velkou cenu Turecka. Jak vám teď je?
Chcete to vědět přesně? Pak běžte do sauny a zkuste v ní hodinu a půl běžet. Vypotíte tak čtyři litry. Večer je vám hrozně, druhý den vás bolí tělo a do normálu se vrátíte tak za tři čtyři dny. Ale zvykl jsem si.

Mimochodem v Turecku opět vyhrál Jenson Button, který vede už o 26 bodů. Je už o titulu jasno?
Nevidím jiného vítěze. Muselo by se stát něco mimořádného.

On vyhrál šest ze sedmi letošních závodů, tak suverénní je jeho vůz BrawnGP. Co kdybyste ho řídil vy, měl byste letos už sedm triumfů?
Těžko říct. Ale samozřejmě hodně záleží na tom, jaké auto řídíte. Mít brawn, dost možná bych na stupních vítězů zase byl. Ale má ho on, a proto je teď nejlepší pilot.

Upřímně: Závidíte mu? Ne!
Já měl fantastické auto v roce 2005 a 2006, teď je čas pro něj. Ale já budu příští rok zpět. Tedy pokud budeme v F1.

Vzpomínáte na roky 2005 a 2006, kdy jste u Renaultu vyhrál dva tituly. Jenže skvělé auto jsteměl i později uMcLarenu, tehdy jste však narazil na souboj s týmovým kolegou Hamiltonem. Byla to z dnešního pohledu ztracená sezona?
Ten rok byl dobrý, naučil jsem se hodně věcí. Ale evidentně mezi námi nebyl ten nejlepší vztah, přesto jsem si užil boj o titul, který jsem ztratil až v posledním závodě a pouze o bod. Musím říct, že jsem se u McLarenu stal lepším jezdcem.

Fernando Alonso

Kdybyste měl jednu otázku na tehdejšího šéfa McLarenu Rona Dennise a on na ni musel odpovědět, na co byste se zeptal?
Na nic. Byla to smůla, že jsme nevyhráli titul. Zjevně jsme však mezi sebou neměli dobrý vztah. Ale respektuji ho, pro F1 toho udělal moc.

Myslíte, že vám často říkal něco jiného, než si myslel?
Ano, moje zkušenost byla taková. Právě kvůli tomu je složitou osobností. Vždyť všechny problémy, které McLaren v posledních dvou letech měl, vznikly právě proto, že neříkali stoprocentní pravdu. To byl jeden z důvodů, proč jsem odešel. Tohle nebyla má filozofie.

Pro mnohé odborníky i fanoušky jste pořád nejlepší pilot v současné formuli 1. V čem je vaše síla?
Vždycky se snažím být tak rychlý, jak jen to jde. Na každém povrchu, za každých podmínek. K tomu potřebujete talent, ale taky motivaci. A já ji mám. Nikdy se nevzdávám, vždy mám odhodlání. A měl jsem ho i loni, když se nám vůbec nedařilo. V tom jsem možná jiný, a proto jsem silný za všech okolností.

Mluvili jsme o sporu ohledně rozpočtových stropů, formuli 1 však letos rozdělila ještě jedna věc. Užitek vynálezu jménem KERS pro okamžité zvýšení výkonu. Co vy si o něm myslíte?
Nejsem jeho fanoušek. Byl přijat ve špatné době. Je tu ekonomická krize, nikdo ani pořádně neví, jak to funguje. Týmy kvůli němu vyhazují neskutečné peníze. Budoucnost v něm nevidím a je možné, že příští rok skončí v muzeu.

Představte si, že jste manažer a mohl byste si vybrat kteréhokoliv jezdce z historie. Po kom byste sáhl?
Nemůžete porovnávat jezdce. Tenhle rok je dobrým příkladem. Máte tu Hamiltona, světového šampiona z loňska, který je vzadu. Button byl loni jeden z posledních a letos vyhrává. Takže jak chcete rozeznat, který jezdec je nejlepší? Hodně totiž závisí na tom, co předvede vaše auto. A můj tým snů? Ayrton Senna a Michael Schumacher, se kterým jsem moc rád závodil.

Teď máte mezi jezdci přátele?
Ano. Můj nejlepší kamarád je Robert Kubica, protože ho znám už z motokár. A taky Giancarlo Fisichella, který byl můj týmový parťák během nejlepších dnů mé kariéry.

Popište nám, co se děje těsně předtím, než začne závod?
Nezdá se to, ale závodní den je dost přesně definovaný a skoro pořád stejný. Dopoledne mám několik setkání se sponzory, pak si dám oběd a po něm s ostatními piloty vyrazíme na okruh pozdravit fanoušky. Pak následuje mítink s inženýry, kde probereme taktiku na závod. Třeba ve kterém okruhu pojedu pro palivo, kdy budu měnit pneumatiky. Potom už nasadíte helmu a jdete na start. Zkrátka když se stanete pilotem formule 1, celý váš život najednou běží rychle. Ať už sedíte v autě nebo mimo ně.

Ale nelitujete, že?
Kdepak, je to ta nejlepší práce. Přesto má práce není jen ježdění, vždyť závody vám zaberou jen 17 neděl z roku. Účastním se zhruba 60 až 70 sponzorských akcí, dalších 40 dní strávím s inženýry v továrně. Hodně cestuju. Ale všechny aktivity, které dělám kvůli formuli, jsou dobré. A často si z nich odnesete velmi dobrý pocit. Jako dnes tady v Praze. Je skvělé strávit den s dětmi a podpořit je. Člověk by měl vidět starosti jiných – a navíc taková událost zasáhne vaše srdce.

Sport v roce 2024

4. - 26. 5. Cyklistické Giro d´Italia
10. - 26. 5. MS v hokeji, Praha a Ostrava
26. 5. - 8. 6. Tenisové Roland Garros, Paříž

  • Nejčtenější

Překvapení v nominaci. Z Rulíkova týmu pro MS vypadli Nosek, Vrána či Ticháček

5. května 2024  20:46,  aktualizováno  21:38

Dlouho očekávaný jmenný výčet zazněl. Trenér české hokejové reprezentace Radim Rulík představil...

Kaderka z krunýře nevyleze. Velké kluby mlčí, hráči zklamali, říká kritik

2. května 2024

Premium Policisté v rozsáhlém spise uvádějí, že když Ivo Kaderka začal tušit, že se na něj vyšetřovatelé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak si Pogačar protáhl nohy a ujížděl i sprinterům. Je to hovadina, soudí Raboň

7. května 2024  9:29

Málem vyhrál v sobotu hned úvodní klasikářskou etapu Gira. Pak v neděli ovládl první dojezd na...

Zazářil v pravou chvíli. Pastrňák vystřelil Bostonu v prodloužení postup

5. května 2024  5:27,  aktualizováno  7:04

Hokejisté Bostonu po dvou porážkách zvládli rozhodující sedmý zápas úvodního kola play off NHL...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tadeji, sundej to! Pogačar odvracel diskvalifikaci, Ganna prohnal zlaté parťáky

8. května 2024  7:46

Je vůbec možné, aby v průběhu etapy letošního cyklistického Gira nezaútočil Tadej Pogačar? Teprve...

Ego stranou a nezbláznit se! Jedničkou měl být Dostál, příprava zamotala hlavy

9. května 2024

Premium Specifika domácího šampionátu moc dobře zná. V roce 2015 se s nimi musel sám vypořádat. Sledovaný...

O2 arena, jak ji neuvidíte. Tady zařizují, abyste z hokeje poslali fotku

9. května 2024

Už v pátek vypukne v Praze a Ostravě boj o titul hokejového mistra světa. Pražská utkání hostí...

Trápení k prohře. Satoranský a Veselý s Barcelonou v Evropě končí

8. května 2024  23:41

Basketbalisté FC Barcelona si počtvrté za sebou Final Four Euroligy nezahrají. V rozhodujícím pátém...

Švédsko posílá do Ostravy 18 hráčů z NHL v čele s Hedmanem a Burakovským

8. května 2024  23:24

Osmnáct posil z NHL zařadil do pětadvacetičlenné nominace na mistrovství světa v Ostravě a v Praze...

Vyřešte nespavost svých dětí
Vyřešte nespavost svých dětí

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...