Třiadvacetiletý Vettel celý rok doplácel na technické závady monopostu Red Bullu a křečovité tahanice s týmovým kolegou Webberem, ale nakonec to dokázal. Stal se nejúspěšnějším jezdcem sezony 2010. Vyhrál pět Velkých cen a po zásluze se stal druhým německým mistrem světa formule 1.
Vettel dominoval od kvalifikace
Obrovskou radost tím přinesl i vedení stáje Red Bull, pro které byl vždy jezdcem číslo jedna. Pro majitele značky Dietricha Mateschitze je vhodnějším mistrem světa, dobře si spočítal, že jeho titul se bude lépe prodávat než Webberův.
Sebastian Vettel potvrdil svou pozici nejrychlejšího pilota roku také v kvalifikacích, které ovládl deseti vítězstvími. Pro stáj Red Bull je letošní sezona velkým zadostučiněním, v minulém roce přišli o pocty kvůli nečekanému útoku stáje Rosse Brawna a jeho nápadu s dvojitými difozory.
Ze čtyř závěrečných Velkých cen sezony vyhrál Vettel tři. O jeho triumfu ve finále na supermoderním okruhu Yas Marina nebylo pochyb od sobotní kvalifikace, kterou ovládl před jezdcem McLarenu Hamiltonem. Alonso byl třetí, Webber pokazil, co mohl, a startoval z páté pozice.
Také v závodě zkušený Australan dokazoval, že do Emirátů nepřijel v závodnické pohodě. Zatímco jeho týmový kolega Vettel v čele kraloval celému závodnímu poli, Webber se potýkal se soupeři na konci bodované desítky. Potenciálního soupeře Alonsa nedokázal ani sledovat z dostatečné blízkosti.
Rozhodly dva zásadní momenty
Nedělní drama ve Spojených arabských emirátech rozhodly dva zásadní momenty. První přišel už v úvodním kole, kdy sedminásobný mistr světa Michael Schumacher nezvládl řízení, poslal svůj Mercedes do "hodin" a napletl se do cesty Vitantoniovi Liuzzimu. Ital napasoval svůj monopost Force India na kapotu těsně vedle červené Schumacherovy přilby.
Na dráhu musel zpomalovací vůz, čehož využilo několik pilotů k povinné výměně pneumatik. Jak se v průběhu závodu ukázalo, přezutí po prvním kole bylo výhodnější než plánovaná zastávka v polovině závodu, takže Rus Petrov nebo Němec Rosberg postupovali závodním polem vzhůru.
Druhý rozhodující moment přišel o přibližně deset kol později. Nejdříve v devátém okruhu byl vůz Red Bull Marka Webbera příliš široký na výjezdu ze zatáčky a pravým kolem škrtl o svodidla, až jiskry létaly. Pravděpodobně si při tom Australan poškodil pneumatiku, protože už v desátém kole se hlásil o zastávku v boxech. Potřeboval nové přední gumy. V jedenáctém kole skutečně u mechaniků zastavil.
Ferrari propadlo takticky
Ve Ferrari nastalo horečné počítání: vyplatí se nám poslat Fernanda do boxů hned? Nebo máme čekat jako ostatní? Nakonec převážily obavy z toho, že Webber bude na nových gumách rychlejší a dostane se před Alonsa. Španělský pilot v 16. kole zatočil do boxové uličky. Byla to strategická chyba, která stála Ferrari titul.
Vedení týmu z Maranella se sice hájilo, že vozy ferrari již měly přední gumy hodně opotřebované, ale do třicátého kola jistě mohl Alonso na dráze zůstat, když někteří jeho soupeři zvládli kroužit na jedné sadě bez jednoho okruhu celý závod. A to by mu k titulu stačilo...
Nešťastný Alonso se sice udržel před Markem Webberem, kterého hloupě zpomalil Jaime Alguersuari ze sesterského týmu Toro Rosso, ale zapadl na dráze za Rusa Petrova, jenž vyměnil pneumatiky už v prvním kole a za normálních podmínek by z desáté příčky na startu nemohl jezdce špičkových stájí ohrozit. A na supermoderním okruhu v Abú Zabí se prostě přejíždět nedá.
Alonso se navíc potřeboval dostat i před Nika Rosberga jedoucího před Rusem, který také měnil obutí již v prvním kole a měl jet až do cíle bez zastavení. A jezdec Mercedesu by byl na předjetí ještě větší oříšek, než nezkušený Rus. Jenže Alonso se nedokázal za 40 kol dostat ani před Petrova.
Zoufalý a beznadějný boj dvojnásobného šampiona potměšile zabíraly kamery až do cíle. Alonso doplatil na superbezpečné pojetí dnešních moderních okruhů F1. Pokud by se závěrečný závod sezony jel jako tomu bylo dříve v Brazílii, soupeře by předjel a byl by mistrem světa.
Ale nejnovější kreace z pera pana Tilkeho žádné podobné manévry nedovoluje. Až do cíle musel sledovat sytě žluté křídlo Renaultu a jeho vzteklé gesto po průjezdu cílem směrem k Petrovovi vypovídalo o tom, jakým utrpením pro něj závod v Abú Zabí byl.
Před Alonsem se navíc objevil i Robert Kubica, který po startu sice jezdil daleko za Španělem, ale se zastávkou u mechaniků chytře počkal do 47. kola. Posunul se tak před Alonsa i Webbera, který se v Emirátech protrápil k osmému místu a čtyřem bodů.
Webber přihrál titul Vettelovi
Mark Webber od prvního tréninku v Abú Zabí vůbec nevypadal jako jezdec, který chce bojovat o titul mistra světa. V posledních týdnech měly jeho výkony sestupnou tendenci a pád se nezastavil ani v arabském finále. Stejně jako minulý rok nezvládl rozhodující momenty. V sezoně 2009 začala jeho výkonnost stagnovat, jakmile se přiblížil titulu a Jenson Button tak přišel o jediného možného soupeře.
Ve finále dramatu sezony 2010 v Abú Zabí nezvládl Webber kvalifikaci, v které byl o více než půl vteřiny pomalejší týmového kolegy Vettela a začínal závod ze třetí řady. Pátou příčku sice v prvních kolech dokázal udržet, ale neopatrnou jízdou si poškodil přední pneumatiky a musel předčasně do boxů. Brzská zastávka v době, kdy jeho soupeři dokázali ještě na měkkých gumách udržovat stabilní rychlost, znamenala pád na konečnou osmou příčku v cíli.
Webber však nechtěne ukázal, jak může být velmi platnou týmovou dvojkou. Jeho neočekávaný manévr popletl stratégy stáje Ferrari natolik, že poslali Massu ze šesté příčky do boxů hned za Australanem a aktuálně čtvrtého Alonsa po chvíli povolali pro nové obutí také. Webber tak svými chybami rozhodl o titulu mistra světa, přihrál ho jako na podnose stájovému kolegovi Vettelovi.
Celý týden po Velké ceně Brazílie média celého světa spekulovala, zda pomůže Vettel Webberovi získat pocty šampiona, či pojede sám na sebe. Nakonec se však role prohodily, a byl to Webber kdo pomocí zezadu přinesl titul mistra světa svému týmovému kolegovi.
Skvělý McLaren. Až do konce
Šance Lewise Hamiltona na zisk titulu mistra světa byly již pouze teoretické, přesto britský tým přivezl do Abú Zabí nové zadní křídlo a přidal tak svým vozům přilnavost, kterou v posledních třech Velkých cenách Hamilton s Buttonem postrádali. Výsledkem byly startovní pozice v prvních dvou řadách a díky strategickému selhání Ferrari a výbornému startu i druhé a třetí místo v cíli.
Hamilton jel skvěle a do přezutí se dokázal držet Sebastiana Vettela. Po návratu z boxů měl smůlu, když se zasekl za pomalejšími jezdci, kteří ještě na povolání do pit lane čekali, ale i díky němu mohl McLaren slavit druhou příčku v Poháru konstruktérů a nemalou finanční částku od společnosti FOM s ní spojenou.
Jenson Button poslušně kroužil po celý závod kousek za svým týmovým kolegou, ale ten zase jednou ukázal, že mu v žilách namísto krve koluje benzin. Ačkoliv by se všichni ostatní na dráze spokojili s informaci, že Kubica pojede za pár kol pro pneumatiky, takže se na jeho místo tak jako tak dostane, Hamilton útočil na Poláka snad v každé zatáčce. Zkoušel to zprava, zleva tak dlouho, až si neustálým prudkým brzděním odrovnal přední pneumatiky. Kubica ho s pomocí klikatého okruhu v Abú Zabí za sebou udržel.
Úspěšný den Renaultu potvrdil šestým místem Vitalij Petrov, který se stal díky odvážnému boji s Alonsem i hrdinou týmu Red Bull, který používá motory francouzské automobilky. Před desátým v cíli Massou se po více než čtyřicet kole udržel Jaime Alguersuari z Tora Rossa, nejmladší jezdec šampionátu zakončil sezonu 2010 dvoubodovým ziskem.
Sezona 2010 startuje v březnu Velkou cenou Bahrajnu.
Výsledky Velké ceny Abú Zabí
Pořadí | Jezdec | Tým | Čas |
1. | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:39:36.837 |
2. | Lewis Hamilton | McLaren | + 10.1 |
3. | Jenson Button | McLaren | + 11.0 |
4. | Nico Rosberg | Mercedes | + 30.7 |
5. | Robert Kubica | Renault | + 39.0 |
6. | Vitalij Petrov | Renault | + 43.5 |
7. | Fernando Alonso | Ferrari | + 43.7 |
8. | Mark Webber | Red Bull | + 44.2 |
9. | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | + 50.2 |
10. | Felipe Massa | Ferrari | + 50.8 |
11. | Heidfeld | Sauber | + 51.5 |
12. | Rubens Barrichello | Williams | + 57.6 |
13. | Adrian Sutil | Force India | + 58.3 |
14. | Kamuj Kobajaši | Sauber | + 59.5 |
15. | Sébastien Buemi | Toro Rosso | + 1:03.1 |
16. | Nico Hülkenberg | Williams | + 1:04.7 |
17. | Heikki Kovalainen | Lotus | + 1 kolo |
18. | Lucas di Grassi | Virgin | + 2 kola |
19. | Bruno Senna | HRT | + 2 kola |
20. | Christian Klien | HRT | + 2 kola |
21. | Jarno Trulli | Lotus | + 4 kola |
22. | Timo Glock | Virgin | |
23. | Michael Schumacher | Mercedes | |
23. | Vitantonio Liuzzi | Force India |
Celkové pořadí jezdců
č. | jméno | tým | body |
1 | Sebastian Vettel | Red Bull | 256 |
2 | Fernando Alonso | Ferrari | 252 |
3 | Mark Webber | Red Bull | 242 |
4 | Lewis Hamilton | McLaren | 240 |
5 | Jenson Button | McLaren | 214 |
6 | Felipe Massa | Ferrari | 144 |
7 | Nico Rosberg | Mercedes | 142 |
8 | Robert Kubica | Renault | 136 |
9 | Michael Schumacher | Mercedes | 72 |
10 | Rubens Barrichello | Williams | 47 |
11 | Adrian Sutil | Force India | 47 |
12 | Kamuj Kobajaši | Sauber | 32 |
13 | Vitalij Petrov | Renault | 27 |
14 | Nico Hülkenberg | Williams | 22 |
15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 21 |
16 | Sébastien Buemi | Toro Rosso | 8 |
17 | Pedro de la Rosa | Sauber | 6 |
18 | Heidfeld | Sauber | 6 |
19 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 5 |
20 | Heikki Kovalainen | Lotus | 0 |
21 | Jarno Trulli | Lotus | 0 |
22 | Bruno Senna | HRT | 0 |
23 | Timo Glock | Virgin | 0 |
24 | Lucas di Grassi | Virgin | 0 |
25 | Karun Čandhok | HRT | 0 |
26 | Sakon Jamamoto | HRT | 0 |