Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Skandál na MS v cyklokrosu: van den Driesscheová měla v kole motorek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

31 2016
Heusden-Zolder (Od našeho zpravodaje) - Je to kauza, která možná zastíní celé mistrovství světa v cyklokrosu jako takové. Femke van den Driesscheová měla v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek. Případ momentálně řeší disciplinární komise Mezinárodní cyklistické unie.

„Její kolo bylo prohledáno novou technologií, kterou UCI vyvíjela několik let,“ prozradil koordinátor UCI Peter van den Abeele. Jeho slova na nedělní tiskové konferenci potvrdil i prezident UCI Brian Cookson. „Loni jsme představili novou technologii pro odhalení mechanického dopingu. Teď všechno závisí na disciplinární komisi, která rozhodne.“

A Cookson pokračoval: „Dřív jsme se něčemu takovému smáli, teď víme, že někteří cyklisté podobné věci opravdu dělají,“ nechal se slyšet na nedělní tiskové konferenci v Zolderu.

Femke van den Driesscheová měla v sobotním závodě žen do 23 let v kole zabudovaný motorek.

Kolo bylo Belgičance odebráno v depu hned po prvním kole, když ho měnila. 19letá cyklistka sice v závodu pokračovala, ale jen do čtvrtého kola, kdy odstoupila kvůli prasklému řetězu.

Sporza.be uvádí, že když komisaři odstranili sedlo, našli v sedlovce elektrické kabely. Středové složení zase bylo tak pevně usazeno, že s ním nešlo hnout, přitom sundat ho normálně není nic náročného. Sporza zároveň přišla s tím, že uvnitř byl malý motorek.

To kolo nebylo moje

Mladá závodnice v televizním rozhovoru tvrdila, že kolo nebylo její. "Byla jsem překvapená, když jsem tam to kolo viděla. To není moje kolo. Stala se chyba," vyprávěla se slzami v očích a s otcem po boku. Trvala na tom, že v jejím závodním kole žádný motorek nebyl. "Mohou zkontrolovat všechno: všechna moje krosová i silniční kola. Nic nenajdou. Tím jsem si stoprocentně jistá," dodala.

Motorizované kolo, které mělo stejný design jako její bicykly, prý patřilo jejímu kamarádovi. Ten ho při závodě zřejmě zaparkoval poblíž kamionu mechaniků. "Moji mechanici ho očistili a dali do kamionu. Museli si myslet, že to bylo moje kolo. Ale já nevím, jak se to stalo," hledala vysvětlení záměny Van den Driesschová.

(ČTK)

„Nešlo o jediné kolo, které jsme včera kontrolovali. Dneska to zopakujeme, chceme totiž chytit všechny, kteří podvádějí na jakékoliv úrovni,“ řekl Cookson.

„Cítím se strašně. Nikdy by mě nenapadlo, že tohle někdo z našeho týmu vůbec zkusí, zvláště v takhle útlém věku. Je to obrovská ostuda,“ nebral si servítky trenér domácí reprezentace Rudy de Bie.

I u Fabiana Cancellary se hovořilo o mechanickém dopingu.

I u Fabiana Cancellary se hovořilo o mechanickém dopingu.

S rychlými soudy ale nesouhlasil otec van den Driesschové. „Někdo, kdo s ní občas trénuje, vzal kolo do depa. Ale rozhodně nebylo nikdy záměrem, že by na něm jela. Femke rozhodně to kolo v závodě nepoužila a je z toho absolutně zničená,“ řekl deníku Het Nieuwsblad.

Jestli disciplinární komise vinu Belgičanky prokáže, hrozí jí pokuta až 100 tisíc švýcarských franků, tedy téměř dva a půl milionu korun + minimálně šestiměsíční distanc. To samé se týká i týmu, který může dostat pokutu až jeden milion franků!

„Pro všechny lidi, kteří takto chtějí podvádět, jsme vydali jasný vzkaz: chytíme vás a potrestáme vás, protože jak se zdá, naše nová technologie funguje,“ uzavřel Cookson tiskovou konferenci.

Spekulace o motorku už v minulosti

O motorech v kole se hovoří už nějakou dobu. Je to téměř šest let zpátky, co se tyto spekulace vyrojily poprvé po vítězství Fabiana Cancellary na Paříž-Roubaix. „Už jsem to slyšel, ale za mými výsledky stojí jen tvrdá práce,“ prohlásil tehdy Spartakus.

Tehdy ale všechno utichlo, protože UCI popřela, že by v pelotonu podobné praktiky fungovaly. Důvod byl ale prostší, jednoduše neměli technologii na to, aby podobný podvod odhalili. „Takové obvinění by se těžko dokazovalo,“ vysvětloval Jean Wauthier, tehdejší šéf technické komise UCI.

Znovu se o mechanickém dopingu začalo mluvit dva roky zpátky, kdy se na internetu objevilo video, na němž bývalý vítěz Gira d ́Italia Ryder Hesjedal. Tomu po pádu odjíždělo zadní kolo. Celou kauzu tehdy vtipně komentoval šéf Garminu Jonathan Vaughters na Twitteru: „Sakra, Rydeře, teď už vím, co se stalo s mým elektrickým stimulátorem prostaty.“

Do ohně přilil i trojnásobný vítěz Tour de France Greg Lemond, když prohlásil, že motory v kolech existují, protože na jednom z nich dokonce sám jel. „Podezření je oprávněné, věřím, že se v pelotonu něco takového používá. Sice to vypadá značně neuvěřitelně, ale vím, že to tak je,“ dušoval se.

A jak je vidět, nebyl daleko od pravdy.

Pokud disciplinární komise potvrdí to, co si všichni myslí, půjde o první prokázaný mechanický doping v cyklistice.





Nejčtenější

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze