Průběh závodu jsme sledovali on-line |
Dvaadvacetiletý Brit se dostal na pole position po rozhodnutí závodních komisařů, kteří odsunuli jeho týmového kolegu z McLarenu Alonsa na šestou příčku - více ZDE.
O předjížděcí nepropustnosti úzkého Hungaroringu svědčí fakt, že mistr světa se dokázal za 70 kol posunout jen o dvě místa.
Povedené předjížděcí manévry předvedl jen těsně po startu, než se pole zkonsolidovalo do v Maďarsku tradičního vláčku. Loňská show způsobená deštěm byla rychle zapomenuta.
Druhý Räikkönen kroužil většinu závodu poblíž za Hamiltonem, na předjíždění nemohl však ani pomýšlet. A jeho soupeř nechyboval ani po taktické stránce.
Třetí Heidfeld byl většinu závodu osamocen, v závěru si pouze musel hlídat ve zpětných zrcátkách se blýskající McLaren Alonsa. Skvělý výsledek pro BMW-Sauber doplnil pátý Kubica.
V celkovém pořadí mistrovství světa navýšil Hamilton v čele náskok na úřadujícího mistra světa na sedm bodů. Třetí Räikkönen ztrácí dvacet. Felipe Massa s druhým Ferrari dokázal 14. místo po kvalifikaci, kdy mu tým zapomněl v prostřední části natankovat palivo, vylepšit pouze o jednu pozici a na Fina ztrácí jeden bod.
V Poháru konstruktérů vede dál tým Vodafone McLaren Mercedes, ale už jen o 19 bodů. Body z Maďarska se mu totiž po trestu od FIA nezapočítávaly. Definitivně ale bude jasno až po rozhodnutí odvolacího soudu, kam se McLaren odvolal. Do té doby je pořadí Poháru konstruktérů prozatimní.
McLaren - vítězství. Jak se čekalo
Hamilton vyrazil na startu z pole position nikým neohrožován a pohodlně se dostal do vedení. Na druhého Räikkönen pomalu ale jistě od prvních metrů zvyšoval náskok. Po 20. kole zamířil k dotankování paliva a vrátil se na trať bezpečně ve vedení.
V prostředním úseku se Räikkönen přiblížil těsně za něj. Měl ale v nádrži méně paliva. Po 50. kole naposled tankoval a pohodlně se vrátil na prvním místě. V té chvíli mu zdánlivě nic nestálo v cestě za třetím triumfem kariéry. Ale patnáct kol před cílem začal zpomalovat a Räikkönen byl opět těsně za jeho zadním křídlem.
Na vině byl problém s řízením. S držením volantu mírně vpravo se ale Hamilton rychle vyrovnal a nedal Finovi žádnou šanci.
Alonso, kterého poslalo na šesté místo na startu rozhodnutí závodních komisařů, neodstartoval dobře. V první zatáčce byl příliš široký a proklouzl před něj Kubica, v poslední zatáčce úvodního kola přidal další chybu a ocitnul se až za Webberem. Propadl se na osmou pozici. Poté ale předvedl, že předjíždění mu nečiní potíže ani na úzké maďarské trati.
Kovalainen, Webber ani Kubica na jeho rychlost nestačili. Nekompromisně se cpal do úzkých zatáček před své soupeře a po třetím kole už dýchal na zadní křídlo Toyty Ralfa Schumachera. Toho ale už předjet nedokázal. Stejně jako do cíle nikoho dalšího. Když po 18. kole zamířil do boxů, vrátil se na trať jako dvanáctý.
Po 51. okruhu tankoval Španěl naposled. Na čtvrtého Kubicu zatím nestačil, ale posunul se před Ralfa Schumachera na páté místo. Kubici se zbavil díky třetím zastávkám BMW v boxech a Heidfelda, a tedy stupně vítězů, měl dvanáct kol před cílem, náhle těsně před sebou. Na víc však neměl.
Ferrari - silný Räikkönen a bezradný Massa
Räikkönen bezpečně využil pogumované strany dráhy a na startu se protáhl kolem Nicka Heidfelda s BMW-Sauberem. Vydal se stíhat vedoucího Hamiltona. A dařilo se mu. Ačkoli Ferrari na pomalé maďarské dráze na McLaren od pátku rychlostně ztrácelo. I v 10. kole ještě Fin držel ztrátu tří vteřin.
Když po 20. kole zatočil do boxů pro dotankování paliva, ztrácel už více než čtyři vteřiny. Díky kratší zastávce v boxech se ale přiblížil hned za vedoucího Brita. V prostředním úseku závodu vedoucímu Hamiltonovi zdánlivě snadno stačil. Kroužil těsně za mladým Britem a čekal na příležitost, která neměla přijít.
Po 47. okruhu tankoval znovu, nabral palivo až do cíle a přezul na měkkou směs pneumatik. Jeho největšího soupeře Hamiltona ještě poslední výměna gum čekala. Ta ale proběhla bez potíží. Fin se musel spokojit s druhým místem.
Massa se kvalifikoval až jako čtrnáctý a zdálo se, jako by ho vedení týmu už před závodem odepsalo. Ve Ferrari se mluvilo jen o Räikkönenovi. Brazilce předstihl na startu Wurz s Williamsem a nečekaně se před něj o něco později protáhl i Sató ze Super Aguri. K prvním zastávkám v boxech mířil až jako šestnáctý. Do cíle se dokázal posunout jen o jednu pozici.
BMW-Sauber - drží vysoký standard
Startem z druhé pozice stanovil Heidfeld své letošní maximum. Na souboj s Räikkönenem, který začínal až za ním, nemohl ani pomýšlet. Ale dobře věděl, že pokud se ze sevření jezdců za ním nedostane Alonso dostatečně rychle dopředu, třetí místo na stupínku vítězů by mělo být jeho.
Hned po startu si začal německý pilot budovat náskok před čtvrtým Rosbergem a naopak ztrátu za druhým Finem. Třetí místo udržel i při obou zastávkách v boxech.
Robert Kubica si díky lepší straně dráhy poradil na startu s Alonsem, ale brzo si pořadí opět vyměnili. Zůstával za Špaňelovým zadním křídlem, protože mistr světa se nemohl dostat před Schumachera s Toyotou.
Poprvé Kubica tankoval po 20. kole a polepšil si. Spadl za něj Alonso. Španěl ale natankoval téměř dvakrát tolik paliva. Polák náhle jezdil pátý, jen dvě místa za týmovým kolegou. Druhé zastávky v boxech ho odsunuly za Alonsa.
A to ještě oba piloty BMW-Sauberu čekala třetí zastávka. Heidfeld tankoval první a díky náskoku se udržel před Alonsem. Kubica ale ne. Polák projel cílem až jako pátý.
Williams - jen sedmé místo
Promění Nico Rosberg kvalifikační rychlost konečně v pořádný příděl bodů? Tato otázka trápí tým Williams už několik velkých cen. Po startu Velké ceny Maďarska se zdálo, že by to mohlo vyjít. Nejmladší pilot seriálu spolehlivě držel čtvrté místo z kvalifikace. Na nejlepší trojici ale ani náhodou neměl.
Už v 18. kole zamířil poprvé k mechanikům. To však nevadilo tomu, aby si podržel čtvrtou pozici. Brzo se ukázalo, proč stačí nejlepším. Ve 33. kole zajel k do boxů znovu. Tým mu naplánoval strategii tří zastávek. Propadl se na sedmé místo za Ralfa Schumachera. Na tom projel i cílem.
Alex Wurz měl kvalifikaci i začátek závodu tradičně horší a kroužit po klikatém okruhu začínal na 14. pozici. Navíc dobře věděl, že jen těžko dostane podobnou šanci jako na Nürburgringu, kde mu déšť umožnil prudký vzestup ve startovním poli. Tu také nedostal a dokončil daleko za body i svým týmovým kolegou.
Toyota - skvělý Schumacher
Jak se stalo od Velké ceny Británie tradicí, vlajku japonského týmu držel už od kvalifikaci Ralf Schumacher. Jeho týmový kolega Trulli se trápil v poli poražených. Po startu z osmé pozice na lepší než desáté místo neměl.
Německý pilot startoval z páté pozice a dokázal za sebou přes polovinu závodu držet mistra světa Alonsa. A i nadále jel skvěle. Když ve 49. kole naposled přezul (na měkkou směs), byl na čtvrtém místě. Poté sice spadl za Kubicu z BMW a Alonsa, ale monopost Toyoty na víc momentálně nemá. Ralf odjel možná nejpovedenější závod sezony.
Red Bull - návrat za body
Webber startoval jako osmý, ale kvůli krátkému prvnímu úseku v závodě a nepříliš povedenému startu brzo spadl z bodů. V průbehu závodu se ale lepšil a po druhé zastávce v boxech po 41. okruhu se vrátil na deváté pozici.
Když za sebou měli zastávky všichni jeho soupeři, zjevil se na osmé, poslední bodované pozici. Jedenáct kol před cílem ale musel do pit lane ještě jednou. Po třetím přezutí pneumatik definitivně spadl z bodů.
David Coulthard zajel v kvalifikaci jedenáctý čas, díky trestu pro Fisichellu se posunul na desátou pozici a se strojem natankovaným až po víčko nádrže kroužil po trati až po 27. kole. Ani to mu ale na poražení týmového kolegy nestačilo. Když ve 43. kole podruhé tankoval, byl desátý. A na posun vpřed nemohl ani pomýšlet.
Renault - další zklamání
Lepší v kvalifikaci byl Giancarlo Fisichella, ale kvůli trestu spadl na třinácté místo, což bylo v kombinaci s menším množstvím benzinu v nádrži tragérií pro jeho bodové ambice.
Zato Heikki Kovalainen začínal jedenáctý a k mechanikům zatočil až po 28. okruhu. Po prvních zastávkách v boxech pokračoval na devátém místě. Vyvedená strategie dvou zastávek mu v cíli vynesla alespoň jeden bod. Ale i ten je pro mistrovský tým dalším velkým zklamáním.
Spyker, Honda a další
Nejrychleji se rozloučil s letošní Velkou cenou Maďarska nováček v týmu Spyker Jamamoto. Snaživý Japonec rozbil svůj oranžový monopost o bariéru v pátém kole. Jeho slova před závodem, že chce hlavně dojet do cíle, tak vyzněla do prázdna.
Loňský vítěz Jenson Button skončil svou pouť závodem ve 38. kole. Ale asi ani sám příliš nelitoval. Rychlost Hondy RA107 v Maďarsku stačila na konec druhé desítky.
Ve 43. kole skončil po souboji s Fisichellou Davidson ze Super Aguri. Střet s Renaultem se mu stal osudným. O dvě kola později zajel do garáže a rozloučil se Liuzzi z Toro Rosso, který tak prohrál s nováčkem ve svém týmu, Němcem Vettelem, který při premiéře v týmu dokončil šestnáctý.
Výsledky Velké ceny Maďarska 2007:
POŘADÍ | JMÉNO | NÁRODNOST | TÝM | ČAS |
1. | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 1h35:52,991 |
2. | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | +0,7 |
3. | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | +43,1 |
4. | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | +44,8 |
5. | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | +47,6 |
6. | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | +50,6 |
7. | Nico Rosberg | Německo | Williams | +59,1 |
8. | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | +68,1 |
9. | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | +76,3 |
10. | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | +1 kolo |
11. | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | +1 kolo |
12. | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | +1 kolo |
13. | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | +1 kolo |
14. | Alex Wurz | Rakousko | Williams | +1 kolo |
15. | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | +1 kolo |
16. | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | +1 kolo |
17. | Adrian Sutil | Německo | Spyker | +2 kola |
18. | Rubens Barrichello | Brazílie | Honda | +2 kola |
19. | Vitantonio Liuzzi | Itálie | Toro Rosso | +28 kol |
20. | Anthony Davidson | Velká Británie | Super Aguri | +29 kol |
21. | Jenson Button | Velká Británie | Honda | +35 kol |
22. | Sakon Jamamoto | Japonsko | Super Aguri | +66 kol |
Pořadí mistrovství světa jezdců:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | TÝM | BODY |
1 | Lewis Hamilton | Velká Británie | McLaren | 80 |
2 | Fernando Alonso | Španělsko | McLaren | 73 |
3 | Kimi Räikkönen | Finsko | Ferrari | 60 |
4 | Felipe Massa | Brazílie | Ferrari | 59 |
5 | Nick Heidfeld | Německo | BMW Sauber | 42 |
6 | Robert Kubica | Polsko | BMW Sauber | 28 |
7 | Giancarlo Fisichella | Itálie | Renault | 17 |
8 | Heikki Kovalainen | Finsko | Renault | 16 |
9 | Alex Wurz | Rakousko | Williams | 13 |
10 | Mark Webber | Austrálie | Red Bull | 8 |
11 | David Coulthard | Velká Británie | Red Bull | 8 |
12 | Jarno Trulli | Itálie | Toyota | 7 |
13 | Nico Rosberg | Německo | Williams | 7 |
14 | Ralf Schumacher | Německo | Toyota | 5 |
15 | Takuma Sató | Japonsko | Super Aguri | 4 |
16 | Jenson Button | Velká Británie | Honda | 1 |
17 | Sebastian Vettel | Německo | Toro Rosso | 1 |
Pořadí Poháru konstruktérů:
POŘADÍ | JMÉNO | STÁT | BODY |
1 | McLaren | Velká Británie | 138 |
2 | Ferrari | Itálie | 119 |
3 | BMW Sauber | Německo | 71 |
4 | Renault | Francie | 33 |
5 | Williams | Velká Británie | 20 |
6 | Red Bull | Rakousko | 16 |
7 | Toyota | Japonsko | 12 |
8 | Super Aguri | Japonsko | 4 |
9 | Honda | Japonsko | 1 |